https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/56020
Title: | Трансформація смислових вимірів поняття уваги в сучасному інформаційному суспільстві |
Other Titles: | Transformation of Semantic Dimentions of the Concept of Attention in the Contemporary Information Society |
Authors: | Онищук, Оксана Паньків, Олеся Onyschuk, Oksana Pankiv, Olesia |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Онищук О. Трансформація смислових вимірів поняття уваги в сучасному інформаційному суспільстві / Оксана Онищук, Олеся Паньків // Гуманітарні візії. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 6. — № 1. — С. 27–32. |
Bibliographic description (International): | Onyschuk O. Transformation of Semantic Dimentions of the Concept of Attention in the Contemporary Information Society / Oksana Onyschuk, Olesia Pankiv // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 6. — No 1. — P. 27–32. |
Is part of: | Гуманітарні візії, 1 (6), 2020 Humanitarian Vision, 1 (6), 2020 |
Journal/Collection: | Гуманітарні візії |
Issue: | 1 |
Issue Date: | 24-Feb-2020 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки Lviv Politechnic Publishing House |
Place of the edition/event: | Львів Lviv |
DOI: | doi.org/10.23939/shv2020.01.027 |
UDC: | 1(091) 177. 008 |
Keywords: | увага турбота інформаційне суспільство медіареальність мережеві технології attention care information society media reality network technologies |
Number of pages: | 6 |
Page range: | 27-32 |
Start page: | 27 |
End page: | 32 |
Abstract: | У статті проаналізовано феномен уваги у людському бутті, який зазнав і надалі змінюється під впливом
інформаційних технологій. Подано короткий історико-філософський огляд підходів до аналізу феномену уваги в
різні епохи: від Античності і до ХХ ст. На основі цього огляду авторки висновують, що у філософській інтерпретації
від античності до ХХ ст. увага визначається як турбота про себе. Показано, що в сучасному суспільстві через
потужний розвиток інформаційних технологій, надлишковість інформації, поверховість сприйняття, відсутність
зосередженості й рефлексії, відбувається перетворення уваги на цінний ресурс сфери економіки, політики,
інформаційних воєн тощо. Крім цього, авторки з’ясували, що в інформаційному суспільстві екзистенційні
характеристики уваги заміняються операційно-функціоналістськими, які нівелюють особливості людського буття.
Окрім історично-компаративістського підходу, в цій статті використано етимологічний підхід, який дав
змогу глибше зрозуміти зміни у значеннях поняття уваги, ґрунтуючись на трьох його ключових характеристиках:
концентрації, турботи про себе і «вбирання в себе». In this article, authors focus on the concept of attention, which is presented in the discourse of history of philosophy, undergoes transformation in the contemporary society under the influence of information technologies. Authors argue that from the Antiquity until the 20th century the philosophical interpretation of attention was presented as care for oneself. In contemporary society, due to the powerful development of information technologies, superfluous information, superficial perception, lack of concentration, and reflection, attention transforms into a valuable resource in the spheres of economy, politics, information wars etc. Existential characteristics of attention are substituted by operational and functionalist ones, which counterbalance the features of human being. The study is based on etymological, historical, and comparative approaches, which made it possible to understand more deeply the concept of attention due to its three key characteristics: concentration, care for oneself, and self-absorption. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56020 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020 © Онищук О., Паньків О., 2020 |
URL for reference material: | https://kpi.ua/ http://synergiaisa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf http://sum.in.ua/s/ https://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbcli https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/ https://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/ https://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbclid=IwAR0aIGil https://kpi.ua/files/1102.pdf https://doi.org/10.1515/9783110223651 http://synergia-isa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf https://doi.org/10.1017/9781108453004 |
References (Ukraine): | Бахтіна, Г. (2011). Інформатизація суспільства та проблема “кліпового мислення”. Київський політехнік, 2, 2–4. Отримано з https://kpi.ua/ files/1102.pdf Вальденфельс, Б. (2012). В поисках внимания. Топос, 2, 62–77. Етимологічний словник української мови. (2012). У 7-ми т. Т. 6. Kиїв: Наукова думка. Платон. (1999). Федон. Діалоги, Київ: Основи. 234–292. Розин, В. (2006). Как можно помыслить тело человека, или на пороге антропологической революции. Философские науки, 5, 33-54. Отримано з http://synergiaisa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf Св. Августин. (1999). Сповідь. Київ: Основи. Словник української мови. (1979). В 11-ти томах. Т. 10. Отримано з http://sum.in.ua/s/ uvagha. Філософський енциклопедичний словник. (2002). Київ: Абрис. Шевцов, А. (2019). Теории внимания. Иваново: Роща. “Aufmerksamkeit, die”. (б.д). В Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache. Отримано з https://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbcli d=IwAR0aIGilGKK 2gFwHpUh2DK61O-vsZ33WFsj3Tt9Iv4Ok9LqP7Ga2En9mflI Bosker, B. (2016). The Binge Breaker. The Atlantic, November Issue. Отримано з https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/ Chambers’ Etymological Dictionary of the English Language. (1874). London: W. & R. Chambers Gülensoy, T. (2007) Türkiye türkçesindeki Türkçe sözcüklerin köken bilgisi sözlüäü. Ankara: Türk Dil kurumu. Heidegger, M. (1967) Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Husserl, E. (2009). Logische Untersuchungen. Felix Meiner Verlag: Hamburg. James, W. (1981). The Principles of Psychology. Cambridge, MA: Harvard University Press. Kluge, F. (2011). Etymologisches Wörterbuch der deutschen Sprache. Berlin: De Gruyter. Stiegler, B. (2010). The Age of De-Proletarianisation. Art and Teaching Art in Post-Consumerist Culture. Amsterdam: ELIA. Thompson, N. (2018). When Tech Knows You Better Than You Know Yourself. Wired, 10th April. Отримано з https://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/ Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: A Bantam Book. Waldenfels, B. (2004). Phänomenologie der Aufmerksamkeit. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag. Williams, J. (2018a). Stand out of our Light: Freedom and Resistance in the Attention Economy. Cambridge: Cambridge University Press. Williams, J. (2018b). Technology is driving us to distraction. The Guardian, 27th May. Отримано з https:// www.theguardian.com/commentisfree/2018/may/ 27/worlddistraction-demands-new-focus |
References (International): | “Aufmerksamkeit, die”. (n.d). In Digitale Wörterbuch der deutschen Sprache. Retrieved from https://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbclid=IwAR0aIGil GKK2gFwHpUh2DK61OvsZ33WFsj3Tt9Iv4Ok9LqP7Ga2En9mflI Bakhtina, H. (2011). Informatization of Society and the Problem of “Clip Thinking”. [In Ukrainian]. Kiev Polytechnic, 2, 2–4. Retrieved from https://kpi.ua/files/1102.pdf Bosker, B. (2016). The Binge Breaker. The Atlantic, November Issue. Отримано з https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/ Chambers’ Etymological Dictionary of the English Language. (1874). London: W. & R. Chambers Dictionary of the Ukrainian Language. (1979). [In Ukrainian]. In 11 Volumes. Vol. 10. Kyiv: Naukova Dumka. Retrieved from http://sum.in.ua/s/ uvagha. Encyclopedic Dictionary of Philosophy. (2002). [In Ukrainian]. Kyiv: Abrys. Etymological Dictionary of Ukrainian Language. (2012). In 7 Volumes. Vol. 6. [in Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka. Gülensoy, T. (2007) Türkiye türkçesindeki Türkçe sözcüklerin köken bilgisi sözlüğü. Ankara: Türk Dil kurumu. Heidegger, M. (1967). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Kluge, F. (2011). Etymologisches Wörterbuch der deutschen Sprache. Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110223651 Plato. (1999). Fedon. In Dialogues, 234-292. [In Ukrainian]. Kyiv: Osnovy. Rosin, V. (2006). How One Can Think of the Human Body, or on the threshold of the anthropological revolution. [In Russian]. Philosophical Sciences, 5, 33–54. Retrieved from http://synergia-isa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf Shevtsov, A. (2019). Theories of Attention. [In Russian]. Ivanovo: Roshcha. St. Augustine. (1999). Confession. [In Ukrainian]. Kyiv: Basics. Stiegler, B. (2010). The Age of De-Proletarianisation. Art and Teaching Art in Post-Consumerist Culture. Amsterdam: ELIA. Thompson, N. (2018). When Tech Knows You Better Than You Know Yourself. Wired, 10th April. Retrieved from https://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/ Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: A Bantam Book. Waldenfels B. (2012). In Search of Attention. [In Russian]. Topos, 2, 62–77. Waldenfels, B. (2004). Phänomenologie der Aufmerksamkeit. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag. Williams, J. (2018a). Stand Out of Our Light: Freedom and Resistance in the Attention Economy. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108453004 Williams, J. (2018b). Technology is driving us to distraction. The Guardian, 27th May. Retrieved from https:// www.theguardian.com/commentisfree/2018/may/ 27/worlddistraction-demands-new-focus |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Humanitarian Vision. – 2020. – Vol. 6, No. 1 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020v6n1_Onyschuk_O-Transformation_of_Semantic_27-32.pdf | 569.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2020v6n1_Onyschuk_O-Transformation_of_Semantic_27-32__COVER.png | 310.48 kB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.