Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/56020
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОнищук, Оксана
dc.contributor.authorПаньків, Олеся
dc.contributor.authorOnyschuk, Oksana
dc.contributor.authorPankiv, Olesia
dc.date.accessioned2021-01-26T07:35:35Z-
dc.date.available2021-01-26T07:35:35Z-
dc.date.created2020-02-24
dc.date.issued2020-02-24
dc.identifier.citationОнищук О. Трансформація смислових вимірів поняття уваги в сучасному інформаційному суспільстві / Оксана Онищук, Олеся Паньків // Гуманітарні візії. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 6. — № 1. — С. 27–32.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56020-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано феномен уваги у людському бутті, який зазнав і надалі змінюється під впливом інформаційних технологій. Подано короткий історико-філософський огляд підходів до аналізу феномену уваги в різні епохи: від Античності і до ХХ ст. На основі цього огляду авторки висновують, що у філософській інтерпретації від античності до ХХ ст. увага визначається як турбота про себе. Показано, що в сучасному суспільстві через потужний розвиток інформаційних технологій, надлишковість інформації, поверховість сприйняття, відсутність зосередженості й рефлексії, відбувається перетворення уваги на цінний ресурс сфери економіки, політики, інформаційних воєн тощо. Крім цього, авторки з’ясували, що в інформаційному суспільстві екзистенційні характеристики уваги заміняються операційно-функціоналістськими, які нівелюють особливості людського буття. Окрім історично-компаративістського підходу, в цій статті використано етимологічний підхід, який дав змогу глибше зрозуміти зміни у значеннях поняття уваги, ґрунтуючись на трьох його ключових характеристиках: концентрації, турботи про себе і «вбирання в себе».
dc.description.abstractIn this article, authors focus on the concept of attention, which is presented in the discourse of history of philosophy, undergoes transformation in the contemporary society under the influence of information technologies. Authors argue that from the Antiquity until the 20th century the philosophical interpretation of attention was presented as care for oneself. In contemporary society, due to the powerful development of information technologies, superfluous information, superficial perception, lack of concentration, and reflection, attention transforms into a valuable resource in the spheres of economy, politics, information wars etc. Existential characteristics of attention are substituted by operational and functionalist ones, which counterbalance the features of human being. The study is based on etymological, historical, and comparative approaches, which made it possible to understand more deeply the concept of attention due to its three key characteristics: concentration, care for oneself, and self-absorption.
dc.format.extent27-32
dc.language.isouk
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.publisherLviv Politechnic Publishing House
dc.relation.ispartofГуманітарні візії, 1 (6), 2020
dc.relation.ispartofHumanitarian Vision, 1 (6), 2020
dc.relation.urihttps://kpi.ua/
dc.relation.urihttp://synergiaisa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf
dc.relation.urihttp://sum.in.ua/s/
dc.relation.urihttps://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbcli
dc.relation.urihttps://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/
dc.relation.urihttps://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/
dc.relation.urihttps://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbclid=IwAR0aIGil
dc.relation.urihttps://kpi.ua/files/1102.pdf
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1515/9783110223651
dc.relation.urihttp://synergia-isa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1017/9781108453004
dc.subjectувага
dc.subjectтурбота
dc.subjectінформаційне суспільство
dc.subjectмедіареальність
dc.subjectмережеві технології
dc.subjectattention
dc.subjectcare
dc.subjectinformation society
dc.subjectmedia reality
dc.subjectnetwork technologies
dc.titleТрансформація смислових вимірів поняття уваги в сучасному інформаційному суспільстві
dc.title.alternativeTransformation of Semantic Dimentions of the Concept of Attention in the Contemporary Information Society
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
dc.rights.holder© Онищук О., Паньків О., 2020
dc.contributor.affiliationНаціональний університет “Львівська політехніка”
dc.contributor.affiliationLviv Polytechnic National University
dc.format.pages6
dc.identifier.citationenOnyschuk O. Transformation of Semantic Dimentions of the Concept of Attention in the Contemporary Information Society / Oksana Onyschuk, Olesia Pankiv // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 6. — No 1. — P. 27–32.
dc.identifier.doidoi.org/10.23939/shv2020.01.027
dc.relation.referencesБахтіна, Г. (2011). Інформатизація суспільства та
dc.relation.referencesпроблема “кліпового мислення”. Київський політехнік, 2, 2–4. Отримано з https://kpi.ua/ files/1102.pdf
dc.relation.referencesВальденфельс, Б. (2012). В поисках внимания.
dc.relation.referencesТопос, 2, 62–77.
dc.relation.referencesЕтимологічний словник української мови. (2012).
dc.relation.referencesУ 7-ми т. Т. 6. Kиїв: Наукова думка.
dc.relation.referencesПлатон. (1999). Федон. Діалоги, Київ: Основи. 234–292.
dc.relation.referencesРозин, В. (2006). Как можно помыслить тело человека, или на пороге антропологической революции.
dc.relation.referencesФилософские науки, 5, 33-54. Отримано з http://synergiaisa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf
dc.relation.referencesСв. Августин. (1999). Сповідь. Київ: Основи.
dc.relation.referencesСловник української мови. (1979). В 11-ти томах.
dc.relation.referencesТ. 10. Отримано з http://sum.in.ua/s/ uvagha.
dc.relation.referencesФілософський енциклопедичний словник. (2002).
dc.relation.referencesКиїв: Абрис.
dc.relation.referencesШевцов, А. (2019). Теории внимания. Иваново: Роща.
dc.relation.references“Aufmerksamkeit, die”. (б.д). В Digitale
dc.relation.referencesWörterbuch der deutschen Sprache. Отримано з
dc.relation.referenceshttps://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbcli d=IwAR0aIGilGKK 2gFwHpUh2DK61O-vsZ33WFsj3Tt9Iv4Ok9LqP7Ga2En9mflI
dc.relation.referencesBosker, B. (2016). The Binge Breaker. The
dc.relation.referencesAtlantic, November Issue. Отримано з
dc.relation.referenceshttps://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/
dc.relation.referencesChambers’ Etymological Dictionary of the English
dc.relation.referencesLanguage. (1874). London: W. & R. Chambers
dc.relation.referencesGülensoy, T. (2007) Türkiye türkçesindeki Türkçe
dc.relation.referencessözcüklerin köken bilgisi sözlüäü. Ankara: Türk Dil
dc.relation.referenceskurumu.
dc.relation.referencesHeidegger, M. (1967) Sein und Zeit. Tübingen: Max
dc.relation.referencesNiemeyer Verlag.
dc.relation.referencesHusserl, E. (2009). Logische Untersuchungen. Felix
dc.relation.referencesMeiner Verlag: Hamburg.
dc.relation.referencesJames, W. (1981). The Principles of Psychology.
dc.relation.referencesCambridge, MA: Harvard University Press.
dc.relation.referencesKluge, F. (2011). Etymologisches Wörterbuch der
dc.relation.referencesdeutschen Sprache. Berlin: De Gruyter.
dc.relation.referencesStiegler, B. (2010). The Age of De-Proletarianisation.
dc.relation.referencesArt and Teaching Art in Post-Consumerist Culture. Amsterdam:
dc.relation.referencesELIA.
dc.relation.referencesThompson, N. (2018). When Tech Knows You Better
dc.relation.referencesThan You Know Yourself. Wired, 10th April. Отримано з
dc.relation.referenceshttps://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/
dc.relation.referencesToffler, A. (1970). Future Shock. New York: A Bantam
dc.relation.referencesBook.
dc.relation.referencesWaldenfels, B. (2004). Phänomenologie der
dc.relation.referencesAufmerksamkeit. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag.
dc.relation.referencesWilliams, J. (2018a). Stand out of our Light: Freedom
dc.relation.referencesand Resistance in the Attention Economy. Cambridge:
dc.relation.referencesCambridge University Press.
dc.relation.referencesWilliams, J. (2018b). Technology is driving us to
dc.relation.referencesdistraction. The Guardian, 27th May. Отримано з https://
dc.relation.referenceswww.theguardian.com/commentisfree/2018/may/ 27/worlddistraction-demands-new-focus
dc.relation.referencesen“Aufmerksamkeit, die”. (n.d). In Digitale
dc.relation.referencesenWörterbuch der deutschen Sprache. Retrieved
dc.relation.referencesenfrom https://www.dwds.de/wb/Aufmerksamkeit?fbclid=IwAR0aIGil GKK2gFwHpUh2DK61OvsZ33WFsj3Tt9Iv4Ok9LqP7Ga2En9mflI
dc.relation.referencesenBakhtina, H. (2011). Informatization of Society and the
dc.relation.referencesenProblem of “Clip Thinking”. [In Ukrainian]. Kiev Polytechnic, 2, 2–4. Retrieved from https://kpi.ua/files/1102.pdf
dc.relation.referencesenBosker, B. (2016). The Binge Breaker. The
dc.relation.referencesenAtlantic, November Issue. Отримано з
dc.relation.referencesenhttps://www.theatlantic.com/magazine/archive/2016/11/the-binge-breaker/501122/
dc.relation.referencesenChambers’ Etymological Dictionary of the English
dc.relation.referencesenLanguage. (1874). London: W. & R. Chambers
dc.relation.referencesenDictionary of the Ukrainian Language. (1979). [In
dc.relation.referencesenUkrainian]. In 11 Volumes. Vol. 10. Kyiv: Naukova Dumka.
dc.relation.referencesenRetrieved from http://sum.in.ua/s/ uvagha.
dc.relation.referencesenEncyclopedic Dictionary of Philosophy. (2002). [In
dc.relation.referencesenUkrainian]. Kyiv: Abrys.
dc.relation.referencesenEtymological Dictionary of Ukrainian Language.
dc.relation.referencesen(2012). In 7 Volumes. Vol. 6. [in Ukrainian]. Kyiv: Naukova
dc.relation.referencesendumka.
dc.relation.referencesenGülensoy, T. (2007) Türkiye türkçesindeki Türkçe
dc.relation.referencesensözcüklerin köken bilgisi sözlüğü. Ankara: Türk Dil
dc.relation.referencesenkurumu.
dc.relation.referencesenHeidegger, M. (1967). Sein und Zeit. Tübingen: Max
dc.relation.referencesenNiemeyer Verlag.
dc.relation.referencesenKluge, F. (2011). Etymologisches Wörterbuch der deutschen
dc.relation.referencesenSprache. Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110223651
dc.relation.referencesenPlato. (1999). Fedon. In Dialogues, 234-292. [In
dc.relation.referencesenUkrainian]. Kyiv: Osnovy.
dc.relation.referencesenRosin, V. (2006). How One Can Think of the Human
dc.relation.referencesenBody, or on the threshold of the anthropological revolution. [In
dc.relation.referencesenRussian]. Philosophical Sciences, 5, 33–54. Retrieved from
dc.relation.referencesenhttp://synergia-isa.ru/wp-content/uploads/2012/01/s66_telo.pdf
dc.relation.referencesenShevtsov, A. (2019). Theories of Attention. [In
dc.relation.referencesenRussian]. Ivanovo: Roshcha.
dc.relation.referencesenSt. Augustine. (1999). Confession. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesenKyiv: Basics.
dc.relation.referencesenStiegler, B. (2010). The Age of De-Proletarianisation. Art
dc.relation.referencesenand Teaching Art in Post-Consumerist Culture. Amsterdam: ELIA.
dc.relation.referencesenThompson, N. (2018). When Tech Knows You Better
dc.relation.referencesenThan You Know Yourself. Wired, 10th April. Retrieved from
dc.relation.referencesenhttps://www.wired.com/story/artificial-intelligence-yuval-noahharari-tristan-harris/
dc.relation.referencesenToffler, A. (1970). Future Shock. New York: A Bantam
dc.relation.referencesenBook.
dc.relation.referencesenWaldenfels B. (2012). In Search of Attention. [In
dc.relation.referencesenRussian]. Topos, 2, 62–77.
dc.relation.referencesenWaldenfels, B. (2004). Phänomenologie der
dc.relation.referencesenAufmerksamkeit. Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag.
dc.relation.referencesenWilliams, J. (2018a). Stand Out of Our Light: Freedom and
dc.relation.referencesenResistance in the Attention Economy. Cambridge: Cambridge
dc.relation.referencesenUniversity Press. https://doi.org/10.1017/9781108453004
dc.relation.referencesenWilliams, J. (2018b). Technology is driving us to
dc.relation.referencesendistraction. The Guardian, 27th May. Retrieved from https://
dc.relation.referencesenwww.theguardian.com/commentisfree/2018/may/ 27/worlddistraction-demands-new-focus
dc.citation.journalTitleГуманітарні візії
dc.citation.issue1
dc.citation.spage27
dc.citation.epage32
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
dc.subject.udc1(091)
dc.subject.udc177. 008
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2020. – Vol. 6, No. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020v6n1_Onyschuk_O-Transformation_of_Semantic_27-32.pdf569.46 kBAdobe PDFView/Open
2020v6n1_Onyschuk_O-Transformation_of_Semantic_27-32__COVER.png310.48 kBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.