https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/45979
Title: | Gesamtkunstwerk as a formula for creating artistic character in architecture by Volodymyr Pokrovsky |
Other Titles: | «Гезамткунстверк» як формула створення архітектурно-художнього образу в будівлях В. М. Покровського |
Authors: | Кондратьєва, Оксана Kondratyeva, Oksana |
Affiliation: | Kyiv National University of Construction and Architecture |
Bibliographic description (Ukraine): | Kondratyeva O. Gesamtkunstwerk as a formula for creating artistic character in architecture by Volodymyr Pokrovsky / Oksana Kondratyeva // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 1. — P. 27–34. |
Bibliographic description (International): | Kondratyeva O. Gesamtkunstwerk as a formula for creating artistic character in architecture by Volodymyr Pokrovsky / Oksana Kondratyeva // Architectural Studies. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 1. — P. 27–34. |
Is part of: | Architectural Studies, 1 (5), 2019 |
Issue: | 1 |
Issue Date: | 26-Feb-2019 |
Publisher: | Lviv Politechnic Publishing House |
Place of the edition/event: | Львів Lviv |
Keywords: | творчість архітектора-художника В. М. Покровського єпархіальний архітектор синтез мистецтв архітектурно-художній образ культурний ренесанс початку ХХ століття Харків legacy of Volodymyr Pokrovsky Gesamtkunstwerk synthesis of arts public buildings the cultural Renaissance of the early twentieth century Kharkiv Ukraine |
Number of pages: | 8 |
Page range: | 27-34 |
Start page: | 27 |
End page: | 34 |
Abstract: | Наукові відкриття кінця ХІХ – початку ХХ століття докорінно змінили світогляд та розуміння тонкої
структури всесвіту. Нове світосприйняття було взаємопов’язанe з «ренесансом» в образотворчому мистецтві, музиці,
театрі, архітектурі, філософії, a cинтез різноманітних мистецтв і мистецтв з наукою, філософією та релігією стали
центральними у творчості чималої когорти митців fin de siècle. Це був час всеосяжної «культурної революції». Термін
Gesamtkunstwerk вперше увів до вжитку представник німецького романтизму, філософ, теолог Карл Фрiдріх Трандорфф
(1782–1863). Німецький композитор і теоретик мистецтва Вільгельм-Ріхард Вагнер розвинув цю концепцію в есеях
«Мистецтво і революція» та «Твір мистецтва майбутнього» 1849 року. Саме завдяки працям К. Ф. Трандорффа та
В. Р. Вагнера термін Gesamtkunstwerk став відомим y мистецьких i мистецтвознавчих колах. Своєрідним віддзеркаленням
цих синтетичних ідей став розвиток концепції «архітектура як Gesamtkunstwerk», яку втілювали, створюючи цілісні
образи-будівлі та універсальні простори, архітектори Філіпп Вебб («Червоний будинок», приватний будинок, Лондон,
1859–1860 pp.); Вільям Берджес («Будинок Башта», приватний будинок, Лондон, 1875–1881 pp.); Олексій Бекетов
(приватний будинок, нині – «Будинок вчених», Харків, 1900–1901 pр.), Владислав Городецький, (приватний будинок, нині –
«Будинок з химерами», Київ, 1901–1903 рp.).
Tворча універсальність була притаманна і архітектору-художнику В. М. Покровському (1863–1924). Aмплітуда
його життєтворчості відзначена надзвичайним розмахом: архітектор-художник, дизайнер (декоратор), реставратор,
керівник численних будівельних проектів, громадський діяч, викладач – професор Харківського технологічного інституту
1919–1922 років, професор Харківського художнього технікуму 1921–1924 років. В. М. Покровському була властива
важлива, глибинна риса творчої еволюції: випускник Імператорської aкадемії мистецв, єпархіальний архітектор
Холмсько-Варшавської і Харківської єпархій, він став одним із найвизначніших майстрiв модерну в Українi.
Iдея «архітектура як Gesamtkunstwerk» найвиразніше віддзеркалилася у його архітектурних творах, які були
створені під час активної проектної практики на теренах Слобідської України упродовж 1906–1915 років. Властивості
«всеосяжного твору» були притаманні як його цивільній, так і культовій архітектурі, проте стаття зосерeджує увагу
на громадських та житлових будівлях 1910–1915 років у Харкові та Сумах. В архітектурних формотворах архітектoрхудожник вдало поєднує технічнi досягнення; будівлі вирізняються архітектурною «полістилістикою», гармонійним
синтезом різноманітних видів декоративно-ужиткового мистецтва. Кожна із цих споруд – особлива, але між ними
можна почути внутрішню риму – вони є архітектурно-художніми образами. Рівень їх естетичної інтенсивності
підкреслює висоту творчої думки В. М. Покровського, його міждисциплінарнe мислення у створенні всеосяжного твору. The concept of architecture as Gesamtkunstwerk exemplifies a model for creating an artistic building’s character. This article explores how it is reflected in non-ecclesiastical edifices of Volodymyr Pokrovsky (1863–1924) during the cultural Renaissance of the early twentieth century in Ukraine within the context of the fin de siècle’s architecture. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/45979 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019 © Kondratyeva О., 2019 |
References (Ukraine): | 1. Victoria and Albert Museum: Museum no. E. 66-1916. Webb Philip Speakman. Architectural drawing, London, 1859. 2. RIBA: Collection 16707. The Building News. 1880. Source: Maurice Adams. Artists’ homes plate 1. London, 1883. 3. Malakov D. Horodetsky. Vyklyk Budivnychogo. Grani-T, Кyiv, 2008, 176. 4. State Russian Historical Archive. Fond 789, opis’ 11, edinitsa sberezheniya 116, stranitsy 4, 43, 60. 5. Ibid. Fond 789, opis’ 11, edinitsa sberezheniya 116, stranitsa 47. 6. Ibid. Fond 1343, opis’ 3, edinitsa sberezheniya 1743, stranitsa 48, 48 obratnaya, 49. 7. MacCarthy F.: The Last Pre-Raphaelite. Edward Burne-Jones and the Victorian Imagination. Faber and Faber, London, 2011, 38. 8. Leibfreyd A. Yu., Polyakova Yu.Yu.: Kharkov. Ot Kreposti Do Stolitsy. Folio, Kharkov, 2008, 129. 9. Toman R. Ed.: Romanesque. Architecture. Sculpture. Painting. Ullmann & Könemann.Tandem Verlag GmbH, Königswinter 2007, 266. 10. Ibid. 267. 11. Ibid. 271. 12. Ermakova S. O.: Vladimir i Suzdal. Veche, Moskva, 2008, 73–82, 90–100. 13. Yasiyevich V. E.: Arhitektura Ukrainy na Rubezhe XIX–XX Vekov. Budivelnyk, Kyiv, 1988, 155. 14. Toman R. Ed.: Romanesque. 338. 15. Ibid. 286. 16. Ibid. 279. 17. Ibid. 306. 18. Ibid. 307. 19. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R-820, opys 1, odynytsya zberezhennya 1294. 20. Fedorova E. S.: Kak v Kaple Dozhdya. Labirint, Moskva, 2011, 175–176. 21. Rozvadovskiy L. E. Vaterpas, 1995. N1, 42–45. 22. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R–169, opys 1, odynytsya zberezhennya 101. 23. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R–820, opys 1, odynytsya zberezhennya 1294, 336. 24. Novaya Rossiya. Kharkovskaya ezhednevnaya gazeta. N147. 13 noyabrya 1919, 3. 25. Grigoryev D.: Manuscript. Kharkivska Derzhavna Naukova Biblioteka, Kharkiv, 2014. 26. Fahr-Becker G.: Art Nouveau. Könemann. Imprint of Tandem Verlag GmbH, Königswinter 2004, 16. 27. Ibid. 28. Bowlt J. E.: Moscow and St. Petersburg in Russia’s Silver Age. Thames & Hudson, London, 2008, 92. 29. Fahr-Becker G.: Art Nouveau. 13. 30. Bowlt J. E.: Moscow and St. Petersburg in Russia’s Silver Age. 67. 31. Lizan I., Novgorodov V. E., Leybfreyd A. Yu., Denisenko O. I.: Trehsvyatitelskaya Tserkov v Kharkove. Kharkov, 1999, 60. 32. Ibid. 27. 33. Pitateleva O. V., Lytvynenko Ya. V.: Lavrskyi Modern. Ornamenty Trapeznoyi Palaty i Tserkvy. Sofiya, Kyiv, 2014, 144. |
References (International): | 1. Victoria and Albert Museum: Museum no. E. 66-1916. Webb Philip Speakman. Architectural drawing, London, 1859. 2. RIBA: Collection 16707. The Building News. 1880. Source: Maurice Adams. Artists’ homes plate 1. London, 1883. 3. Malakov D. Horodetsky. Vyklyk Budivnychogo. Grani-T, Kyiv, 2008, 176. 4. State Russian Historical Archive. Fond 789, opis’ 11, edinitsa sberezheniya 116, stranitsy 4, 43, 60. 5. Ibid. Fond 789, opis’ 11, edinitsa sberezheniya 116, stranitsa 47. 6. Ibid. Fond 1343, opis’ 3, edinitsa sberezheniya 1743, stranitsa 48, 48 obratnaya, 49. 7. MacCarthy F., The Last Pre-Raphaelite. Edward Burne-Jones and the Victorian Imagination. Faber and Faber, London, 2011, 38. 8. Leibfreyd A. Yu., Polyakova Yu.Yu., Kharkov. Ot Kreposti Do Stolitsy. Folio, Kharkov, 2008, 129. 9. Toman R. Ed., Romanesque. Architecture. Sculpture. Painting. Ullmann & Könemann.Tandem Verlag GmbH, Königswinter 2007, 266. 10. Ibid. 267. 11. Ibid. 271. 12. Ermakova S. O., Vladimir i Suzdal. Veche, Moskva, 2008, 73–82, 90–100. 13. Yasiyevich V. E., Arhitektura Ukrainy na Rubezhe XIX–XX Vekov. Budivelnyk, Kyiv, 1988, 155. 14. Toman R. Ed., Romanesque. 338. 15. Ibid. 286. 16. Ibid. 279. 17. Ibid. 306. 18. Ibid. 307. 19. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R-820, opys 1, odynytsya zberezhennya 1294. 20. Fedorova E. S., Kak v Kaple Dozhdya. Labirint, Moskva, 2011, 175–176. 21. Rozvadovskiy L. E. Vaterpas, 1995. N1, 42–45. 22. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R–169, opys 1, odynytsya zberezhennya 101. 23. State Archive of Kharkiv Oblast. Fond R–820, opys 1, odynytsya zberezhennya 1294, 336. 24. Novaya Rossiya. Kharkovskaya ezhednevnaya gazeta. N147. 13 noyabrya 1919, 3. 25. Grigoryev D., Manuscript. Kharkivska Derzhavna Naukova Biblioteka, Kharkiv, 2014. 26. Fahr-Becker G., Art Nouveau. Könemann. Imprint of Tandem Verlag GmbH, Königswinter 2004, 16. 27. Ibid. 28. Bowlt J. E., Moscow and St. Petersburg in Russia’s Silver Age. Thames & Hudson, London, 2008, 92. 29. Fahr-Becker G., Art Nouveau. 13. 30. Bowlt J. E., Moscow and St. Petersburg in Russia’s Silver Age. 67. 31. Lizan I., Novgorodov V. E., Leybfreyd A. Yu., Denisenko O. I., Trehsvyatitelskaya Tserkov v Kharkove. Kharkov, 1999, 60. 32. Ibid. 27. 33. Pitateleva O. V., Lytvynenko Ya. V., Lavrskyi Modern. Ornamenty Trapeznoyi Palaty i Tserkvy. Sofiya, Kyiv, 2014, 144. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Architectural Studies. – 2019. – Vol. 5, No. 1 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019v5n1_Kondratyeva_O-Gesamtkunstwerk_as_a_27-34.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
2019v5n1_Kondratyeva_O-Gesamtkunstwerk_as_a_27-34__COVER.png | 1.08 MB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.