https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/24224
Title: | Освітня практика Києво-Могилянської академії в контексті західноєвропейського схоластичного дискурсу |
Other Titles: | Образовательная практика Киево-Могилянской академии в контексте западноевропейского схоластического дискурса Educational practice of Kyiv-Mohyla Academy in the context of West European scholastic discourse |
Authors: | Антонюк, Галина |
Bibliographic description (Ukraine): | Антонюк Г. Освітня практика Києво-Могилянської академії в контексті західноєвропейського схоластичного дискурсу / Галина Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. – Львів, 2013. – № 2. – С. 189–199. – Бібліографія: 15 назв. |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки |
Keywords: | схоластика схоластический дискурс Киево-Могилянская академия философские курсы рационализм отечественная греко-славянская традиция западноевропейская образовательная культура scholasticism scholastic discourse the Kiev-Mohyla Academy philosophy courses rationalism national Greek-Slavic tradition Western European educational culture |
Abstract: | На примере образовательной деятельности Киево-Могилянской академии в статье охарактеризирован схоластический метод как важный этап в развитии теоретического мышления в образовании Украины периода XVII —XVIII ст.; показано, что схоластика как метод преподавания философских дисциплин была попыткой преодоления недостаточного развития рационализма в греко-славянском образовании, а также попыткой приобщения к западноевропейскому схоластическому дискурсу и вхождения в европейский образовательный контекст. The article characterizes scholastic method as an important stage in the development of theoretical thinking in education of Ukraine in XVII-XVIII centuries on the example of the educational activities of Kiev-Mohyla Academy. It is shown that scholasticism as a method of teaching philosophical disciplines, was an attempt to overcome the lack of rationality in the Greek-Slavic education, and also an attempt of initiation to the Western European scholastic discourse and inclusion into the European educational context. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24224 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2013. – №2 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
24-189-199.pdf | 417.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.