https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/56143
Title: | Застосування методу багатовимірної середньої при формуванні індивідуальних навчальних траєкторій студентів ІТ-спеціальностей |
Other Titles: | CApplication of the method of multidimensional average in formation of individual educational trajectories of students of it-specialties |
Authors: | Дубас, Юрій Кунанець, Наталія Едуардівна Dubas, Yurii Kunanets, Nataliia |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Дубас Ю. Застосування методу багатовимірної середньої при формуванні індивідуальних навчальних траєкторій студентів ІТ-спеціальностей / Юрій Дубас, Наталія Кунанець // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — № 7. — С. 70–77. |
Bibliographic description (International): | Dubas Y. CApplication of the method of multidimensional average in formation of individual educational trajectories of students of it-specialties / Yurii Dubas, Nataliia Kunanets // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Informatsiini systemy ta merezhi. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — No 7. — P. 70–77. |
Is part of: | Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі, 7, 2020 |
Journal/Collection: | Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі |
Issue: | 7 |
Issue Date: | 24-Feb-2020 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки Lviv Politechnic Publishing House |
Place of the edition/event: | Львів Lviv |
UDC: | 378.14 004.94 |
Keywords: | багатовимірна середня освітня траєкторія дисципліна студент multidimensional secondary educational trajectory discipline student |
Number of pages: | 8 |
Page range: | 70-77 |
Start page: | 70 |
End page: | 77 |
Abstract: | Сьогодні стрімко розвивається освітнє середовище та методи його взаємодії з людьми.
Кожна персона має право на освіту та її вибір. Описано таке поняття, як індивідуальна освітня
траєкторія, її особливості та проблеми формування. Індивідуальна освітня траєкторія дасть
змогу студентам робити власний вибір серед запропонованих дисциплін, отже, вибирати свій
власний шлях для реалізації потенціалу.
Також розглянуто проблему раціонального вибору декількох об’єктів із множини
аналогічних. Цей вибір здійснює студент, вибираючи дисципліни для індивідуальної навчальної
траєкторії. Був застосований метод багатовимірньої середньої для визначення середніх
багатовимірних величин. Цей метод також був реалізований засобами “Excel”. Додатково було
згруповано об’єкти з метою визначення найкращої дисципліни за оцінками студентів. Nowadays, the educational environment and methods of its interaction with people are developing very strongly. Every person has the right and choice to get an education. The article describes such a concept as an individual educational trajectory, its features and problems of introduction into the educational environment. An individualized educational trajectory will allow students to make their own choices among the courses offered, thus choosing their own pathway to reach their potential. Also, the problem of rational choice of several objects from the set of similar ones is considered. Students choice subjects for their own individual educational trajectory. A multivariate mean method was used to determine the mean multivariate values. This method was also implemented by Excel. An additional grouping of facilities was conducted to determine the best discipline for student evaluation. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/56143 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020 © Дубас Ю., Кунанець Н., 2020 |
URL for reference material: | https://zakon.rada.gov.ua/laws/term/39658 https://naukovedenie.ru/PDF/ http://energyfirefox.blogspot.com/2013/12/blog-post.html https://neurohive.io/ru/osnovy-data-science/rekomendatelnye-sistemy-modeli-i-ocenka/ https://neurohive.io/en/osnovydata- |
References (Ukraine): | 1. Про освіту Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII [Електронний ресурс]. – https://zakon.rada.gov.ua/laws/term/39658 – Дата доступу: 29.01.2020 2. Климинская С. Л. Индивидуальная образовательная траектория как способ повышения эффективности обучения иностранным языкам [Електронний ресурс] / С. Л. Климинская // Науковедение. 2014. Вып. 4(23). URL: https://naukovedenie.ru/PDF/ 34PVN414.pdf. 3. Stroganova, A. N. (2011). Model of individual-oriented education of students in the university. Chelovek i obrazovanie, 3, 75–78. [in Russian] 4. Stroganova, A. N. (2011). Model of individual-oriented education of students in the university. Chelovek i obrazovanie, 3, 75–78. [in Russian] 5. Lipatnikova, I. G. (2009). Creating an individual educational trajectory as one of the ways to teach students the decision making. Fundamental'nye issledovaniya, 5, 108–110. [in Russian] 6. Fedoruk, P.I., & Pikuliak, M.V. (2010). The technology of constructing an individual adaptive trajectory of learning in the system of distance education and knowledge control. Matematicheskie mashiny i sistemy. 1, 68-76. [in Ukrainian] 7. Рекомендаційні системи. Огляд : Energyfirefox [Електронний ресурс]. – http://energyfirefox.blogspot.com/2013/12/blog-post.html. Дата доступу: 19.01.2020 8. Как работают рекомендательные системы : Neurohive [Електронний ресурс]. – https://neurohive.io/ru/osnovy-data-science/rekomendatelnye-sistemy-modeli-i-ocenka/ – Дата доступу: 20.01.2020 |
References (International): | 1. On the Law of Ukraine dated 05.09.2017 No. 2145-VIII [Electronic resource]. – https://zakon.rada.gov.ua/laws/term/39658 - Accessed: 01/29/2020 2. Kliminskaya S. L. Individual educational trajectory as a way of increasing the effectiveness of teaching foreign languages [Electronic resource] / S. L. Kliminskaya // Naukovedenie. 2014. Issue. 4 (23). URL: https://naukovedenie.ru/PDF/ 34PVN414.pdf. 3. Stroganova, A. N. (2011). Model of individual-oriented education of university students. Human and Education, 3, 75–78. [in Russian] 4. Stroganova, A. N. (2011). Model of individual-oriented education of students in the university. Human and Education, 3, 75–78. [in Russian] 5. Lipatnikova, I. G. (2009). Creating an individual educational trajectory as one of the ways to teach students the decision making. Fundamental'nye issledovaniya, 5, 108–110. [in Russian] 6. Fedoruk, P. I., & Pikuliak, M. V. (2010). The technology of constructing an individual adaptive trajectory of learning in the system of distance education and knowledge control. Mathematical Machines and Systems. 1, 68–76. [in English] 7. Recommendation systems. Overview: Energyfirefox [Online resource]. http://energyfirefox.blogspot.com/2013/12/blog-post.html - Accessed: 01/19/2020 8. How Recommendation Systems Work: Neurohive [Electronic resource]. https://neurohive.io/en/osnovydata- science/rekomendatelnye-sistemy-modeli-i-ocenka/ - Access date: 01/20/2020. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Інформаційні системи та мережі. – 2020. – Випуск 7 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2020n7_Dubas_Y-CApplication_of_the_method_70-77.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
2020n7_Dubas_Y-CApplication_of_the_method_70-77__COVER.png | 394.19 kB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.