Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/55698
Title: Соціальний медіа маркетинг: сучасні тренди та перспективи розвитку
Other Titles: Social media marketing: current trends and prospects of development
Authors: Балик, У. О.
Колісник, М. В.
Balyk, U.
Kolisnyk, M.
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Український католицький університет
Lviv Polytechnic National University
Ukrainian Catholic University
Bibliographic description (Ukraine): Балик У. О. Соціальний медіа маркетинг: сучасні тренди та перспективи розвитку / У. О. Балик, М. В. Колісник // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: "Проблеми економіки та управління". — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. — Том 4. — № 1. — С. 125–134.
Bibliographic description (International): Balyk U. Social media marketing: current trends and prospects of development / U. Balyk, M. Kolisnyk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: "Problemy ekonomiky ta upravlinnia". — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2020. — Vol 4. — No 1. — P. 125–134.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: "Проблеми економіки та управління", 1 (4), 2020
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: "Проблеми економіки та управління"
Issue: 1
Volume: 4
Issue Date: 10-Feb-2020
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
DOI: doi.org/10.23939/semi2020.01.125
UDC: 339.138
JEL: М
30
О
14
Keywords: соціальні мережі
реклама
маркетинг
стратегія
діджиталізація
social networks
advertising
marketing
strategy
digitization
Number of pages: 10
Page range: 125-134
Start page: 125
End page: 134
Abstract: Розкрито результати дослідження сутності соціальних мереж. Окремо вивчено стан розвитку соціальних мереж у світі загалом та в Україні зокрема. Проаналізовано потенційне охоплення рекламою у соціальних мережах. Розкрито особливості соціальної медіа-реклами. Представлено профіль рекламної аудиторії провідних соціальних мереж у розрізі вікових, гендерних та географічних ознак. Визначено ключові тренди та перспективи розвитку соціального медіа-маркетингу. Виявлено проблеми, з якими бояться стикнутися маркетологи у майбутньому, здійснюючи свою діяльність у соціальних мережах. Запропоновано напрями поліпшення роботи маркетологів у соціальних мережах.
Social networks have become an alternative and promising platform for advertising and establishing lively, active and mutually beneficial communication with customers online in the fastpaced world of digitalization. The purpose of the article is to reveal the features of social networks as a platform for marketing applications, to identify main trends and prospects of social media marketing development. The results of the study of the essence of social networks were revealed. The author separately explores the state of development of social networks in the world in general and Ukraine in particular. The article was established that today social networks are already a multi-billion dollar sector of the world economy. The potential reach of social media advertising in the world has been explored. The features of social media marketing were disclosed. In the modern sense, social media marketing has been found to be a form of internet marketing that uses social media platforms to engage with an audience in order to create and promote a brand, increase website traffic, customer reach and sales. There was presented advertising audience profile of the leading social networks by age, gender, and geographical characteristics. The author identified the main trends and prospects of social media marketing development. Recently, marketers have called image/video and narrative the most important aspects when creating and publishing a piece of content. Video advertisements are gaining in popularity and delivering positive returns to investors. There were especially relevant formats such as strimming, stories, IGTV. There was revealed that every year the number of businesses that do not create any video content on social networks is decreasing. Another clear trend is the growing popularity of messaging apps. Advertisements for these chat-bot applications have raised the level of communication in online business with clients and are quite promising. An increase in the position of influencer marketing in the strategy of development of social networks of enterprises is revealed. However, social media users' trust in the advertising that influencers with a large number of subscribers have been observing has recently been undermined. Instead, influencers with fewer subscribers are more attractive to marketers and consumers. The problems that marketers are afraid to face in the future when conducting their activities on social networks were highlighted. Prospects for further research include exploring the problems that deter marketers from advertising on social networks and finding ways to solve them.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/55698
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2020
© Балик У. О., Колісник М. В., 2020
URL for reference material: https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
https://buffer.com/state-of-social-2019
https://hootsuite.com/pages/social-media-trends-report-2019
https://uk.wikipedia.org/wiki/Соціальна_мережа
https://whatis.techtarget.com/definition/socialmedia-marketing-SMM
https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ukraine#monthly-201810-201910-bar
https://www.dreamgrow.com/top-15-most-popular-social-networking-sites/
https://www.emarketer.com/chart/229531/social-network-users-worldwide-by-platform-2019-2023-millions
http://rb.com.ua/blog/praktika-polzovanija-socsetjami-v-ukraine/?fbclid=IwAR3LAJVpOwYPgDWdQ7uqvkWXrUnX8S_rkXry9nhmtuxsNUsinpNnn96zIvs
https://wearesocial.com/blog/2019/10/the-global-state-of-digital-in-october-2019
https://buffer.com/resources/state-of-social-2018
https://www.huffpost.com/entry/top-2018-ecommerce-trends-to-watch-for_b_5a1d7d63e4b09413e786af2f?guccounter=1
https://wearesocial
https://whatis.techtarget.com/definition/social-media-marketing-SMM
https://gs.statcounter.com/social-mediastats/all/ukraine#monthly-201810-201910-bar
http://rb.com.ua/blog/praktika-polzovanija-socsetjami-vukraine/?fbclid=IwAR3LAJVpOwYPgDWdQ7uqvkWXrUnX8S_rkXry9nhmtuxsNUsinpNnn96zIvs
References (Ukraine): 1. Котлер Ф., Катарджая Г., Сетьяван Ї (2018). Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового. К., КМ-БУКС, 208 с.
2. Digital 2019: global internet use accelerates. We are Social: website. URL: https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates (Last accessed: 25.12.2019).
3. Окландер М. А., Окландер Т. О., Яшкіна О. І. (2017). Цифровий маркетинг – модель маркетингуХХІ сторіччя, Одеса: Астропринт, 292 с.
4. Karyy O., Krykavskyy Y. (2016). Transformation of marketing in the era of digitization: particularities of digital marketing. Selected aspects of management of contemporary enterprises: monografia / red. naukowa A. Barcik, H. Howaniec, Z. Malara. Bielsko-Biała: Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Bialej. S. 7–15.
5. Ілляшенко С. М. (2016) Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань: монографія. Харків: Діса плюс. 192 с.
6. Савицька Н. Л. (2017) Маркетинг у соціальних мережах: стратегії та інструменти ринку В2С. Маркетинг і цифрові технології. Том 1. № 1. С. 20–33.
7. Ткач Б. М. (2018). Нейропсихологія девіантної поведінки: монографія. Львів: ННВК “АТБ”, 416 с.
8. State оf Social. How marketers across the globe think about social media, what's working, how the industry is changing, and more. Buffer: website. URL: https://buffer.com/state-of-social-2019 (Last accessed: 07.12.2019).
9. Social-media-trends-report-2019. Hootsuite’s annual report on the latest global trends in social media. Hootsuite: website. URL: https://hootsuite.com/pages/social-media-trends-report-2019 (Last accessed: 07.12.2019).
10. Stelzner M. (2019). Social Media Marketing Industry Report. How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses. Social media examiner. 46 р.
11. Barnes J. A. Class and Committees in a Norwegian Island Parish February 1, 1954 DOI:10.1177/001872675400700102.
12. Соціальна мережа. Вікіпедія: вебсайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Соціальна_мережа (дата звернення: 27.11.2019).
13. Lagodiienko V., Karyy O., Ohiienko M., Kalaman O., Lorvi I. (2019). Herasimchuk T. Choosing Effective Internet Marketing Tools in Strategic Management. International Journal of Recent Technology and Engineering, Volume-8 Issue-3, р. 5020–5025.
14. Rouse Margaret. Social media marketing: website. URL: https://whatis.techtarget.com/definition/socialmedia-marketing-SMM (Last accessed: 27.11.2019).
15. Social Media Stats. GlobalStats: website. URL: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ukraine#monthly-201810-201910-bar (Last accessed: 01.12.2019).
16. Kallas Priit. Top 15 Most Popular Social Networking Sites and Apps [2020] URL: https://www.dreamgrow.com/top-15-most-popular-social-networking-sites/ Last accessed: 14.12.2019).
17. Social Network Users Worldwide. eMarkete: website. URL: https://www.emarketer.com/chart/229531/social-network-users-worldwide-by-platform-2019-2023-millions (Last accessed: 14.01.2020).
18. Практика пользования соцсетями в Украине. Research & Branding Group: вебсайт. URL: http://rb.com.ua/blog/praktika-polzovanija-socsetjami-v-ukraine/?fbclid=IwAR3LAJVpOwYPgDWdQ7uqvkWXrUnX8S_rkXry9nhmtuxsNUsinpNnn96zIvs (дата звернення: 25.12.2019).
19. The global state of digital in october 2019. We are Social: website. URL: https://wearesocial.com/blog/2019/10/the-global-state-of-digital-in-october-2019 (Last accessed: 14.12.2019).
20. The State of Social 2018 Report: Your Guide to Latest Social Media Marketing Research. Buffer: website. URL: https://buffer.com/resources/state-of-social-2018 (Last accessed: 14.12.2019).
21. Amit Bhaiya. Top 2018 eCommerce Trends to Watch For. URL: https://www.huffpost.com/entry/top-2018-ecommerce-trends-to-watch-for_b_5a1d7d63e4b09413e786af2f?guccounter=1 (Last accessed: 15.12.2019).
References (International): 1. Kotler F., Kartajaya H., Setiawan I. (2017). Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho. [Marketing 4.0. Moving from Traditional to Digital]. K., KM-BUKS.
2. We are Social (2019) Digital 2019: global internet use accelerates. Retrieved from https://wearesocial. com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates.
3. Oklander M. A., Oklander T. O., YashkIna O. I. (2017). Tsyfrovyy marketynh – model marketinhu ХХІ storichchya [Digital marketing is a century – old marketing model] Oklander, M. A (Ed.). Monografiya.Odesa : Astroprynt, 292 p.
4. Karyy, O. & Krykavskyy Y. (2016). Transformation of marketing in the era of digitization: particularities of digital marketing. Selected aspects of management of contemporary enterprises: monografia / red. naukowa A. Barcik, H. Howaniec, Z. Malara. Bielsko-Biała: Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Bialej, 2016. S. 7–15.
5. Illiashenko S. M (2016). Innovatsiyniy rozvitok: marketinh i menedzhment znan [Innovation development: marketing and knowledge management]. MonografIya. Harkiv: TOV “DIsa plyus”, 192 p.
6. Savytska N. L. (2017). Marketynh u sotsialnykh merezhakh:stratehii ta instrumenty rynku В2С. [Social media marketing: strategies and tools in the B2C market], Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. [Marketing and Digital Technologie], vol. No 1, pp. 20–33.
7. Tkach, B. M. (2018). Neiropsykholohiia deviantnoi povedinky. [Neuropsychology of deviant behavior]. Lviv, NNVK “АТB”.
8. Buffer (2019). State Of Social How marketers across the globe think about social media, what's working, how the industry is changing, and more. Retrieved from https://buffer.com/state-of-social-2019.
9. Hootsuite (2019). Social-media-trends-report-2019. Hootsuite’s annual report on the latest global trends in social mediaю Retrieved from https://hootsuite.com/pages/social-media-trends-report-2019.
10. Stelzner M. (2019). Social Media Marketing Industry Report. How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses. Social media examiner, 2019. 46 р.
11. Barnes J. A. (1954). Class and Committees in a Norwegian Island Parish February 1, 1954. DOI:10.1177/001872675400700102.
12. Wikipedia (2019). Sotsialna merezha [Social media]. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Соціальна_мережа.
13. Lagodiienko, V., Karyy, O., Ohiienko, M., Kalaman, O., Lorvi, I. & Herasimchuk T. (2019). Choosing Effective Internet Marketing Tools in Strategic Management / International Journal of Recent Technology and Engineering, Volume-8 Issue-3, September 2019, р. 5020–5025.
14. Rouse Margaret (2019). Social media marketing. Retrieved from https://whatis.techtarget.com/definition/social-media-marketing-SMM.
15. GlobalStats (2020). Social Media Stats. Retrieved from https://gs.statcounter.com/social-mediastats/all/ukraine#monthly-201810-201910-bar.
16. Kallas Priit (2020). Top 15 Most Popular Social Networking Sites and Apps [2020]. Retrieved from https://www.dreamgrow.com/top-15-most-popular-social-networking-sites/.
17. eMarketer (2019). Social Network Users Worldwide. Retrieved from https://www.emarketer.com/chart/229531/social-network-users-worldwide-by-platform-2019-2023-millions.
18. Research & Branding Group (2019). Praktyka polzovanyia sotssetiamy v Ukrayne [The practice of using social networks in Ukraine]. Retrieved from: http://rb.com.ua/blog/praktika-polzovanija-socsetjami-vukraine/?fbclid=IwAR3LAJVpOwYPgDWdQ7uqvkWXrUnX8S_rkXry9nhmtuxsNUsinpNnn96zIvs
19. We are Social (2019). The global state of digital in october 2019. Retrieved from https://wearesocial.com/blog/2019/10/the-global-state-of-digital-in-october-2019.
20. Buffer (2018). The State of Social 2018 Report: Your Guide to Latest Social Media Marketing Research. Retrieved from https://buffer.com/resources/state-of-social-2018.
21. Amit Bhaiya (2017). Top 2018 eCommerce Trends to Watch For. Retrieved from https://www.huffpost.com/entry/top-2018-ecommerce-trends-to-watch-for_b_5a1d7d63e4b09413e786af2f?guccounter=1.
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Проблеми економіки та управління. – 2020. – Том 4, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020v4n1_Balyk_U-Social_media_marketing_current_125-134.pdf809.71 kBAdobe PDFView/Open
2020v4n1_Balyk_U-Social_media_marketing_current_125-134__COVER.png371.32 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.