У збірнику наукових праць уміщено матеріали учасників усеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Тоталітаризм як система знищення національної пам’яті». Подано розвідки, в яких розглянуто колективну пам’ять і національну ідентичність, міфи, символи й ідеологеми комуністичного тоталітаризму у мистецтві, науці й освіті; репресії, голод, державний терор, ідеологічний тиск, війни як засоби знищення української нації, місця української національної пам’яті (топографічні, монументальні, символічні, функціональні); визначено десемантизацію базових ідеологем радянської семіосфери в сучасній українській мові, розглянуто русифікацію як інструмент експансії і (нео-)тоталітаризму; проаналізовано ідеологічну цензуру, тоталітарну риторику і нові маніпулятивні технології у пресі, на радіо, телебаченні, рекламі, в мережі інтернет. Для науковців у галузі українознавства, істориків, культурологів, філологів.
Тоталітаризм як система знищення національної пам’яті : збірник наукових праць за матеріалами всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю 11 – 12 червня 2020 року, Львів / науковий редактор Тетяна Єщенко. – Львів : Друкарня Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького, 2020. – 556 с.
Зміст
1 | |
5 | |
13 | |
СОЦІАЛЬНІ КОМУНІКАЦІЇ. ІДЕОЛОГІЧНА ЦЕНЗУРА, ТОТАЛІТАРНА РИТОРИКА І НОВІ МАНІПУЛЯТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРЕСІ, НА РАДІО, ТЕЛЕБАЧЕННІ, РЕКЛАМІ, В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ: ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ | |
15 | |
16 | |
19 | |
23 | |
27 | |
29 | |
33 | |
35 | |
37 | |
41 | |
45 | |
49 | |
50 | |
53 | |
МОВА. ЛІТЕРАТУРА. ФОЛЬКЛОР. ДЕСЕМАНТИЗАЦІЯ БАЗОВИХ ІДЕОЛОГЕМ РАДЯНСЬКОЇ СЕМІОСФЕРИ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. РУСИФІКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕКСПАНСІЇ: ВІД ІМПЕРСЬКИХ ЧАСІВ ДО ДОБИ (НЕО-) ТОТАЛІТАРИЗМУ | |
57 | |
58 | |
61 | |
65 | |
69 | |
72 | |
75 | |
79 | |
81 | |
86 | |
90 | |
95 | |
100 | |
103 | |
107 | |
110 | |
114 | |
118 | |
122 | |
126 | |
131 | |
134 | |
136 | |
137 | |
139 | |
143 | |
145 | |
150 | |
153 | |
157 | |
161 | |
КУЛЬТУРА. МІФИ, СИМВОЛИ Й ІДЕОЛОГЕМИ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРИЗМУ У МИСТЕЦТВІ (ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА, МУЗИКА, ТЕАТР, КІНО), НАУЦІ Й ОСВІТІ. КУЛЬТУРНИЙ ЛАНДШАФТ УКРАЇНИ В УМОВАХ (НЕО-)ТОТАЛІТАРИЗМУ | |
167 | |
168 | |
171 | |
175 | |
178 | |
182 | |
184 | |
188 | |
192 | |
197 | |
200 | |
204 | |
ІСТОРІЯ. КОЛЕКТИВНА ПАМ’ЯТЬ І НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ.МІСЦЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПАМ’ЯТІ (ТОПОГРАФІЧНІ, МОНУМЕНТАЛЬНІ, СИМВОЛІЧНІ, ФУНКЦІОНАЛЬНІ): ІСТОРІЯ, СУЧАСНІСТЬ | |
207 | |
208 | |
211 | |
214 | |
218 | |
222 | |
226 | |
230 | |
234 | |
238 | |
242 | |
246 | |
250 | |
252 | |
256 | |
260 | |
264 | |
269 | |
273 | |
276 | |
РЕПРЕСІЇ, ГОЛОД, ДЕРЖАВНИЙ ТЕРОР, ІДЕОЛОГІЧНИЙ ТИСК, ВІЙНИ ЯК ЗАСОБИ НИЩЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ | |
281 | |
282 | |
285 | |
289 | |
292 | |
296 | |
298 | |
301 | |
306 | |
311 | |
312 | |
316 | |
322 | |
325 | |
330 | |
334 | |
336 | |
340 | |
344 | |
347 | |
352 | |
355 | |
359 | |
362 | |
366 | |
370 | |
372 | |
377 | |
381 | |
385 | |
388 | |
393 | |
396 | |
399 | |
408 | |
411 | |
415 | |
417 | |
УКРАЇНСЬКЕ ДИСИДЕНСТВО І СУПРОТИВ КОМУНІСТИЧНІЙ ВЛАДІ: ПЕРСОНАЛІЇ, ПОДІЇ, ГРОМАДСЬКІ РУХИ | |
423 | |
424 | |
428 | |
431 | |
435 | |
439 | |
443 | |
447 | |
РЕПРЕСІЇ ПРОТИ ЦЕРКВИ Й УКРАЇНСЬКОГО ДУХІВНИЦТВА ЗА ЧАСІВ РАДЯНСЬКОГО СТАЛІНІЗМУ. ДУХОВНІСТЬ ЯК ОСНОВА ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ | |
451 | |
452 | |
456 | |
465 | |
469 | |
475 | |
477 | |
481 | |
485 | |
488 | |
491 | |
ФІЛОСОФІЯ. ПСИХОЛОГІЯ. МЕДИЦИНА. РУДИМЕНТИ ПОСТТОТАЛІТАРНОЇ МЕНТАЛЬНОСТІ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ АКСІОСФЕРІ ПСИХОТИП ТОТАЛІТАРНОЇ ОСОБИСТОСТІ. ДЕПЕРСОНАЛІЗАЦІЯ ЛЮДИНИ НЕОТОТАЛІТАРИЗМ ЯК ВИКЛИК І ЗАГРОЗА ДЛЯ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ | |
495 | |
496 | |
499 | |
502 | |
508 | |
511 | |
514 | |
517 | |
520 | |
525 | |
529 | |
531 | |
535 | |
543 | |
547 |