https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/49920
Title: | Аналіз жанрової палітри творчої діяльності Ф. Кізлера |
Other Titles: | Analysis of the genre palette F. Kizler’s creative activities |
Authors: | Янчук, К. В. Yanchuk, K. V. |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Янчук К. В. Аналіз жанрової палітри творчої діяльності Ф. Кізлера / К. В. Янчук // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 2s. — С. 109–113. |
Bibliographic description (International): | Yanchuk K. V. Analysis of the genre palette F. Kizler’s creative activities / K. V. Yanchuk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — Vol 1. — No 2s. — P. 109–113. |
Is part of: | Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 2s (1), 2019 |
Journal/Collection: | Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура |
Issue: | 2s |
Volume: | 1 |
Issue Date: | 20-Mar-2019 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки |
Place of the edition/event: | Львів Lviv |
Keywords: | театр мистецтво Ф. Кізлер ідеї простір heater art F. Kiesler ideas space |
Number of pages: | 5 |
Page range: | 109-113 |
Start page: | 109 |
End page: | 113 |
Abstract: | Проаналізовано жанрову палітру творчої діяльності Ф. Кізлера та її вплив на
мистецтво ХХ–ХХІ ст. Kiesler’s art was not based on the theory of form, color, and means; his art was not a political instrument to comment on the state of society, and he did not consider his art to be the product of a scientific process, a result that contained truth that was absolute. He believed that his art revealed a truth that science could not see, and that truth was the key to a “core” existence. He believed that his process and his ritual were attacked by the deceptive beliefs of others. “A revived art that has been stolen from a warm embrace, freezing in its nakedness, cooled by the sweat of its forehead, desperately needs a new cloak so as not to freeze to death”. Kiesler’s environmental and galactic art, like its endless architecture, were warm clothing for an art that desperately needed warmth. “Society depends on nothing less than its ability to come to terms with the infinite in terms of the finite through its symbols, be it totems or majestic churches” to represent their discoveries. Galactic creations were a manifestation of this system. Kiesler’s early galaxies were a combination of many two-dimensional sketches, and later his works became increasingly sculptural, he called them eco-friendly. The galaxies sometimes included up to 20 parts, which in the exhibited composition were the only work. Various fragments were placed directly on the wall, or hung at different distances from it. The galactic elements were not randomly and haphazardly located, the distances between them were carefully calculated by a formula known only to Kiesler. He will argue that this formula is generated by intuition, as is all knowledge of the universe. Keesler composed galactic art in the same way as stars and planets in the sky, and thought that because of this resemblance it would affect human consciousness. Keesler also wanted the galactic method to destroy modern display technology, where art was framed and isolated on the wall. He believed that the modern method hindered any correlative interaction between art, humanity and the universe. The galactic method was an attempt to overthrow these restrictions. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/49920 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019 © Янчук К. В., 2019 |
URL for reference material: | http://www.day.kiev.ua/ru/article/kultura/dizayner-reformator-i-utopist-frederik-kisler http://www.forma.spb.ru/design_Kissler/design_Kisler.shtml http://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/ http://www.lechaim.ru/ARHIV/254/mokrousov.htm http://www.architonic.com/aisht/carlos-mieleflagship-nyc-asymptote/5100171 http://archi.ru/URL: http://archi.ru/press/world/32467/syurrealizm-eto-ya http://www.galinsky.com/ http://www.galinsky.com/buildings/kunsthausgraz/index.htm http://www.zaha-hadid.com/ http://www.zaha-hadid.com/architecture/burnham-pavillion/ http://www.archdaily.com/ http://www.archdaily.com/582109/ava-takes-third-with-house-of-hungarianmusic-design-for-liget-budapest http://kubotabachmann.com/Busan-Opera-House |
References (Ukraine): | 1. Ефименко Аделина. Дизайнер-реформатор и утопист Фредерик Кислер. URL: http://www.day.kiev.ua/ru/article/kultura/dizayner-reformator-i-utopist-frederik-kisler 2. Эзотерический дизайн Фридриха Кислера. / Л. Фикус URL:http://www.forma.spb.ru/design_Kissler/design_Kisler.shtml. 3. Большая советская энциклопедия. Рабино́вич Исаак Моисеевич URL:http://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/ 4. Мокроусов Алексей. Из Черновцов в Нью-Йорк. По дороге везде. Слишком много идей Фридриха Кислера. URL: http://www.lechaim.ru/ARHIV/254/mokrousov.htm 5. Стеф’юк Іванна. Архітектор-фантаст родом із Чернівців: історія великого таланту. URL:* матеріл з сайта chv.tv 6. Carlos Miele Flagship NYC. Design team: Asymptote. URL:http://www.architonic.com/aisht/carlos-mieleflagship-nyc-asymptote/5100171. 7. Frederick Kiesler, A multi-purpose Community Center designed for Woodstock, in: The Architectural Forum, New York, December 1932. 8. Сюрреалізм – це я: Аrchi.ru [Вебсайт]. – http://archi.ru/URL: http://archi.ru/press/world/32467/syurrealizm-eto-ya 9. Kunsthaus, Graz, Austria: Galinsky [Вебсайт]. – http://www.galinsky.com/ – URL: http://www.galinsky.com/buildings/kunsthausgraz/index.htm 10. Burnaham Pavillion: Zaha Haddit Architects [Веб-сайт]. – http://www.zaha-hadid.com/ – URL: http://www.zaha-hadid.com/architecture/burnham-pavillion/ 11. AVA's Sculptural House of Hungarian Music Takes Third for Liget Budapest: Archdaily [Вебсайт]. – http://www.archdaily.com/ – URL: http://www.archdaily.com/582109/ava-takes-third-with-house-of-hungarianmusic-design-for-liget-budapest 12. Busan Opera House_Busan, South Korea: Kubota & Bachmann Architects [Вебсайт]. – http://www.galinsky.com/ – URL: http://kubotabachmann.com/Busan-Opera-House. 13. Проскуряков В., Проскуряков О. Театральні споруди як архітектурний феномен забудови міста (на прикладі Ф. Фельнера, Г. Гельмера, Ф. Кізлера). 14. Проскурякова В., Кордунян О., Проскуряков О. Концептуальне навчальне проектування як метод дослідження архітектурних будівель і спадщини всесвітньовідомих майстрів архітектури і дизайну // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті / під заг. ред. Н. Є. Трегуб. Харків: ХДАДМ, 2006. – № 1–3. – С. 218–222. |
References (International): | 1. Efimenko Adelina. Dizainer-reformator i utopist Frederik Kisler. URL: http://www.day.kiev.ua/ru/article/kultura/dizayner-reformator-i-utopist-frederik-kisler 2. Ezotericheskii dizain Fridrikha Kislera., L. Fikus URL:http://www.forma.spb.ru/design_Kissler/design_Kisler.shtml. 3. Bolshaia sovetskaia entsiklopediia. Rabinóvich Isaak Moiseevich URL:http://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/ 4. Mokrousov Aleksei. Iz Chernovtsov v Niu-Iork. Po dorohe vezde. Slishkom mnoho idei Fridrikha Kislera. URL: http://www.lechaim.ru/ARHIV/254/mokrousov.htm 5. Stefiuk Ivanna. Arkhitektor-fantast rodom iz Chernivtsiv: istoriia velykoho talantu. URL:* materil z saita chv.tv 6. Carlos Miele Flagship NYC. Design team: Asymptote. URL:http://www.architonic.com/aisht/carlos-mieleflagship-nyc-asymptote/5100171. 7. Frederick Kiesler, A multi-purpose Community Center designed for Woodstock, in: The Architectural Forum, New York, December 1932. 8. Siurrealizm – tse ya: Archi.ru [Vebsait], http://archi.ru/URL: http://archi.ru/press/world/32467/syurrealizm-eto-ya 9. Kunsthaus, Graz, Austria: Galinsky [Vebsait], http://www.galinsky.com/ – URL: http://www.galinsky.com/buildings/kunsthausgraz/index.htm 10. Burnaham Pavillion: Zaha Haddit Architects [Veb-sait], http://www.zaha-hadid.com/ – URL: http://www.zaha-hadid.com/architecture/burnham-pavillion/ 11. AVA's Sculptural House of Hungarian Music Takes Third for Liget Budapest: Archdaily [Vebsait], http://www.archdaily.com/ – URL: http://www.archdaily.com/582109/ava-takes-third-with-house-of-hungarianmusic-design-for-liget-budapest 12. Busan Opera House_Busan, South Korea: Kubota & Bachmann Architects [Vebsait], http://www.galinsky.com/ – URL: http://kubotabachmann.com/Busan-Opera-House. 13. Proskuriakov V., Proskuriakov O. Teatralni sporudy yak arkhitekturnyi fenomen zabudovy mista (na prykladi F. Felnera, H. Helmera, F. Kizlera). 14. Proskuriakova V., Kordunian O., Proskuriakov O. Kontseptualne navchalne proektuvannia yak metod doslidzhennia arkhitekturnykh budivel i spadshchyny vsesvitnovidomykh maistriv arkhitektury i dyzainu, Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, by gen. ed. N. Ye. Trehub. Kharkiv: KhDADM, 2006, No 1–3, P. 218–222. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. – 2019. – Том 1, випуск 2s |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019v1n2s_Yanchuk_K_V-Analysis_of_the_genre_109-113.pdf | 379.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2019v1n2s_Yanchuk_K_V-Analysis_of_the_genre_109-113__COVER.png | 1.02 MB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.