Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/49773
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМещеряков, В. М.
dc.contributor.authorMeshcheriakov, V.
dc.date.accessioned2020-05-14T10:17:03Z-
dc.date.available2020-05-14T10:17:03Z-
dc.date.created2019-03-20
dc.date.issued2019-03-20
dc.identifier.citationМещеряков В. М. Етапи відтворення інтер’єру верхнього храму Одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору / В. М. Мещеряков // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 1s. — С. 47–55.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/49773-
dc.description.abstractУ статті наведено інформацію щодо етапів розробки і реалізації науково-проектної документації відтворення інтер’єрів Верхнього храму видатного втраченого об’єкта культурної спадщини України – Одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору. Собор був одним із найбільш значущих архітектурно-містобудівних і духовних об'єктів Одеси до руйнування у 1936 році. Його відтворення у 1999–2010 роках сприяло формуванню традиційного характеру історичного середовища Соборної площі та відродженню центра структури духовних будівель міста, а відтворення інтер’єрів завершило формування образу головного храму Одеси.
dc.description.abstractThe article gives the information concerning the developmental features of the scientific and design documentation for the recreation of the Upper Temple interiors of the outstanding lost cultural heritage object of Ukraine – the Odesa Transfiguration Cathedral. The development of the scientific and design documentation for the recreation of the lost cultural heritage object requires special care not only in the repetition of architectural and planning and spacing solutions, but also ornamental finishing of both the facades of the building and the interiors. All the adopted design decisions should be based on the historical descriptions, measurements, iconographic materials and other reliable sources, collected by a creative team of architects, historians, ethnographers and other specialists. During the process of designing, it is important to understand the role of the object in the memory of citizens, in the structure of the historical development and in the formation of the tourist attractiveness of the city. The Odesa Transfiguration Cathedral was one of the most significant architectural and spiritual objects of Odesa until its destruction in 1936. Its recreation in 1999–2007 contributed to the traditional character formation of the historical environment of Cathedral Square and the structural center of the city spiritual buildings. Not least important task was to recreate the interiors of the lost temple, which would add the impression about this object of architecture and art. There was not the Lower Temple in the Cathedral. So its interiors were designed by us in comparison with the similar objects (analogues), in accordance with the general concept of recreation. The Upper Temple of the Cathedral was a spiritual temple. Its decorative design was reproduced by us in the academic style, according to the existing descriptions and historical photographs (Fig. 1). The ceremonial consecration of the Upper Temple and the Odesa Transfiguration Cathedral took place on July 21, 2010 (Fig. 11). The preservation of the cultural heritage objects and the formation of the traditional nature of the environment in the historic places with the recreation of the lost objects is a priority of the government bodies and institutions of local government of the successful cities with sustainable development. The creation of new tourist trails brings fixed returns to the local budgets. The concept of the recreation of the lost monument includes not only the revival of the historical environment of streets and squares, but also the formation of interiors, without which this process would not be complete. The recreation of the Upper Temple’s interiors according to the historical descriptions and photographs was a creative process. As a result the formation of the image of the Odesa Transfiguration Cathedral was finished. Then it was dedicated in 2010 and became one of the most popular places in Odessa, which is visited by both the citizens and the tourists.
dc.format.extent47-55
dc.language.isouk
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.relation.ispartofВісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 1s (1), 2019
dc.subjectнауково-проектна документація
dc.subjectвідтворення інтер’єрів храму
dc.subjectвідтворення втраченого об’єкта культурної спадщини
dc.subjectscientific and design documentation
dc.subjectrecreation of the Upper Temple interiors
dc.subjectrecreation of the lost cultural heritage object
dc.titleЕтапи відтворення інтер’єру верхнього храму Одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору
dc.title.alternativeStages of recreation of the upper temple interior of the odesa transfiguration cathedral
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
dc.rights.holder© Мещеряков В. М., 2019
dc.contributor.affiliationТворча архітектурна майстерня “М-Студіоˮ
dc.contributor.affiliationCreative architectural studio M-STUDIO
dc.format.pages9
dc.identifier.citationenMeshcheriakov V. Stages of recreation of the upper temple interior of the odesa transfiguration cathedral / V. Meshcheriakov // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — Vol 1. — No 1s. — P. 47–55.
dc.relation.referencesВечерський, В. В., 2002. Втрачені об’єкти архітектурної спадщини України. Київ: ЕСЕ.
dc.relation.referencesЛосицький, Ю. Г., 1999. До питання відтворення втрачених пам’яток архітектури. Збірник наукових
dc.relation.referencesпраць, 1. Київ: АНТ, с. 25–27.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2017в, Проект хрестильні для дітей у відтвореному Одеському кафедральному СпасоПреображенському соборі. Архітектурний вісник КНУБА, 13. Київ: КНУБА, с. 530–537.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2017г, Основні вихідні дані, які послужили підставою для розробки проекту
dc.relation.referencesвідтворення Одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору. Сучасні проблеми архітектури та
dc.relation.referencesмістобудування, 49. Київ: КНУБА, с. 158–164.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018а, Затверджувальна частина науково-проектної документації відтворення
dc.relation.referencesОдеського кафедрального Спасо-Преображенського собору. Містобудування та територіальне планування, 68.
dc.relation.referencesКиїв: КНУБА, с. 348–355.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018б, Особливості науково-проектної документації щодо відтворення будівлі
dc.relation.referencesОдеського кафедрального Спасо-Преображенського собору. Архітектурний вісник КНУБА, 16. Київ: КНУБА, 2018. с. 409–416.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018в, Інженерне забезпечення відтвореного Одеського кафедрального СпасоПреображенського собору. Комунальне господарство міст, 142. Харків: ХНУ міського господарства
dc.relation.referencesім. О. М. Бекетова, с. 205–212.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018г, Проект хрестильні для дорослих у відтвореному Одеському кафедральному
dc.relation.referencesСпасо-Преображенському соборі. Містобудування та територіальне планування, 66. Київ: КНУБА, с. 418–425.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018ґ, Композиційні рішення інтер'єру Андріївської зали відтвореного Одеського
dc.relation.referencesкафедрального Спасо-Преображенського собору. Архітектурний вісник КНУБА, 16. Київ: КНУБА, с. 530–537.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2018д, Визначення пропорцій будівлі в ескізному проекті відтворення Одеського
dc.relation.referencesкафедрального Спасо-Преображенського собору. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 52. Київ:
dc.relation.referencesКНУБА, с. 343–350.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2017а. Відтворення Одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору.
dc.relation.referencesОдеса: Фенікс.
dc.relation.referencesМещеряков, В. М., 2017б, Всеукраїнський конкурс на кращий проект відтворення Одеського
dc.relation.referencesкафедрального Спасо-Преображенського собору. Містобудування та територіальне планування, 65 Київ:
dc.relation.referencesКНУБА, с. 376–383.
dc.relation.referencesОрленко, М. І., 2016, Проблема реставрації і відтворення в сучасному світі. Науковий вісник будівництва, 2(84), с. 132–135.
dc.relation.referencesПетрик, В., Лукомський, Ю. та Єзерський, М., 2009, Відтворення втраченої історичної забудови на вулиці
dc.relation.referencesФедорова у Львові. Вісник “Укрзахідпроектреставраціяˮ, 19, с. 216–230.
dc.relation.referencesenVecherskyy, V.V., 2002. Lost objects of the architectural heritage of Ukraine. Kyyiv: ESE.
dc.relation.referencesenLosytskyy, YU. H., 1999. To the issue of reproduction of lost architectural monuments. Zbirnyk naukovykh
dc.relation.referencesenprats, 1. Kyiv: ANT, s. 25–27.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2017v, Draft baptizing for children in a reproduction of the Odessa Cathedral of the
dc.relation.referencesenTransfiguration of the Savior Cathedral. Arkhitekturnyy visnyk KNUBA, 13. Kyiv: KNUBA, s. 530–537.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2017h, The main source data, which served as the basis for the development of a
dc.relation.referencesenproject for the reproduction of the Odessa Cathedral of the Transfiguration of the Savior Cathedral. Suchasni problemy
dc.relation.referencesenarkhitektury ta mistobuduvannya, 49. Kyiv: KNUBA. s. 158–164.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018a, An assertive part of the scientific and design documentation for the
dc.relation.referencesenreproduction of the Odessa Cathedral of the Transfiguration Cathedral. Mistobuduvannya ta terytorialne planuvannya, 68. Kyiv: KNUBA, s. 348–355.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018b, Features of scientific and project documentation on the reconstruction of the
dc.relation.referencesenbuilding of the Odessa Cathedral of the Transfiguration of the Savior Cathedral. Arkhitekturnyy visnyk KNUBA, 16.
dc.relation.referencesenKyiv: KNUBA, 2018. s. 409–416.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018v, Engineering support of the reconstructed Odessa Cathedral of the
dc.relation.referencesenTransfiguration Cathedral. Komunalne hospodarstvo mist, 142. Kharkiv: KHNU miskoho hospodarstva
dc.relation.referencesenim. O. M. Beketova, s. 205–212.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018h, Draft baptizing for adults in the reconstructed Odessa cathedral of the
dc.relation.referencesenTransfiguration Cathedral. Mistobuduvannya ta terytorialʹne planuvannya, 66. Kyyiv: KNUBA, s. 418–425.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018g, Compositional solutions of the interior of the Andreevsky Hall of the
dc.relation.referencesenreconstructed Odessa Cathedral of the Transfiguration Cathedral. Arkhitekturnyy visnyk KNUBA, 16. Kyyiv:
dc.relation.referencesenKNUBA, s. 530–537.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2018d, Determination of the proportions of the building in the sketch project of the
dc.relation.referencesenreproduction of the Odessa Cathedral of the Transfiguration of the Savior Cathedral. Suchasni problemy arkhitektury
dc.relation.referencesenta mistobuduvannya, 52. Kyiv: KNUBA, s. 343–350.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2017a. The reproduction of the Odessa Cathedral of the Transfiguration Cathedral.
dc.relation.referencesenOdesa: Feniks.
dc.relation.referencesenMeshcheryakov, V. M., 2017b, All-Ukrainian contest for the best project for the reproduction of the Odessa
dc.relation.referencesenCathedral of the Transfiguration of the Savior Cathedral. Mistobuduvannya ta terytorialne planuvannya, 65 Kyiv:
dc.relation.referencesenKNUBA, s. 376–383.
dc.relation.referencesenOrlenko, M. I., 2016, The problem of restoration and reproduction in the modern world. Naukovyy visnyk
dc.relation.referencesenbudivnytstva, 2(84), s. 132–135.
dc.relation.referencesenPetryk, V., Lukomskyy, YU. ta Yezerskyy, M., 2009, Restoration of lost historical building on Fedorov Street
dc.relation.referencesenin Lviv. Visnyk “Ukrzakhidproektrestavratsiyaˮ, 19, s. 216–230.
dc.citation.journalTitleВісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1s
dc.citation.spage47
dc.citation.epage55
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
dc.subject.udc726.6
dc.subject.udc69.059.25
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. – 2019. – Том 1, випуск 1s

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019v1n1s_Meshcheriakov_V-Stages_of_recreation_47-55.pdf986.95 kBAdobe PDFView/Open
2019v1n1s_Meshcheriakov_V-Stages_of_recreation_47-55__COVER.png1.16 MBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.