Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46962
Title: Дослідження впливу довіри під час формування мережевої взаємодії підприємницьких структур
Other Titles: The effect of trust on developing network interactions among business structures
Authors: Данилович-Кропивницька, М. Л.
Danylovych-Kropyvnytska, M.
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Данилович-Кропивницька М. Л. Дослідження впливу довіри під час формування мережевої взаємодії підприємницьких структур / М. Л. Данилович-Кропивницька // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 899. — С. 39–44.
Bibliographic description (International): Danylovych-Kropyvnytska M. The effect of trust on developing network interactions among business structures / M. Danylovych-Kropyvnytska // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 899. — P. 39–44.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 899, 2018
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
Issue: 899
Issue Date: 26-Feb-2018
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 330.341.2
Keywords: мережева взаємодія
довіра
індекс споживчої довіри
бізнес-структури
рентабельність
інтегральний показник
network interaction
trust
consumer confidence index
business structure
profitability
integral indicator
Number of pages: 6
Page range: 39-44
Start page: 39
End page: 44
Abstract: Досліджено вплив довіри як основної складової мережевої підприємницької культури на зростання рентабельності підприємств, які потенційно можуть стати учасни- ками мережі. Запропоновано методику розрахунку інтегрального показника, який визна- чає вплив мережевої взаємодії бізнес-одиниць. Дослідження проводилося на прикладі малих і мікропідприємств Львівської області, для яких встановлено позитивний ефект впливу вагомості довіри на економічну ефективність у процесі взаємодії з партнерами.
The goal of this paper is to determine the impact of active interactions that have a potential to develop into network-type relationship, on profitability of small and micro businesses in Lviv Oblast. The author defines a network interaction as a specific type of relations among business entities that is recognized for its high professional qualities, trust, mutual responsibility, a shared reasonable risk. In Ukraine, the institutional environment is transforming dramatically, and such changes precondition the development of a networking society that is known for its unique culture, which combines norms of traditional entrepreneurial culture with new information and communication technologies, and manifests a high level of trust and empathy that become its key determining factors. However, the trust of people in public institutions, each other and commercial entities is at an extremely low level. Given the general growth of the global consumer confidence (The Conference Board) reaching its historic peak in the first quarter of 2018, Ukraine's consumer confidence remains one of the lowest in the world. By this indicator, Ukraine is one of the world’s most pessimistic countries, with still underdeveloped market institutions. Trust as a phenomenon requires a thorough theoretical and methodological research, as in the past it was analyzed mainly in the context of social capital. Therefore, the current study is aimed at describing a method of calculating a single integral efficiency criterion, which defines an impact of active, network-prone interactions among business units. The study consists of five stages, involves owners and directors of small and micro businesses of Lviv Oblast, and results in establishing an integral indicator for each of these groups, which allows for making trustworthy conclusions. The study demonstrates that for the studied companies, an increased value of trust while interacting with partners, as well as shared goals, values and behavioral norms, ultimately lead to a positive impact on their profitability.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46962
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
© Данилович-Кропивницька М. Л., 2018
URL for reference material: http://economyandsociety.in.ua
https://www.nielsen.com/by/ru/insights/reports/2018/consumerconfidence-index-2018-q1.html
https://trademaster.ua/newsukraine/19583
https://dse.org.ua/arhcive/20/8.pdf(дата
References (Ukraine): 1. Данилович–Кропивницька М. Л. Формування мережевої культури в інституційному середовищі взаємодії підприємницьких структур. Економіка та суспільство, 2018. – № 15. – С. 278–284. URL: http://economyandsociety.in.ua. (дата звернення 20.08.2018 р.).
2. Индекс потребительского доверия (І квартал 2018 года). Тренды и ринки. URL: https://www.nielsen.com/by/ru/insights/reports/2018/consumerconfidence-index-2018-q1.html (дата звернення 17.08.2018 р.).
3. Nielsen: Индекс потребительского доверия в Украине упал в первом квартале 2018 года. URL: https://trademaster.ua/newsukraine/19583 (дата звернення 13.08.2018 р.).
4. Knack S., Keefer P. Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross country Investigation. Quarterly Journal of Economics, 1997. – Vol. 112. – № 4. – Р. 1251–1288.
5. Рогожин О. Г., Макаренко І. П. Інноваційно ефективний соціальний капітал: питання ідентифікації та вимірювання. Демографія та соціальна економіка, 2013. – № 2 (20). – С. 82–92. URL: https://dse.org.ua/arhcive/20/8.pdf(дата звернення 12.08.2018 р.).
References (International): 1. Danylovych–Kropyvnytska M. L. Formuvannia merezhevoi kultury v instytutsiinomu seredovyshchi vzaiemodii pidpryiemnytskykh struktur. Ekonomika ta suspilstvo, 2018, No 15, P. 278–284. URL: http://economyandsociety.in.ua. (Date of appeal 20.08.2018 y.).
2. Indeks potrebitelskoho doveriia (I kvartal 2018 yeara). Trendy i rinki. URL: https://www.nielsen.com/by/ru/insights/reports/2018/consumerconfidence-index-2018-q1.html (Date of appeal 17.08.2018 y.).
3. Nielsen: Indeks potrebitelskoho doveriia v Ukraine upal v pervom kvartale 2018 yeara. URL: https://trademaster.ua/newsukraine/19583 (Date of appeal 13.08.2018 y.).
4. Knack S., Keefer P. Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross country Investigation. Quarterly Journal of Economics, 1997, Vol. 112, No 4, R. 1251–1288.
5. Rohozhyn O. H., Makarenko I. P. Innovatsiino efektyvnyi sotsialnyi kapital: pytannia identyfikatsii ta vymiriuvannia. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, 2013, No 2 (20), P. 82–92. URL: https://dse.org.ua/arhcive/20/8.pdf(Date of appeal 12.08.2018 y.).
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2018. – №899

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018n899_Danylovych-Kropyvnytska_M-The_effect_39-44.pdf634.46 kBAdobe PDFView/Open
2018n899_Danylovych-Kropyvnytska_M-The_effect_39-44__COVER.png432.71 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.