Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСолодкий, С. Й.
dc.contributor.authorДумич, І. Ю.
dc.contributor.authorТурба, Ю. В.
dc.contributor.authorSolodkyy, S. Y.
dc.contributor.authorDumych, I. Yu.
dc.contributor.authorTurba, Yu. V.
dc.date.accessioned2020-03-05T09:57:09Z-
dc.date.available2020-03-05T09:57:09Z-
dc.date.created2019-02-26
dc.date.issued2019-02-26
dc.identifier.citationСолодкий С. Й. Ефективність дорожніх основ під бетонні покриття із матеріалів, укріплених цементом / С. Й. Солодкий, І. Ю. Думич, Ю. В. Турба // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — № 912. — С. 183–186.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46676-
dc.description.abstractНаведено результати експериментальних випробувань моделей бетонних покриттів на піскоцементних основах різної жорсткості в лабораторних умовах статичним і вібродинамічним навантаженням. За результатами експериментів складено рівняння регресії у вигляді залежностей прогинів, напружень і кількості циклів повторних навантажень від товщини плит покриття і жорстких основ. Встановлено, що за несучою здатністю 1 см плити бетонного покриття еквівалентний 1,8–2,0 см товщини піскоцементної основи. Такий висновок випливає із аналізу коефіцієнтів отриманих рівнянь регресії. Так, коефіцієнти при індексах товщин плит бетонних покриттів в 1,8–2,0 рази більші, ніж аналогічні коефіцієнти при індексах товщин плит піско- цементних основ. Така несна здатність жорстких основ проявляється тільки за оптимального співвідношення товщин плит основи та покриття, що становить 0,8–0,9.
dc.description.abstractToday, all the more significant share in the network of highways is occupied by roads with Portland cement concrete pavements. Materials stabilized with Portland cement are increasingly used under rigid pavements, therefore the problem of correct thickness of the basis is of a great importance. Soil cement and gravel-cement bases have considerable dispersion, which leads to a significant increase in the bearing capacity of concrete pavement. In the article the results of experimental tests of models of concrete pavements on the sandcement basis of different stiffness in the laboratory conditions with static and vibrodynamic loading are given. For this purpose, a testing bench and experimental site of the pavement model at scale 1:3 was constructed at the laboratory of the Department of Highways and Bridges in Lviv Polytechnic National University. Test site consisted of six slabs measuring 2x1 m, connected by type of compression joints. For the two middle slabs the design was constantly changing. The thickness of the concrete slabs was 5, 7 and 9 cm, and the thickness of the sandcement bases was 0, 5 and 10 cm. Regression equations are presented according to the results of static tests, as well as vibration-dynamical endurance tests, that characterize the dependence of deflections and stresses in the most intense sections of the pavement slabs and the number of cycles of repeated dynamic loads on the thickness of the slabs and the base. Dependences of deflections and stresses on the action of a static load on the thickness of the plates and foundations were sought in the form of first-order regression equations. It is established that the bearing capacity of 1 cm of concrete slab is equivalent to 1.8–2.0 cm thick sand-cement base. Such a conclusion follows from the analysis of the coefficients of the obtained regression equations. Thus, coefficients at the indexes of the thickness of concrete slabs are 1.8–2.0 times larger than the similar coefficients at the indexes of the slab thickness of the sand-cement bases. Such bearing capacity of rigid bases can be observed only for an optimal ratio between the thickness of the base and the pavement, which is 0.8-0.9.
dc.format.extent183-186
dc.language.isouk
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.relation.ispartofВісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва, 912, 2019
dc.subjectбетонні покриття
dc.subjectпіскоцементні основи
dc.subjectрівняння регресії
dc.subjectconcrete pavement
dc.subjectsand-cement bases
dc.subjectregression equation
dc.titleЕфективність дорожніх основ під бетонні покриття із матеріалів, укріплених цементом
dc.title.alternativeEfficiency of road bases for concrete pavements from cement stabilized materials
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
dc.rights.holder© Солодкий С. Й., Думич І. Ю., ТурбаЮ. В., 2019
dc.contributor.affiliationНаціональний університет “Львівська політехніка”
dc.contributor.affiliationLviv Polytechnic National University
dc.format.pages4
dc.identifier.citationenSolodkyy S. Y. Efficiency of road bases for concrete pavements from cement stabilized materials / S. Y. Solodkyy, I. Yu. Dumych, Yu. V. Turba // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Teoriia i praktyka budivnytstva. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — No 912. — P. 183–186.
dc.relation.references1. Бабков В. Ф. Некоторые вопросы расчета толщины бетонных покрытий и оснований // Цементный бетон в дорожном строительстве.– М.: Дориздат, 1980. – С. 173–199.
dc.relation.references2. Настанова з влаштування шарів дорожнього одягу з кам`яних матеріалів: ДСТУ-Н Б В.2.3-39:2016. – [Чинний від 2017-04-01]. – К.: ДП “УкрНДНЦ”, 2017. – 48 с. – (Національний стандарт України).
dc.relation.references3. Автомобільні дороги. Дорожній одяг жорсткий. Проектування: ГБН В.2.3-37641918-557:2016. – [Чинний від 2017-04-01]. – К.: Міністерство інфраструктури України, 2016. – 71 с. – (Національний стандарт України).
dc.relation.references4. Думич І. Ю. Вплив товщини цементоґрунтових основ на несучу здатність бетонних дорожніх покриттів / І. Ю. Думич, Ю. В. Турба, С. Й Солодкий // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва. – 2018. – № 904. – С. 55–58.
dc.relation.referencesen1. Babkov, V. F. (1980). Nekotoryye voprosy rascheta tolshchiny betonnykh pokrytiy i osnovaniy [Some issues of calculating the thickness of concrete coatings and bases]. Tsementnyy beton v dorozhnom stroitel'stve – Cement concrete in road construction, pp. 173–199. Moscow: Dorizdat [in Russian].
dc.relation.referencesen2. Nastanova z vlashtuvannya shariv dorozhnʹoho odyahu z kam'yanykh materialiv [Guide to arranging layers of road materials made of stone materials]. (2017). DSTU-N B V.2.3-39:2016 from 1th April 2017. Kiev: National standard of Ukraine [in Ukrainian].
dc.relation.referencesen3. Avtomobilʹni dorohy. Dorozhniy odyah zhorstkyy. Proektuvannya [Automobile roads. Road clothes rigid. Designing]. (2016). GBN V.2.3-39:37641918-557:2016 from 1th April 2017. Kiev: National standard of Ukraine [in Ukrainian].
dc.relation.referencesen4. Dumych, I. Yu., Turba, Yu. V., and Solodkyy, S. Y. (2018). Vplyv tovshchyny tsementogruntovykh osnov na nesuchu zdatnistʹ betonnykh dorozhnikh pokryttiv [Influence of thickness of cement-ground bases on bearing capacity of concrete road surfaces]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu “Lʹvivsʹka politekhnika”. Seriya: Teoriya i praktyka budivnytstva – Herald of Lviv Polytechnic National University. Series: Theory and Building Practice (№904), Lviv: Lviv Polytechnic National University, pp. 55–58 [in Ukrainian].
dc.citation.journalTitleВісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Теорія і практика будівництва
dc.citation.issue912
dc.citation.spage183
dc.citation.epage186
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
dc.subject.udc625.841
Appears in Collections:Теорія і практика будівництва. – 2019. – №912

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019n912_Solodkyy_S_Y-Efficiency_of_road_bases_183-186.pdf461.06 kBAdobe PDFView/Open
2019n912_Solodkyy_S_Y-Efficiency_of_road_bases_183-186__COVER.png472.44 kBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.