Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46620
Title: The influence of advertisements in ukrainian media on the behavior of readers
Other Titles: Вплив реклами в українських медіа на поведінку читачів
Authors: Кіца, Мар’яна
Kitsa, Mariana
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Kitsa M. The influence of advertisements in ukrainian media on the behavior of readers / Mariana Kitsa // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — № 3. — С. 64–68.
Bibliographic description (International): Kitsa M. The influence of advertisements in ukrainian media on the behavior of readers / Mariana Kitsa // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Zhurnalistski nauky. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2019. — No 3. — P. 64–68.
Is part of: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки, 3, 2019
Journal/Collection: Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки
Issue: 3
Issue Date: 26-Feb-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 659.138
Keywords: advertising
pathogenicity
text content
figurative content
Number of pages: 5
Page range: 64-68
Start page: 64
End page: 68
Abstract: Обґрунтовано доцільність трактування реклами як явища, що впливає на поведінку читачів. Проаналізовано основні особливості неякісного рекламного тексту та зроблено спробу виділити основні критерії патогенності рекламного тексту в українській пресі. Завдання дослідження – розглянути напрацювання українських дослідників щодо негативного впливу реклами на аудиторію, здійснити короткий огляд українського законодавства у сфері реклами відповідно до законодавчої бази та теоретичних і практичних принципів. Розглянуто рекламні засоби, використовувані для створення оманливої реклами. У статті також проаналізовано сучасні тенденції впливу преси на читацьку аудиторію, а також рекламу в друкованих виданнях і її характеристики. Обґрунтовано ставлення читачів газети до реклами на підставі результатів соціологічного опитування. Одним із найпопулярніших заборонених видів реклами в українських медіа, зокрема в газетах, є прихована реклама. Вона має кілька переваг для видавців. По-перше, не потребує сплати відповідних податків. По-друге, не займає тієї газетної площі, яка виділена для реклами. По-третє, сприймається читачами як журналістський матеріал. Тобто газети заробляють тіньові кошти, тим самим обманюючи читачів щодо призначення та справжньої мети матеріалу з прихованою рекламою. Найгірша ситуація з прихованою політичною рекламою, адже, діючи на підсвідомість читачів, вона спрямовує їх на неправильний чи не до кінця усвідомлений вибір. Для того, щоб викорінити явище низькоякісної, недобросовісної реклами в українських медіа, потрібно запровадити суворий контроль за дотриманням українського законодавства у цій сфері, чітко визначити контролювальні органи, а також сферу відповідальності кожного із суб’єктів рекламного процесу за вчинені порушення. Також варто запровадити контроль за поширенням комерційного контенту у ЗМІ на усіх рівнях – від самоконтролю, редакційної етики, контролю громадських організацій і до державного контролю.
The article substantiates the expediency of advertising as a pathogenic phenomenon. The main features of the pathogenicity of the text are analyzed and an attempt is made to highlight the main criteria of the pathogenicity of the advertising text in the Ukrainian press. Tasks of the researching – to consider the work of Ukrainian researchers on the negative impact of advertising on the audience , to make a brief overview of the Ukrainian legislation in the field of advertising and, based on the legislative framework and the theoretical and practical principles of advertising skills , select the criteria unfair advertising. In this article it is also analysed current trends of influence of the press on the readership, also it is focused on advertising in today’s print and on its characteristics. It is justified the attitude of newspaper readers to the advertisement on the basis of the results of the sociological survey. The object of our research is the works of Ukrainian researchers in the field of advertising and Ukrainian print media. Subject of the study is unscrupulous advertising in the Ukrainian press. In order to eliminate the phenomenon of low-quality advertising from the Ukrainian media space, it is necessary to exercise clear control over advertising at all levels – from individual (at the level of self-control of a particular journalist) to editorial, regional and national. And this is possible only by creating an appropriate hierarchy of controlling bodies that would work for the good of the state and not their own interests.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46620
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Kitsa Mariana, 2019
URL for reference material: http://nbuv.gov.ua/portal
http://bibl.kma.mkua
References (Ukraine): 1. Potiatynyk B., Lozynsky M. Pathogenic text. – Lviv : PAIS, 1996. – 296 pp.
2.Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language ; Irpen: VTF Perun , 2001 . – P. 356.
3. Pisarek W. O Mediach i Języku / W. Pisarek; pod red Z. Bauer i E. Chudzi ń skiego. – Kraków : Universitas, 2007 – 392 s. – (Seria “Dziennikarstwo i ś wiat mediów”).
4. Serazhim K. S. Text-study: a textbook / K. S. Serazim. – K. : VPK “Kyiv University”, 2008. – 527 p.
5. Masimova L. Criteria for pathogenicity of the text [Electronic source]. Available on: // http://nbuv.gov.ua/portal / socgum / nzizh / 2010 _ 41 / Masimova.pdf
6. Proskurkina S. Semantic space of modern journalistic text [Electronic source]. Available on: // http://bibl.kma.mkua / pdf / naukpraci / movoznavtvo / 2010 / 138-125-12.pdf
7. About advertising: Law of Ukraine dated July 3, 1996 # 271/96-VR (With amendments and additions introduced in accordance with the Law N 1407- IV (1407-15) dated February 3, 2004) [Electronic source]. Available on: // http : // zakon . rada. gov.ua / cgibin / laws / main . cgi? nreg = 270% 2 F 96% E 2% F 0
References (International): 1. Potiatynyk B., Lozynsky M. Pathogenic text, Lviv : PAIS, 1996, 296 pp.
2.Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language ; Irpen: VTF Perun , 2001 , P. 356.
3. Pisarek W. O Mediach i Języku, W. Pisarek; pod red Z. Bauer i E. Chudzi ń skiego, Kraków : Universitas, 2007 – 392 s, (Seria "Dziennikarstwo i ś wiat mediów").
4. Serazhim K. S. Text-study: a textbook, K. S. Serazim, K. : VPK "Kyiv University", 2008, 527 p.
5. Masimova L. Criteria for pathogenicity of the text [Electronic source]. Available on:, http://nbuv.gov.ua/portal, socgum, nzizh, 2010 _ 41, Masimova.pdf
6. Proskurkina S. Semantic space of modern journalistic text [Electronic source]. Available on:, http://bibl.kma.mkua, pdf, naukpraci, movoznavtvo, 2010, 138-125-12.pdf
7. About advertising: Law of Ukraine dated July 3, 1996 # 271/96-VR (With amendments and additions introduced in accordance with the Law N 1407- IV (1407-15) dated February 3, 2004) [Electronic source]. Available on:, http :, zakon . rada. gov.ua, cgibin, laws, main . cgi? nreg = 270% 2 F 96% E 2% F 0
Content type: Article
Appears in Collections:Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Журналістські науки. – 2019. – Випуск 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019n3_Kitsa_M-The_influence_of_advertisements_64-68.pdf208.21 kBAdobe PDFView/Open
2019n3_Kitsa_M-The_influence_of_advertisements_64-68__COVER.png327.64 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.