DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Ткачук, В. І. | |
dc.contributor.author | Біляковський, І. Є. | |
dc.contributor.author | Каша, Л. В. | |
dc.contributor.author | Tkachuk, V. I. | |
dc.contributor.author | Bilyakovskyy, I. Ye. | |
dc.contributor.author | Kasha, L. V. | |
dc.date.accessioned | 2020-02-27T10:39:55Z | - |
dc.date.available | 2020-02-27T10:39:55Z | - |
dc.date.created | 2019-02-28 | |
dc.date.issued | 2019-02-28 | |
dc.identifier.citation | Ткачук В. І. Вентильний реактивний двигун із буфером енергії у системах із автономним живленням обмеженої потужності / В. І. Ткачук, І. Є. Біляковський, Л. В. Каша // Електроенергетичні та електромеханічні системи. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 1. — С. 54–62. | |
dc.identifier.uri | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46170 | - |
dc.description.abstract | Обґрунтовано доцільність використання ємнісного нагромаджувача в колі
електронного комутатора для покращення техніко-економічних показників вентильних
реактивних двигунів. Такий електромеханічний перетворювач максимально простий
конструктивно, дешевий у виготовленні та має хороші технологічні характеристики
порівняно із найпростішими електричними машинами – асинхронними, а привід на базі
вентильного двигуна з пасивним ротором за регулювальними властивостями не
поступається приводам з колекторними двигунами постiйного струму, які набули необмеженого поширення.
Запропоновано нові електричні схемні рішення, орієнтовані на живлення від
джерел низької напруги й обмеженої потужності з використанням буферів енергії, які
здійснюють захист силових ключів комутатора від перенапруги під час вимкнення
секції та виконують функцію акумулювання запасеної в магнітному полі енергії, яку
потім використано для форсування струму секції. Організовувати керування у таких
схемах електронного комутатора можна логічним перемноженням певних сигналів
давача положення ротора для формування сигналів керування.
Наведену в матеріалах математичну модель, використану для дослідження,
реалізовано для миттєвих значень вентильного реактивного двигуна з ємнісними
буферами енергії, вона слугує основою для розрахунку його характеристик. Для того
щоб вирішити проблему відшукання моментів комутації у задачах такого типу,
використано метод інвертування нелінійної системи диференціальних рівнянь. Метод.
полягає у виборі незалежною змінною кута комутації за перемикання якогось із силових
ключів електронного комутатора. Дослідження механічних та робочих характеристик
вентильного двигуна із пасивним ротором та буфером енергії здійснено в середовищі
комп’ютерної програми дослідження вентильних реактивних двигунів із буферами енергії.
Наведено приклади розрахунку динамічних та статичних характеристик двигунів.
Результати комп’ютерного симулювання електромеханічних процесів підтверджені
експериментальними дослідженнями та свідчать про адекватність наведеної у матеріалах
математичної моделі та доцільність відповідного використання такого типу двигуна. | |
dc.description.abstract | The article substantiates the expediency of using a capacitive storage in the circle of an electronic
switch to improve the technical and economic performance of the switched reluctance motor. Such
electromechanical converter is maximally simplest by design and construction, chip in technology side.
It has good performance compared to simplest motor – induction, and, electric drive on the base of
switched reluctance motor according to the regulating properties to drives with DC motors, that have
unlimited distribution as know.
New electrical schemes oriental on suppling by low voltage and limited power suppling are proposed.
Energy buffers are used in this schemes not only protect the power transistors of the switch from the overvoltage
phenomenon at the switch-off moment of the section, but also serve as a function of accumulation of
energy stored in the magnetic field, which is then used to force the section current in the next section. It is
possible to organize control in such schemes of the electronic commutator, when the control signals are formed
by the logical multiplication of the signals of the adjacent rotor position sensor.
The given mathematical model are used for investigation and are given in such paper for instantaneous
values of a switched reluctance motor with capacity energy buffers and which is the basis for calculation of its
characteristics. To solve the problem of finding the moments of switching in problems of this type, we used the
method of inverting a nonlinear system of differential equations. The essence of this method in relation to this
task is that approximately switching-on or -off any of the power transistors of the electronic commutator, an
independent variable accepts switching angle. The investigation results of mechanical and performance
characteristics of a brush-less motors with a passive rotor and energy buffer are developed by a computer-aided
research systemof switched reluctance motor with energy buffers.
Calculation results of dynamic and static characteristics are given in this paper. Its show that the
proposed mathematical models are a good base for the calculation of the characteristics of such engines.
The results of computer simulation of electromechanical processes are confirmed by experimental
studies and show the adequacy of the material model presented in the materials and the feasibility of using such an engine type. | |
dc.format.extent | 54-62 | |
dc.language.iso | uk | |
dc.publisher | Видавництво Львівської політехніки | |
dc.publisher | Lviv Politechnic Publishing House | |
dc.relation.ispartof | Електроенергетичні та електромеханічні системи, 1 (1), 2019 | |
dc.relation.ispartof | Electrical Power and Electromechanical Systems, 1 (1), 2019 | |
dc.subject | вентильний реактивний двигун | |
dc.subject | пасивний ротор | |
dc.subject | транзисторні ключі | |
dc.subject | джерело низької напруги | |
dc.subject | ємнісний буфер енергії | |
dc.subject | математична модель | |
dc.subject | switched reluctance motor | |
dc.subject | passive rotor | |
dc.subject | transistor switches | |
dc.subject | low power voltage supply | |
dc.subject | capacity energy storage | |
dc.subject | mathematical model | |
dc.title | Вентильний реактивний двигун із буфером енергії у системах із автономним живленням обмеженої потужності | |
dc.title.alternative | Switched reluctance motor with energy capasity storage in system with autonomus limited power suppling | |
dc.type | Article | |
dc.rights.holder | © Національний університет „Львівська політехніка“, 2019 | |
dc.rights.holder | © Ткачук В. І., Біляковський І. Є., Каша Л. В., 2019 | |
dc.contributor.affiliation | Національний університет “Львівська політехніка” | |
dc.contributor.affiliation | Lviv Polytechnic National University | |
dc.format.pages | 9 | |
dc.identifier.citationen | Tkachuk V. I. Switched reluctance motor with energy capasity storage in system with autonomus limited power suppling / V. I. Tkachuk, I. Ye. Bilyakovskyy, L. V. Kasha // Electrical Power and Electromechanical Systems. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 1. — No 1. — P. 54–62. | |
dc.relation.references | 1. Tkachuk V., Kasha L. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in: Proceedings Conference ISTET’03, vol. II. Warsaw, Poland, pp. 413–416. | |
dc.relation.references | 2. Patel, S. R., Gandhi, N., Chaithanya, N., Chaudhari, B. N., & Nirgude, A. (2017). Design and development of switched reluctance motor for electric vehicle application, in: IEEE International Conference on Power Electronics, Drives and Energy Systems, 2016, January 1–6. | |
dc.relation.references | 3. Husain T., Elrayyah A., Sozer Y., Husain I. Performance Evaluation and Reliability Enhancement of Switched Reluctance Drive System by a Novel Integrated Power Converter, in: IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 66, Nо. 5, pp. 3401–3411. | |
dc.relation.references | 4. Bogusz, P., Korkosz, M., Prokop, J. A three-phase switched reluctance motor for a highspeed drive, in: 13th Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics, 2016; Rzeszow; Poland. | |
dc.relation.references | 5. Tkachuk V. І., Kasha L. V. Switched reluctance motor with serial capacity storage and its mathematical model, in: Proceedings of ISTC UEES-01, Poland, 2001, pp. 953–960. | |
dc.relation.references | 6. Tkachuk V. І. Electronic commutator with parallel capacity storage for switched reluctance motor, in: Proceedings of ISTC “PEDC-2001”, Poland, 2001, pp. 188–198. | |
dc.relation.references | 7. Maheswari, C., & Thottungal, R. Analysis and design of a closed loop bridgeless SEPIC converter for SRM drive with reduced ripple current, in: ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 11(5), 3435–3440. | |
dc.relation.references | 8. Tkachuk V., Kasha L.. Mathematical Model for M-phases Switched Reluctance Motor, in: Preglad Elektrotechniczny, R 5, Nо. 2/2007. pp. 84–87. | |
dc.relation.references | 9. Tkachuk V., Biljakovskyj I., Kasha L. SRM and Its Automated Research System, in: Proceedings of 9th International Workshop “CPEE’08”, Ukraine, 2008, pp. 32–37. | |
dc.relation.references | 10. Tkachuk, V., Kasha, L., Shapovalov, I. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in:Proceedings of 7th International Conference on Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, 2011, 120–123. | |
dc.relation.referencesen | 1. Tkachuk V., Kasha L. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in: Proceedings Conference ISTET’03, vol. II. Warsaw, Poland, pp. 413–416. | |
dc.relation.referencesen | 2. Patel, S. R., Gandhi, N., Chaithanya, N., Chaudhari, B. N., & Nirgude, A. (2017). Design and development of switched reluctance motor for electric vehicle application, in: IEEE International Conference on Power Electronics, Drives and Energy Systems, 2016, January 1–6. | |
dc.relation.referencesen | 3. Husain T., Elrayyah A., Sozer Y., Husain I. Performance Evaluation and Reliability Enhancement of Switched Reluctance Drive System by a Novel Integrated Power Converter, in: IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 66, No. 5, pp. 3401–3411. | |
dc.relation.referencesen | 4. Bogusz, P., Korkosz, M., Prokop, J. A three-phase switched reluctance motor for a highspeed drive, in: 13th Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics, 2016; Rzeszow; Poland. | |
dc.relation.referencesen | 5. Tkachuk V. I., Kasha L. V. Switched reluctance motor with serial capacity storage and its mathematical model, in: Proceedings of ISTC UEES-01, Poland, 2001, pp. 953–960. | |
dc.relation.referencesen | 6. Tkachuk V. I. Electronic commutator with parallel capacity storage for switched reluctance motor, in: Proceedings of ISTC "PEDC-2001", Poland, 2001, pp. 188–198. | |
dc.relation.referencesen | 7. Maheswari, C., & Thottungal, R. Analysis and design of a closed loop bridgeless SEPIC converter for SRM drive with reduced ripple current, in: ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 11(5), 3435–3440. | |
dc.relation.referencesen | 8. Tkachuk V., Kasha L.. Mathematical Model for M-phases Switched Reluctance Motor, in: Preglad Elektrotechniczny, R 5, No. 2/2007. pp. 84–87. | |
dc.relation.referencesen | 9. Tkachuk V., Biljakovskyj I., Kasha L. SRM and Its Automated Research System, in: Proceedings of 9th International Workshop "CPEE’08", Ukraine, 2008, pp. 32–37. | |
dc.relation.referencesen | 10. Tkachuk, V., Kasha, L., Shapovalov, I. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in:Proceedings of 7th International Conference on Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, 2011, 120–123. | |
dc.citation.journalTitle | Електроенергетичні та електромеханічні системи | |
dc.citation.issue | 1 | |
dc.citation.spage | 54 | |
dc.citation.epage | 62 | |
dc.coverage.placename | Львів | |
dc.coverage.placename | Lviv | |
dc.subject.udc | 621.316.925 | |
Appears in Collections: | Electrical Power and Electromechanical Systems. – 2019. – Vol. 1, No. 1
|