Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46170
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТкачук, В. І.
dc.contributor.authorБіляковський, І. Є.
dc.contributor.authorКаша, Л. В.
dc.contributor.authorTkachuk, V. I.
dc.contributor.authorBilyakovskyy, I. Ye.
dc.contributor.authorKasha, L. V.
dc.date.accessioned2020-02-27T10:39:55Z-
dc.date.available2020-02-27T10:39:55Z-
dc.date.created2019-02-28
dc.date.issued2019-02-28
dc.identifier.citationТкачук В. І. Вентильний реактивний двигун із буфером енергії у системах із автономним живленням обмеженої потужності / В. І. Ткачук, І. Є. Біляковський, Л. В. Каша // Електроенергетичні та електромеханічні системи. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 1. — № 1. — С. 54–62.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46170-
dc.description.abstractОбґрунтовано доцільність використання ємнісного нагромаджувача в колі електронного комутатора для покращення техніко-економічних показників вентильних реактивних двигунів. Такий електромеханічний перетворювач максимально простий конструктивно, дешевий у виготовленні та має хороші технологічні характеристики порівняно із найпростішими електричними машинами – асинхронними, а привід на базі вентильного двигуна з пасивним ротором за регулювальними властивостями не поступається приводам з колекторними двигунами постiйного струму, які набули необмеженого поширення. Запропоновано нові електричні схемні рішення, орієнтовані на живлення від джерел низької напруги й обмеженої потужності з використанням буферів енергії, які здійснюють захист силових ключів комутатора від перенапруги під час вимкнення секції та виконують функцію акумулювання запасеної в магнітному полі енергії, яку потім використано для форсування струму секції. Організовувати керування у таких схемах електронного комутатора можна логічним перемноженням певних сигналів давача положення ротора для формування сигналів керування. Наведену в матеріалах математичну модель, використану для дослідження, реалізовано для миттєвих значень вентильного реактивного двигуна з ємнісними буферами енергії, вона слугує основою для розрахунку його характеристик. Для того щоб вирішити проблему відшукання моментів комутації у задачах такого типу, використано метод інвертування нелінійної системи диференціальних рівнянь. Метод. полягає у виборі незалежною змінною кута комутації за перемикання якогось із силових ключів електронного комутатора. Дослідження механічних та робочих характеристик вентильного двигуна із пасивним ротором та буфером енергії здійснено в середовищі комп’ютерної програми дослідження вентильних реактивних двигунів із буферами енергії. Наведено приклади розрахунку динамічних та статичних характеристик двигунів. Результати комп’ютерного симулювання електромеханічних процесів підтверджені експериментальними дослідженнями та свідчать про адекватність наведеної у матеріалах математичної моделі та доцільність відповідного використання такого типу двигуна.
dc.description.abstractThe article substantiates the expediency of using a capacitive storage in the circle of an electronic switch to improve the technical and economic performance of the switched reluctance motor. Such electromechanical converter is maximally simplest by design and construction, chip in technology side. It has good performance compared to simplest motor – induction, and, electric drive on the base of switched reluctance motor according to the regulating properties to drives with DC motors, that have unlimited distribution as know. New electrical schemes oriental on suppling by low voltage and limited power suppling are proposed. Energy buffers are used in this schemes not only protect the power transistors of the switch from the overvoltage phenomenon at the switch-off moment of the section, but also serve as a function of accumulation of energy stored in the magnetic field, which is then used to force the section current in the next section. It is possible to organize control in such schemes of the electronic commutator, when the control signals are formed by the logical multiplication of the signals of the adjacent rotor position sensor. The given mathematical model are used for investigation and are given in such paper for instantaneous values of a switched reluctance motor with capacity energy buffers and which is the basis for calculation of its characteristics. To solve the problem of finding the moments of switching in problems of this type, we used the method of inverting a nonlinear system of differential equations. The essence of this method in relation to this task is that approximately switching-on or -off any of the power transistors of the electronic commutator, an independent variable accepts switching angle. The investigation results of mechanical and performance characteristics of a brush-less motors with a passive rotor and energy buffer are developed by a computer-aided research systemof switched reluctance motor with energy buffers. Calculation results of dynamic and static characteristics are given in this paper. Its show that the proposed mathematical models are a good base for the calculation of the characteristics of such engines. The results of computer simulation of electromechanical processes are confirmed by experimental studies and show the adequacy of the material model presented in the materials and the feasibility of using such an engine type.
dc.format.extent54-62
dc.language.isouk
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.publisherLviv Politechnic Publishing House
dc.relation.ispartofЕлектроенергетичні та електромеханічні системи, 1 (1), 2019
dc.relation.ispartofElectrical Power and Electromechanical Systems, 1 (1), 2019
dc.subjectвентильний реактивний двигун
dc.subjectпасивний ротор
dc.subjectтранзисторні ключі
dc.subjectджерело низької напруги
dc.subjectємнісний буфер енергії
dc.subjectматематична модель
dc.subjectswitched reluctance motor
dc.subjectpassive rotor
dc.subjecttransistor switches
dc.subjectlow power voltage supply
dc.subjectcapacity energy storage
dc.subjectmathematical model
dc.titleВентильний реактивний двигун із буфером енергії у системах із автономним живленням обмеженої потужності
dc.title.alternativeSwitched reluctance motor with energy capasity storage in system with autonomus limited power suppling
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет „Львівська політехніка“, 2019
dc.rights.holder© Ткачук В. І., Біляковський І. Є., Каша Л. В., 2019
dc.contributor.affiliationНаціональний університет “Львівська політехніка”
dc.contributor.affiliationLviv Polytechnic National University
dc.format.pages9
dc.identifier.citationenTkachuk V. I. Switched reluctance motor with energy capasity storage in system with autonomus limited power suppling / V. I. Tkachuk, I. Ye. Bilyakovskyy, L. V. Kasha // Electrical Power and Electromechanical Systems. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 1. — No 1. — P. 54–62.
dc.relation.references1. Tkachuk V., Kasha L. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in: Proceedings Conference ISTET’03, vol. II. Warsaw, Poland, pp. 413–416.
dc.relation.references2. Patel, S. R., Gandhi, N., Chaithanya, N., Chaudhari, B. N., & Nirgude, A. (2017). Design and development of switched reluctance motor for electric vehicle application, in: IEEE International Conference on Power Electronics, Drives and Energy Systems, 2016, January 1–6.
dc.relation.references3. Husain T., Elrayyah A., Sozer Y., Husain I. Performance Evaluation and Reliability Enhancement of Switched Reluctance Drive System by a Novel Integrated Power Converter, in: IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 66, Nо. 5, pp. 3401–3411.
dc.relation.references4. Bogusz, P., Korkosz, M., Prokop, J. A three-phase switched reluctance motor for a highspeed drive, in: 13th Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics, 2016; Rzeszow; Poland.
dc.relation.references5. Tkachuk V. І., Kasha L. V. Switched reluctance motor with serial capacity storage and its mathematical model, in: Proceedings of ISTC UEES-01, Poland, 2001, pp. 953–960.
dc.relation.references6. Tkachuk V. І. Electronic commutator with parallel capacity storage for switched reluctance motor, in: Proceedings of ISTC “PEDC-2001”, Poland, 2001, pp. 188–198.
dc.relation.references7. Maheswari, C., & Thottungal, R. Analysis and design of a closed loop bridgeless SEPIC converter for SRM drive with reduced ripple current, in: ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 11(5), 3435–3440.
dc.relation.references8. Tkachuk V., Kasha L.. Mathematical Model for M-phases Switched Reluctance Motor, in: Preglad Elektrotechniczny, R 5, Nо. 2/2007. pp. 84–87.
dc.relation.references9. Tkachuk V., Biljakovskyj I., Kasha L. SRM and Its Automated Research System, in: Proceedings of 9th International Workshop “CPEE’08”, Ukraine, 2008, pp. 32–37.
dc.relation.references10. Tkachuk, V., Kasha, L., Shapovalov, I. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in:Proceedings of 7th International Conference on Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, 2011, 120–123.
dc.relation.referencesen1. Tkachuk V., Kasha L. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in: Proceedings Conference ISTET’03, vol. II. Warsaw, Poland, pp. 413–416.
dc.relation.referencesen2. Patel, S. R., Gandhi, N., Chaithanya, N., Chaudhari, B. N., & Nirgude, A. (2017). Design and development of switched reluctance motor for electric vehicle application, in: IEEE International Conference on Power Electronics, Drives and Energy Systems, 2016, January 1–6.
dc.relation.referencesen3. Husain T., Elrayyah A., Sozer Y., Husain I. Performance Evaluation and Reliability Enhancement of Switched Reluctance Drive System by a Novel Integrated Power Converter, in: IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 66, No. 5, pp. 3401–3411.
dc.relation.referencesen4. Bogusz, P., Korkosz, M., Prokop, J. A three-phase switched reluctance motor for a highspeed drive, in: 13th Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics, 2016; Rzeszow; Poland.
dc.relation.referencesen5. Tkachuk V. I., Kasha L. V. Switched reluctance motor with serial capacity storage and its mathematical model, in: Proceedings of ISTC UEES-01, Poland, 2001, pp. 953–960.
dc.relation.referencesen6. Tkachuk V. I. Electronic commutator with parallel capacity storage for switched reluctance motor, in: Proceedings of ISTC "PEDC-2001", Poland, 2001, pp. 188–198.
dc.relation.referencesen7. Maheswari, C., & Thottungal, R. Analysis and design of a closed loop bridgeless SEPIC converter for SRM drive with reduced ripple current, in: ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 11(5), 3435–3440.
dc.relation.referencesen8. Tkachuk V., Kasha L.. Mathematical Model for M-phases Switched Reluctance Motor, in: Preglad Elektrotechniczny, R 5, No. 2/2007. pp. 84–87.
dc.relation.referencesen9. Tkachuk V., Biljakovskyj I., Kasha L. SRM and Its Automated Research System, in: Proceedings of 9th International Workshop "CPEE’08", Ukraine, 2008, pp. 32–37.
dc.relation.referencesen10. Tkachuk, V., Kasha, L., Shapovalov, I. Switched reluctance motor in the controlled electric drive, in:Proceedings of 7th International Conference on Perspective Technologies and Methods in MEMS Design, 2011, 120–123.
dc.citation.journalTitleЕлектроенергетичні та електромеханічні системи
dc.citation.issue1
dc.citation.spage54
dc.citation.epage62
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
dc.subject.udc621.316.925
Appears in Collections:Electrical Power and Electromechanical Systems. – 2019. – Vol. 1, No. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019v1n1_Tkachuk_V_I-Switched_reluctance_motor_54-62.pdf889 kBAdobe PDFView/Open
2019v1n1_Tkachuk_V_I-Switched_reluctance_motor_54-62__COVER.png339.21 kBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.