Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46070
Title: Концепт вічного повернення у філософії Фрідріха Ніцше
Other Titles: The concept of eternal recurrence in the philosophy of Fridrich Nietzsche
Authors: Сінельнікова, Марія
Sinelnikova, Maria
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Сінельнікова М. Концепт вічного повернення у філософії Фрідріха Ніцше / Марія Сінельнікова // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 2. — P. 38–42.
Bibliographic description (International): Sinelnikova M. The concept of eternal recurrence in the philosophy of Fridrich Nietzsche / Maria Sinelnikova // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 2. — P. 38–42.
Is part of: Гуманітарні візії, 2 (5), 2019
Humanitarian Vision, 2 (5), 2019
Journal/Collection: Гуманітарні візії
Issue: 2
Issue Date: 26-Feb-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 16
165.7
Keywords: Фрідріх Ніцше
вічне повернення
самоперевершення
воля до влади
надлюдина
Fridrich Nietzsche
eternal recurrence
self-overcoming
will to power
superman
Number of pages: 5
Page range: 38-42
Start page: 38
End page: 42
Abstract: Досліджено концепт вічного повернення, який є суттю філософії Ніцше. Простежено зв’язок цього концепту з іншими ніцшеанськими ідеями, такими як воля до влади, надлюдина, «смерть» Бога та нігілізм. Наголошено, що у вічному поверненні експлікуються різноманітні аспекти, які потрібно розглядати лише в синтезі, інакше це призведе до догматизації або релятивізації вчення. Завдяки методу компаративістики та аналітики зроблено висновок, що ідея вічного повернення була продумана Ніцше не до кінця, що в подальшому викликало цілу низку різноманітних інтерпретацій, які лише ускладнили адекватне її сприйняття.
The article explores the eternal return, one of the fundamental and at the same time least clarified concepts of Nietzsche's philosophy. For this reason, in the future, the idea of eternal return has caused a great variety and sometimes questionable interpretations. And how much in these interpretations Nietzsche himself remains difficult to say. It is emphasized that the idea of eternal return explicates cosmological, anthropological, ontological, axiological, existential and metaphysical aspects. It is noted that the ontological interpretation of eternal return is about revealing the fundamental laws of the universe, that is, this concept is defined as a way of being of all things. From a cosmological point of view, eternal return implies a return of the past and the future; more precisely, in Nietzsche, they merge into one, as time is perceived by the philosopher as cyclical, and the moment seems to be frozen forever. The anthropological aspect of eternal return is usually interpreted as the possibility of human formation, the possibility of its self-transcendence, and even self-overcoming. Whereas, in existential terms, the Nietzschean concept gives the person a whole new imperative of existence, namely, to invite one to live every moment of life so that he desires his constant return. In the metaphysical sense, the value of the concept of eternal return lies primarily in the fact that it is capable of supplying the person face-to-face with metaphysical realities, colliding with them, transforming himself and everything around him, opening completely different perspectives and dimensions of being, giving them entirely new content. And, finally, in the axiological sense, eternal return forces one to become a measure of all things again, allowing it to place new values. It is emphasized that these aspects need only be considered in synthesis; otherwise it will lead to the dogmatization or relativization of Nietzschean teaching. The article uses the method of logical and historical, discursive, intertextual and categorical analysis, comparativism, analogy and scientific objectivity.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46070
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Сінельнікова М., 2019
References (Ukraine): Быкова, Н. (2016). Идея вечного возвращения и
тема предательства в романе Милана Кундеры
«Невыносимая легкость бытия». In International Scientific
Review, 20 (30), 65-68.
Галеви, Д. (1991). Жизнь Фридриха Ницше.
Жизнеописание. Москва: Советский писатель.
Данто, А. (2000). Ницше как философ. Москва:
Идея-пресс, Дом интеллектуальной книги.
Делёз, Ж. (1998). Различие и повторение. СПб.:
«Петрополис».
Жигалкин, С. (2011). Метафизика вечного
возвращения. Москва: Культурная революция.
Карівець, І. (2012). Повсякдення: між
трансценденталізмом і дивовижністю: монографія. Львів:
Видавництво Львівської політехніки.
Лёвит, К. (2016). Ницшевская философия вечного
возвращения того же. Москва: Культурная революция.
Лютий, Т. (2017). Ніцше. Самоперевершення. Київ:
Темпора.
Можейко, М. (2002). Вечное возвращение. In
История философии. Энциклопедия, 171-176. Минск:
Интерпрессервис; Книжный Дом.
Ніцше, Ф. (1993). Так казав Заратустра. Жадання
влади. К.: Основи, Дніпро.
Петров, В. (2015). Фридрих Ницше и вечное
возвращение. In Мера вещей. Человек в истории
европейской мысли, 773-880. Москва: Аквилон.
Серрано, М. (2002). Ницше и вечное возвращение.
Москва: Наследие предков.
Фаритов, В. (2017). Идея вечного возвращения Ф.
Ницше: между философией и поэзией. In Философская
мисль, 4, 55-69.
Хайдеггер, М. (2011). Метафизическая концепция
Ницше и ее роль в европейском мышлении. Вечное
возвращение равного (Главы лекций 1936–1940-х годов). In
Жигалкин, С. Метафизика вечного возвращения, 188-250.
Москва: Культурная революция.
Хайдеггер, М. (2006). Ницше. Том 1. СПб.: Изд-во
«Владимир Даль».
Шаап, С. (2009). Нездатність забувати: Новий
погляд на питання про істину. Київ: Вид-во Жупанського.
Юнгер, Ф. (2001). Ницше. Москва: Праксис.
Ясперс, К. (2004). Ницше: Введение в понимание
его философствования. СПб.: Изд-во Владимир Даль.
Boyer, A. (1997). Hierarchy and Truth. In L. Ferry,
A. Renaut (Eds.), Why We Are Not Nietzscheans?, 2-115.
Chicago: University of Chicago Press.
Kaufmann, W. (2013). Nietzsche: Philosopher,
Psychologist, Antichrist. Princeton Princeton, New Jersey:
Princeton University Press.
Nehemas, A. (1985). Nietzsche. Life as Literature.
Massachusetts: Harvard Univ. Press.
Nietzsche, F. (2017). Also Sprach Zarathustra. Berlin:
Hansebooks Nov.
Nietzsche, F. (2015). Der Wille zur Macht. Frankfurt:
Voltmedia, Paderborn.
Nietzsche, F. (1980). Nachgelassene Fragmente 1882–1884. Berlin: de Gruyter.
References (International): Boyer, A. (1997). Hierarchy and Truth . In L. Ferry, A.
Renaut (Eds.), Why We Are Not Nietzscheans?, 2-115. Chicago:
University of Chicago Press.
Bykova, N. (2016). The Idea of Eternal Return and the
Theme of Betrayal in Milan Kundera’s Novel «The Unbearable
Lightness of Being». [In Russian]. In International Scientific
Review, 20 (30), 65-68.
Danto, A. (2000). Nietzsche as Philosopher. [In
Russian]. Moscow: Idea Press, House of Intellectual Book.
Deleuze, J. (1998). Difference and Repetition. [In
Russian]. SPb.: Petropolis.
Faritov, V. (2017). F. Nietzsche's Ideal of Eternal
Return: Between Philosophy and Poetry. [In Russian]. In
Philosophical Thought, 4, 55-69.
Halevy, D. (1991). The Life of Friedrich Nietzsche.
Biography. [In Russian]. Moscow: Soviet writer.
Heidegger, M. (2011). Nietzsche’s Metaphysical
Conception and Its Role in European Thinking. The Eternal
Return of the Equal (Chapter of Lectures 1936–1940’s). [In
Russian]. In Zhigalkin, S. Metaphysics of the Eternal Return, 188–250. Moscow: The Cultural Revolution.
Heidegger, M. (2006). Nietzsche. Volume 1. [In
Russian]. Saint-Petersburg: Vladimir Dahl Publishing House.
Jaspers, K. (2004). Nietzsche: An Introduction to the
Understanding of his Philosophical Activity. [In Russian].
Saint-Petersburg: Vladimir Dahl Publishing House.
Junger, F. (2001). Nietzsche. [In Russian]. Moscow:
Praxis.
Karivets, I. (2012). Everydayness between
Transcendentalism and Wonder. [Іn Ukrainian]. Lviv: Lviv
Polytechnic Publishing House.
Kaufmann, W. (2013). Nietzsche: Philosopher,
Psychologist, Antichrist. Princeton, New Jersey: Princeton
University Press.
Lowith, K. (2016). Nietzsche's philosophy of eternal
recurrence of the same. [In Russian]. Moscow: The Cultural
Revolution.
Lyuty, T. (2017). Nietzsche. Self-overcoming. [Іn
Ukrainian]. Kiev: Tempora.
Mozheiko, M. (2002). Eternal Return. [In Russian]. In
History of Philosophy. Encyclopedia, 171-176. Minsk:
Interpresservice; Book House.
Nehemas, A. (1985). Nietzsche. Life as Literature.
Massachusetts: Harvard Univ. Press.
Nietzsche, F. (1993). Thus Spake Zarathustra. The Will
to Power. [Іn Ukrainian]. Kyiv: «Bases», Dnipro.
Nietzsche, F. (1980). Unpublished Fragments 1882–1884. Berlin: de Gruyter.
Petrov, V. (2015). Friedrich Nietzsche and Eternal
Return. [In Russian]. In The Measure of Things. Man in the
history of European thought, 773-880. Moscow: Aquilon.
Schaap, S. (2009). Inability to Forget: A New Look at
the Question of Truth. [Іn Ukrainian]. Kyiv: Zhupansky's
Edition.
Serrano, M. (2002). Nietzsche and Eternal Return. [In
Russian]. Moscow: Ancestral heritage.
Zhigalkin, S. (2011). The Metaphysics of Eternal
Return. [In Russian]. Moscow: The Cultural Revolution.
Content type: Article
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2019. – Vol. 5, No. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019v5n2_Sinelnikova_M-The_concept_of_eternal_38-42.pdf592.64 kBAdobe PDFView/Open
2019v5n2_Sinelnikova_M-The_concept_of_eternal_38-42__COVER.png421.99 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.