Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46052
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКарівець, Ігор
dc.contributor.authorKarivets, Ihor
dc.date.accessioned2020-02-26T08:16:16Z-
dc.date.available2020-02-26T08:16:16Z-
dc.date.created2019-02-26
dc.date.issued2019-02-26
dc.identifier.citationКарівець І. Теорія та практика освіти, навчання, виховання у Львівсько-Варшавській школі (Рецензія на монографію Ольги Гончаренко “Філософія освіти у ЛьвівськоВаршавській школі”, Кам’янець-Подільський: ТОВ “Друкарня “Рута””, 2018, 476 с.) / Ігор Карівець // Гуманітарні візіїї. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 5. — № 1. — С. 80–83.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46052-
dc.description.abstractУ рецензії проаналізовано зміст монографії Ольги Гончаренко “Філософія освіти у Львівсько-Варшавській школі”. Львівсько-Варшавська школа відома як школа ранньої аналітичної філософії, в якій багато уваги приділяли логіці, аналізу понять та відкидали ірраціоналізм у філософії. Проте у рецензованій монографії представники Львівсько-Варшавської школи постають як теоретики освіти, педагогіки та дидактики. Вони приділяли багато уваги розвитку філософської пропедевтики, наголошували на важливості дидактики, яка засновується на логіці та психології; відстоювали автономію університету та свободу академічних наукових пошуків. Можна вважати, що авторка досягла мети, а саме: всебічно проаналізувала особливості філософії освіти представників Львівсько-Варшавської школи, довела, що й українські освітяни, педагоги, психологи, зокрема Михайло Рудницький та Яким Ярема, були під впливом педагогічних, епістемологічних та психологічних ідей засновника Львівсько-Варшавської школи Казимира Твардовського.
dc.description.abstractThe review analyzes the content of Olha Honcharenko’s monograph “Philosophy of Education at the Lviv-Warsaw School”. The Lviv-Warsaw School is known as a school of early analytical philosophy, in which much attention was paid to logic, analysis of concepts, and rejection of irrationalism in philosophy. However, in a reviewed monograph, representatives of the Lviv-Warsaw School appear as theorists of education, pedagogy and didactics. They paid much attention to the development of philosophical propaedeutics, emphasized the importance of didactics, which is based on logic and psychology; defended university autonomy and freedom of academic researches. One can assume that the author achieved the goal, namely: she thoroughly analyzed the peculiarities of the philosophy of education of representatives of the LvivWarsaw School, proved that Ukrainian educators, teachers, psychologists, in particular, Mykhaylo Rudnytski and Yakym Yarema, were influenced by the pedagogical, epistemological and psychological ideas of the founder Lviv-Warsaw School of Kasimir Twardowski. But, the author stressed that there is the Ukrainian branch of Lviv-Warsaw school. This assertion needs more proofs, which are not in this monograph. There are some Ukrainian scholars and intellectuals, who were under the influence of Kasimir Twardowski. But, they were separated from him after graduation of the University of Lviv. Therefore, they weren’t brought into Ukrainian intellectual and scientific fields any ideas and methodology of Kasimir Twardowski and weren’t cultivating them in order to provide some kind of continuation of Kasimir Twardowski’s heritage. However, this monograph is the first systematic study of Lviv-Warsaw School in the educational field. It is still necessary study of the heritage of Lviv-Warsaw School in other philosophic areas, such as ontology, logic, epistemology, ethics and esthetics.
dc.format.extent80-83
dc.language.isouk
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.publisherLviv Politechnic Publishing House
dc.relation.ispartofГуманітарні візіїї, 1 (5), 2019
dc.relation.ispartofHumanitarian Vision, 1 (5), 2019
dc.subjectКазимир Твардовський
dc.subjectЛьвівсько-Варшавська школа
dc.subjectфілософія
dc.subjectосвіта
dc.subjectпедагогіка
dc.subjectдидактика
dc.subjectфілософія освіти
dc.subjectKasimir Twardowski
dc.subjectLviv-Warsaw School
dc.subjectphilosophy
dc.subjecteducation
dc.subjectpedagogy
dc.subjectdidactics
dc.subjectphilosophy of education
dc.titleТеорія та практика освіти, навчання, виховання у Львівсько-Варшавській школі (Рецензія на монографію Ольги Гончаренко “Філософія освіти у ЛьвівськоВаршавській школі”, Кам’янець-Подільський: ТОВ “Друкарня “Рута””, 2018, 476 с.)
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
dc.rights.holder© Карівець І., 2019
dc.contributor.affiliationНаціональний університет “Львівська політехніка”
dc.contributor.affiliationLviv Polytechnic National University
dc.format.pages4
dc.identifier.citationenKarivets I. Teoriia ta praktyka osvity, navchannia, vykhovannia u Lvivsko-Varshavskii shkoli (Retsenziia na monohrafiiu Olhy Honcharenko "Filosofiia osvity u LvivskoVarshavskii shkoli", Kamianets-Podilskyi: TOV "Drukarnia "Ruta"", 2018, 476 p.) / Ihor Karivets // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 1. — P. 80–83.
dc.relation.referencesГончаренко, О. (2018). Філософія освіти у
dc.relation.referencesЛьвівсько-Варшавській школі. Кам’янець-Подільський: ТОВ “Друкарня “Рута””.
dc.relation.referencesenHoncharenko, O. (2018). Philosophy of Education in
dc.relation.referencesenLviv-Warsaw School. Kamianets-Podilskyi: Ltd. “Printing House ‘Ruta’”.
dc.citation.journalTitleГуманітарні візіїї
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage80
dc.citation.epage83
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2019. – Vol. 5, No. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019v5n1_Karivets_I-Teoriia_ta_praktyka_osvity_80-83.pdf372.41 kBAdobe PDFView/Open
2019v5n1_Karivets_I-Teoriia_ta_praktyka_osvity_80-83__COVER.png411.05 kBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.