https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46049
Title: | Дивитися, щоб дивуватися: феноменологічно-етимологічний аналіз дива |
Other Titles: | To look in order to wonder: phenomenologic and ethymologic analysis of a miracle |
Authors: | Карівець, Ігор Karivets, Ihor |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Карівець І. Дивитися, щоб дивуватися: феноменологічно-етимологічний аналіз дива / Ігор Карівець // Гуманітарні візіїї. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 5. — № 1. — С. 64–70. |
Bibliographic description (International): | Karivets I. To look in order to wonder: phenomenologic and ethymologic analysis of a miracle / Ihor Karivets // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 1. — P. 64–70. |
Is part of: | Гуманітарні візіїї, 1 (5), 2019 Humanitarian Vision, 1 (5), 2019 |
Journal/Collection: | Гуманітарні візіїї |
Issue: | 1 |
Volume: | 5 |
Issue Date: | 26-Feb-2019 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки Lviv Politechnic Publishing House |
Place of the edition/event: | Львів Lviv |
UDC: | 1(091) 165.62 |
Keywords: | диво дивитися дивуватися істина буття релігія феномен miracle being intentionality truth phenomenon religion wonder |
Number of pages: | 7 |
Page range: | 64-70 |
Start page: | 64 |
End page: | 70 |
Abstract: | В оглядовій статті про диво автор коротко розглядає історію філософії дива, в якій диво постає як
прояв значення буття та істини в явленості даного світу. Автор також з’ясовує етимологію слова “диво” й
доходить висновку, що диво пов’язане з дієсловом дивитися, здатністю людини сприймати нове та небачене
у старому та побаченому. Автор виділяє такі тлумачення дива, як гносеологічно-епістемологічне,
онтологічне та теологічне. Методи, які застосовувалися автором для дослідження дива (етимологічний,
феноменологічний, компаративістський), дозволили глибше усвідомити та зрозуміти феномен дива з огляду
на грецьке значення поняття “phenomenon”: те, що являє само себе; те, що є істиною буття; неприхованістю. In the article about the miracle, the author sketches briefly the history of philosophy of miracle, in which the miracle appears as a manifestation of the significance of being and truth in this world. The miracle is considered from Antiquity (Plato and Aristotle) till contemporary phenomenologists, who are the representatives of the theological or religious turn in phenomenology (Marion, Manoussakis, Kearney). The author also finds out the etymology of the word “miracle” and concludes that the miracle is associated with the verb “to look at”, the ability of a person to perceive a new and unseen in the old and seen. Classifications of the miracle are given, as well already created by other scholars as the author. The author distinguishes such interpretations of a miracle as gnoseological, epistemological, ontological and theological. The methods used by the author for the study of the miracle (etymological, phenomenological, and comparative) made it possible to understand the phenomenon of the miracle more deeply, based on the Greek meaning of the phenomenon: that which represents itself; what is the true being; unveiledness. Also, phenomenological and etymological approaches to a miracle help to give it other interpretation, which is not theological. The author tries to return a miracle in the everyday life with help of a new look, which can wonder. This requires a destruction of the intentionality that neither belongs to the subject, nor object. It is merely destroyed as the process of objectivation, if we take into account that the Ukrainian verb “look at” keeps a direct connection with the word “miracle”, which actually derives from this verb, and verb “look at” has a meaning “to wonder”, “to surprise”. Then, we see that a capacity “to wonder” is derived from merely “to look at”. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46049 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019 © Карівець І., 2019 |
URL for reference material: | https://doi.org/10.22240/sent29.02.127 |
References (Ukraine): | Аквінський, Тома Св. (2011). Компендіум теології. Kиїв: Інститут релігійних наук св. Томи Аквінського. Еліаде, М. (2018). Пошуки. Історія та смисл в релігії. Kиїв: ДУХ І ЛІТЕРА. Етимологічний словник української мови (1985). У семи томах. Т. 2. Kиїв: Наукова думка. Спіноза, Б. (2005). Теологічно-політичний трактат. Kиїв: Вид-во Соломії Павличко “Основи”. Corner, M. (2007). The Philosophy of Miracles. New York: Continuum. Hume, D. (2007). An Enquiry concerning Human Understanding. Oxford: Oxford University Press. Karivets, I. (2013). Contemplation, Miracle and Novelty: Towards the Foundations of Religious Experience. Sententiae, 29(2), 127–137. https://doi.org/10.22240/sent29.02.127 Kearney, R. (2006). Epiphanies of the Everyday: Towards a Micro-Eschatology. In J. P. Manoussakis (Ed.). After God: Richard Kearney and the Religious Turn in Continental Philosophy, 3–20. New York: Fordham University Press. Kearney, R. (2010). Anatheism: Returning to God after God. New York: Columbia University Press. Locke, J. (1965). The Reasonableness of Christianity, as Delivered in the Scriptures. Chicago: Henry Regnery Company. Manoussakis, J. P. (2009). Phenomenology and Eschatology. Farnham: Ashgate Publishing Company. Marion, J-L. (2008). The Visible and the Revealed. New York: Fordham University Press. Marion, J-L. (2016). Givenness and Revelation. Oxford: Oxford University Press. Swinburne, R. (1970). The Concept of Miracle. London: Palgrave Macmillan. |
References (International): | Aquinas Thomas (2011). Compendium of Theology [In Ukrainian]. Kyiv: Institute for Religious Sciences named after St. Thomas Aquinas. Eliade, M. (2018). The Quest. History and Meaning in Religion. [In Ukrainian]. Kyiv: DUKH I LITERA. Etymological Dictionary of Ukrainian Language. (1985). In Seven Volumes. Vol. 2. [In Ukrainian]. Kyiv: Naukova dumka. Corner, M. (2007). The Philosophy of Miracles. New York: Continuum. Hume, D. (2007). An Enquiry concerning Human Understanding. Oxford: Oxford University Press. Karivets, I. (2013). Contemplation, Miracle and Novelty: Towards the Foundations of Religious Experience. Sententiae, 29(2), 127–137. https://doi.org/10.22240/sent29.02.127 Kearney, R. (2006). Epiphanies of the Everyday: Towards a Micro-Eschatology. In J. P. Manoussakis (Ed.). After God: Richard Kearney and the Religious Turn in Continental Philosophy, 3–20. New York: Fordham University Press. Kearney, R. (2010). Anatheism: Returning to God after God. New York: Columbia University Press. Locke, J. (1965). The Reasonableness of Christianity, as Delivered in the Scriptures. Chicago: Henry Regnery Company. Manoussakis, J. P. (2009). Phenomenology and Eschatology. Farnham: Ashgate Publishing Company. Marion, J-L. (2008). The Visible and the Revealed. New York: Fordham University Press. Marion, J-L. (2016). Givenness and Revelation. Oxford: Oxford University Press. Swinburne, R. (1970). The Concept of Miracle. London: Palgrave Macmillan. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Humanitarian Vision. – 2019. – Vol. 5, No. 1 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2019v5n1_Karivets_I-To_look_in_order_to_wonder_64-70.pdf | 725.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2019v5n1_Karivets_I-To_look_in_order_to_wonder_64-70__COVER.png | 290.67 kB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.