Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46048
Title: Репрезентація реальності: нейронаука та концепція Патриції Черчленд
Other Titles: The representation of reality: neuroscience and Patricia Churchland`s conception
Authors: Кадикало, Андрій
Kadykalo, Andrii
Affiliation: Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Кадикало А. Репрезентація реальності: нейронаука та концепція Патриції Черчленд / Андрій Кадикало // Гуманітарні візіїї. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. — Том 5. — № 1. — С. 57–63.
Bibliographic description (International): Kadykalo A. The representation of reality: neuroscience and Patricia Churchland`s conception / Andrii Kadykalo // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2019. — Vol 5. — No 1. — P. 57–63.
Is part of: Гуманітарні візіїї, 1 (5), 2019
Humanitarian Vision, 1 (5), 2019
Journal/Collection: Гуманітарні візіїї
Issue: 1
Volume: 5
Issue Date: 26-Feb-2019
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House
Place of the edition/event: Львів
Lviv
UDC: 141.5
612.8
Keywords: репрезентація
нервова система
суб’єктивність
нейрон
свідомість
representation
nervous system
subjectivity
neuron
consciousness
Number of pages: 7
Page range: 57-63
Start page: 57
End page: 63
Abstract: Досліджено спосіб пояснення репрезентації у сучасній концепції представниці нейрофілософії – Патриції Черчленд. Проаналізовано вплив термінології в галузі нейронаук на філософську модель репрезентації Черчленд. З’ясовано, що базові ідеї концепції Черчленд пов’язані із дослідженням еволюції нервових систем від простих з’єднань окремих нейронів до появи свідомості. Завдяки використанню аналітичного методу та елементів методу компаративістики, зроблено висновок про те, що концепція репрезентації Патриції Черчленд має низку переваг над традиційними філософськими концепціями, головною серед яких є можливість верифікації її окремих положень.
In this article the author considers the relation of a neurophilosophy and neuroscience. Neurophilosophy suggests a new interpretation of consciousness and representation of reality. Patricia Churchland, the founder of Neurophilosophy, says that representation of reality is the main philosophical and scientific problem. She criticizes “folk intuition” about the mind or the consciousness. Hypothesis of neurophilosophy is an explanation of the consciousness as a level of brain activity. Neurophilosophy uses neuroscience for interpretation of representation of reality. The article explains that philosophy in XXI century must interact with natural scientific knowledge. Philosophical ideas, concepts and hypotheses will not be able to interpret representation without physics, chemistry, and medicine. Churchland is going to establish a connection between philosophy and science through ІТ (Information Theory) and IOA (Ideal Observer Analysis). Philosophers and scientists do not know enough about how the brain works, about the relation between genes and epigenetic condition and brain development – Churchland`s conclusion. The article examines the two conceptions of neuroscience which try to explain the representation of reality. These conceptions are one of the most modern in neuroscience and do have influence on Churchland`s researches. The first conception was founded by Gerald Edelman (USA), the second one – by Antonio Damasio (Portugal-USA). Both conceptions have the main idea: the representation looks like evolutionary phenomenon. The representation appeared after evolutionary development of a simpler nervous system. Edelman’s “primary consciousness” and “higher order consciousness” appear to be somewhat similar to Antonio Damasio’s concepts of “core consciousness” and “extended consciousness”. Patricia Churchland assumes that problems of representation of reality are interdisciplinary. The general conclusion of this article: Churchland`s conception is better than traditional philosophical conceptions when it comes to explanation of the representation. The neuroscience data, empirical research give preference to neurophilosophy over the other conception
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46048
Copyright owner: © Національний університет “Львівська політехніка”, 2019
© Кадикало А., 2019
URL for reference material: https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/mental-representation/
References (Ukraine): Фріт, К. (2019). Формування розуму. Харків: КСД.
Черчленд, П. (2017). Яким чином нейрони знають?
In В. Мельник, А. Синиця (pед.). Антологія сучасної науки,
або усмішка ASIMO, 453–468. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка.
Churchland, P. (2002). Brain-Wise: Studies in
Neurophilosophy. Cambridge-London: The MIT Press & A
Bradford Book.
Churchland, P. (2007). Neurophilosophy: the Early
Years and New Directions. Functional Neurology, 22 (4), 185–195.
Churchland, P. (2013). Touching a Nerve: the Self as
Brain. New York-London:W. W. Norton & Company.
Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind: Constructing
the Conscious Brain. New York: Pantheon Books.
Edelman, G. (2001). Consciousness: The Remembered
Present. Annals of the New York Academy of Sciences, 929(1), 111–122.
Edelman, G. (2006). Second Nature: Brain Science and
Human Knowledge. New Haven and London: Yale University
Press.
MacLean, Paul D. (1990). The Triune Brain in
Evolution: Role in Paleocerebral Functions. New York:
Plenum.
Morgan, A. (2013). Representations Gone Mental.
Synthese. An International Journal for Epistemology,
Methodology and Philosophy of Science, 191 (2), 213–244.
Pitt D. “Mental Representation”, the Stanford
Encyclopedia of Philosophy (Winter 2018 Edition), Edward N.
Zalta (ed.). Отримано з https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/mental-representation/
References (International): Churchland, P. (2002). Brain-Wise: Studies in
Neurophilosophy. Cambridge-London: The MIT Press & A
Bradford Book.
Churchland, P. (2007). Neurophilosophy: the Early
Years and New Directions. Functional Neurology, 22 (4), 185–195.
Churchland, P. (2013). Touching a Nerve: the Self as
Brain. New York-London:W. W. Norton & Company.
Churchland, P. (2017). How Do Neurons Know? [In
Ukrainian]. In V. Melnyk, A. Synytsia (eds.), Anthology of
Contemporary Philosophy of Science, or ASIMO Smile, 453–468. Lviv: Lviv University Press.
Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind: Constructing
the Conscious Brain. New York: Pantheon Books.
Edelman, G. (2001). Consciousness: The Remembered
Present. Annals of the New York Academy of Sciences, 929(1), 111–122.
Edelman, G. (2006). Second Nature: Brain Science and
Human Knowledge. New Haven and London: Yale University
Press.
Frith, C. (2019). Making Up the Mind. How the Brain
Creates Our Mental World. [In Ukrainian]. Kharkiv: KSD.
MacLean, Paul D. (1990). The Triune Brain in
Evolution: Role in Paleocerebral Functions. New York:
Plenum.
Morgan, A. (2013). Representations Gone Mental.
Synthese. An International Journal for Epistemology,
Methodology and Philosophy of Science, 191 (2), 213–244.
Pitt, D. “Mental Representation”, The Stanford
Encyclopedia of Philosophy (Winter 2018 Edition), Edward N.
Zalta (ed.). Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/mental-representation/
Content type: Article
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2019. – Vol. 5, No. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019v5n1_Andrii_K-The_representation_of_reality_57-63.pdf707.77 kBAdobe PDFView/Open
2019v5n1_Andrii_K-The_representation_of_reality_57-63__COVER.png377.3 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.