Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/46028
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗабавська, Христина
dc.contributor.authorZabavska, Khrystyna
dc.date.accessioned2020-02-25T12:26:55Z-
dc.date.available2020-02-25T12:26:55Z-
dc.date.created2018-02-26
dc.date.issued2018-02-26
dc.identifier.citationZabavska K. Politicalanalysis of the checks and balances system main elements / Khrystyna Zabavska // Гуманітарні візіїї. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — Том 4. — № 2. — С. 7–13.
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/46028-
dc.description.abstractРозглянуто основні елементи системи стримувань та противаг – одного з індикаторів демократичного розвитку держави. Зважаючи на особливості сучасних політичних перетворень у світі, закцентовано на нових підходах до розуміння системи стримувань і противаг у політичному сенсі. На основі аналізу політичної практики демократичних держав показано основні риси елементів системи стримувань та противаг. Зважаючи на це, висвітлено основні параметри функціонування системи та описані проблеми, які можуть виникнути у разі функціонування кожного окремого елемента. Система стримувань і противаг вважається багатовимірним явищем. Основну увагу звернуто на функціональне наповнення системи стримувань і противаг, і наголошено, що її цілісне розуміння не може бути зведеним до суми її елементів. Підкреслено, що право вето, право законодавчої ініціативи, вотум недовіри, імпічмент, контрасигнація, призначення ключових посадових осіб є ключовими елементами системи стримувань і противаг. Проаналізовано їх основні особливості та роль, яку вони відіграють у функціонуванні системи. Наголошено, що українська практика функціонування системи стримувань та противаг має проблеми із законодавчим закріпленням та практичною реалізацією. На основі структурно-функціонального підходу доведено, що елементи системи стримувань і противаг є основною гарантією демократичного ладу.
dc.description.abstractThe article considers the main elements of the system of checks and balances, one of the indicators of democratic development. Due to the peculiarities of modern political transformations in the world, which require new approaches to the understanding of the system of checks and balances in the political sense, are emphasized. Based on the analysis of the political practice of democratic states, the key features of the checks and balances system elements are shown. According to this, the main dimensions of the functioning of the system are outlined and the problems that may arise in each of them are described. The system of checks and balances is considered to be the multidimensional phenomenon. The main attention is paid to the functional filling of the system of checks and balances and its understanding cannot be reduced to the sum of its elements. The right of veto, the right of legislative initiative, the vote of no confidence, impeachment, countersigning, the appointment of key officials are emphasized to be the key elements of the checks and balances system. Their basic peculiarities and role they play in the functioning of the systemare analyzed. It is emphasized that Ukrainian practice of the checks and balances system functioning has a problem with legislative consolidation and practical implementation. Based on the structurally functional approach the elements of the system of checks and balances are proved to be a basic guarantee of democratic governance.
dc.format.extent7-13
dc.language.isoen
dc.publisherВидавництво Львівської політехніки
dc.relation.ispartofГуманітарні візіїї, 2 (4), 2018
dc.relation.ispartofHumanitarian Vision, 2 (4), 2018
dc.subjectстримування
dc.subjectпротиваги
dc.subjectдемократія
dc.subjectправо вето
dc.subjectгілка влади
dc.subjectвотум недовіри
dc.subjectконтрасигнація
dc.subjectімпічмент
dc.subjectchecks
dc.subjectbalances
dc.subjectdemocracy
dc.subjectright of veto
dc.subjectbranch of power
dc.subjectvote of no confidence
dc.subjectcountersigning
dc.subjectimpeachment
dc.titlePoliticalanalysis of the checks and balances system main elements
dc.title.alternativeПолітологічний аналіз основних елементів системи стримувань і противаг
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Національний університет “Львівська політехніка”, 2018
dc.rights.holder© Забавська Х., 2018
dc.contributor.affiliationНаціональний університет “Львівська політехніка”
dc.contributor.affiliationLviv Polytechnic National University
dc.format.pages7
dc.identifier.citationenZabavska K. Politicalanalysis of the checks and balances system main elements / Khrystyna Zabavska // Humanitarian Vision. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — Vol 4. — No 2. — P. 7–13.
dc.relation.referencesАбрамова, А. (2006) Право законодательной ини-
dc.relation.referencesциативы: проблемы обеспечения и защиты. Журнал
dc.relation.referencesроссийского права, Вип. 3, 12–21.
dc.relation.referencesБалух, В. (2007). Історія античної цивілізації.
dc.relation.referencesЧернівці: ТОВ «Видавництво «Наші книги».
dc.relation.referencesГаращук, В. (2002) Контроль законодавчої влади.
dc.relation.referencesПроблеми законності, Вип. 57, 94–100.
dc.relation.referencesГрачев, В. (2010). Система «сдержек и противовесов» как основа обеспечения баланса частных,
dc.relation.referencesобщественных и государственных интересов в гражданском обществе. Закон и право, Вип. 2, 24–27.
dc.relation.referencesЗуева, К. (2013) Система сдержек и противовесов
dc.relation.referencesкак непосредственный элемент принципа разделения
dc.relation.referencesвластей. Ученые заметки ТОГУ, Вип. 4, 17–20.
dc.relation.referencesКадук, Т. (2014). Импичмент как форма
dc.relation.referencesпарламентського контроля в современных государствах. Lagea si Vlata, Вип. 16, 63–68.
dc.relation.referencesКолисенко, А. (2016). Поняття «контрасигнація» та
dc.relation.referencesблизькі до нього терміни. Науковий вісник Ужгородського
dc.relation.referencesнаціонального університету. Вип. 39, 34–38.
dc.relation.referencesЛихачов, Н. (2018). Вотум недовіри (резолюція
dc.relation.referencesосуду) як форма парламентської відповідальності урядів у
dc.relation.referencesкраїнах Європейського союзу. Вісник Ужгородського
dc.relation.referencesнаціонального університету, Вип. 48, 56–61.
dc.relation.referencesМанов, Г. (1991). Гражданское общество и правовое
dc.relation.referencesгосударство: предпосылки формирования. Москва: Наука.
dc.relation.referencesМельник, О. (2011) Імпічмент Президента: мож-
dc.relation.referencesливість і доцільність. Віче. Вип. 2, 150–155.
dc.relation.referencesПогорєлова, З. (2015). Право вето в практиці
dc.relation.referencesукраїнського і міжнародного парламентаризму.
dc.relation.referencesПорівняльне аналітичне право, Вип. 4, 39–42.
dc.relation.referencesСиленко, Л. (2000). Конституційні основи системи
dc.relation.referencesстримувань і противаг як засіб організації та функціо-
dc.relation.referencesнування державної влади в Україні. Київ: Київський
dc.relation.referencesнаціональний університет ім. ТарасаШевченка.
dc.relation.referencesСорока, С. (2011). Конструктивний вотум недовіри
dc.relation.referencesуряду як засіб збереження стабільності системи
dc.relation.referencesдержавного управління в країнах ЄС. Вісник НАДУ, Вип. 2, 196–204.
dc.relation.referencesФиллипова, Н. (2006). Институт контрасигнатуры и
dc.relation.referencesконституционные гарантии автономии правительств в
dc.relation.referencesпостсоыетских государствах. Политическая экспертиза, Вип. 2, 268–279.
dc.relation.referencesШемшученко, Ю. (2004). Політологічний енциклопедичний словник. Київ: Генеза.
dc.relation.referencesAndreescu, M. (2016). The Limits of State Power in a
dc.relation.referencesDemocratic Society. Journal of Civil & Legal Sciences, Vol. 5, 23–30.
dc.relation.referencesBulmer, E. (2017). Presidential Veto Powers.
dc.relation.referencesStockholm: International IDEA.
dc.relation.referencesLevy, L. (2000). Encyclopedia of the American
dc.relation.referencesConstitution. New York:Macmillan.
dc.relation.referencesOlechno, A. (2013). The Сonstitutional Фspects of
dc.relation.referencesСountersigning in Central and Eastern European Countries.
dc.relation.referencesDaugavpils University, Vol. 60, 13–17.
dc.relation.referencesOrth, J. (2000). Presidential impeachment: the original
dc.relation.referencesmisunderstanding. Constitutional Commentary, Vol. 17, 578–591.
dc.relation.referencesenAbramova, A. (2006). The Right of Legislative
dc.relation.referencesenInitiative: Problems of Providing and Protection. [In Russian].
dc.relation.referencesenRussian LawMagazine, Vol. 3, 12–21.
dc.relation.referencesenAndreescu, M. (2016). The Limits of State Power in a
dc.relation.referencesenDemocratic Society. Journal of Civil & Legal Sciences, Vol. 5, 23–30.
dc.relation.referencesenBalukh, V. (2007). The History of Ancient Civilization.
dc.relation.referencesen[In Ukrainian]. Chernivtsi: “Our Books” Publishing House.
dc.relation.referencesenBulmer, E. (2017). Presidential Veto Powers.
dc.relation.referencesenStockholm: International IDEA.
dc.relation.referencesenHaraschuk, V. (2002). The Control of Legislative
dc.relation.referencesenPower. [In Ukrainian]. Problems of Legality, Vol. 57, 94–100.
dc.relation.referencesenHrachev, V. (2010). The System of “Checks and
dc.relation.referencesenBalances» as a Basis for Maintaining the Balance of Private,
dc.relation.referencesenPublic and State Interests in Civil Society. [In Russian]. Law and Right, Vol. 2, 24–27.
dc.relation.referencesenKaduk, T. (2014). Immigration as a Form of
dc.relation.referencesenParliamentary Control in Modern States. [In Russian]. Lagea si Vlata, Vol.16, 63–68.
dc.relation.referencesenKolysenko, A. (2016). The Notion of “Contrasignation”
dc.relation.referencesenand the Terms close to Him. [In Ukrainian]. Scientific bulletin
dc.relation.referencesenof Uzhgorod National University, Vol. 39, 34–38.
dc.relation.referencesenLevy, L. (2000). Encyclopedia of the American
dc.relation.referencesenConstitution. New York:Macmillan.
dc.relation.referencesenLikhachov, N. (2018). A Vote of No Confidence (a
dc.relation.referencesenResolution of Condemnation) as a Form of Parliamentary
dc.relation.referencesenResponsibility of Governments in the Countries of the
dc.relation.referencesenEuropean Union. [In Ukrainian]. Scientific bulletin of Uzhgorod
dc.relation.referencesenNational University. Vol. 48, 56–61.
dc.relation.referencesenManov, H. (1991). Civil Society and the Rule of Law:
dc.relation.referencesenthe Preconditions for Formation. Moscow: Nauka.
dc.relation.referencesenMelnik, O. (2011) The President’s Impeachment: Opportunity
dc.relation.referencesenand Expediency. [In Ukrainian]. Viche, Vol. 2, 150–155.
dc.relation.referencesenOlechno, A. (2013). The constitutional aspects of
dc.relation.referencesencountersigning in Central and Eastern European Countries.
dc.relation.referencesenDaugavpils University, Vol. 60, 13–17.
dc.relation.referencesenOrth, J. (2000). Presidential Impeachment: the Original
dc.relation.referencesenMisunderstanding. Constitutional Commentary, Vol. 17, 578–591.
dc.relation.referencesenPhillipova N. (2006). Institute of Counter-Signatures
dc.relation.referencesenand Constitutional Guarantees of Autonomy of Governments in
dc.relation.referencesenPost-Soviet States. [In Russian]. Political expertise, Vol. 2, 268–279.
dc.relation.referencesenPohorelova, Z. (2015). The right to veto in the practice
dc.relation.referencesenof Ukrainian and international parliamentarism. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesenComparative Analytic Law, Vol. 4, 39–42.
dc.relation.referencesenSilenko, L. (2000). Constitutional Foundations of the
dc.relation.referencesenSystem of Checks and Balances as a Means of Organization
dc.relation.referencesenand Functioning of State Power in Ukraine.[In Ukrainian].
dc.relation.referencesenKyiv: Kyiv Taras Shevchenko National University.
dc.relation.referencesenShemshuchenko, Yu. (2004). Political Encyclopedic
dc.relation.referencesenDictionary. [In Ukrainian]. Kyiv: Heneza.
dc.relation.referencesenSoroka, S. (2011). Constructive Vote of no Confidence
dc.relation.referencesenin the Government as a Means of Preserving the Stability of the
dc.relation.referencesenPublic Administration System in the EU. [In Ukrainian].
dc.relation.referencesenBulletin of NADU, Vol. 2, 196–204.
dc.relation.referencesenZueva, K. (2013). The System of Checks and Balances
dc.relation.referencesenas a Direct Element of the Principle of Separation of Powers.
dc.relation.referencesen[In Russian]. Scientists notes TOGU, Vol. 4, 17–20.
dc.citation.journalTitleГуманітарні візіїї
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage7
dc.citation.epage13
dc.coverage.placenameЛьвів
dc.coverage.placenameLviv
dc.subject.udc321.015
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2018. – Vol. 4, No. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018v4n2_Zabavska_K-Politicalanalysis_of_the_7-13.pdf598.77 kBAdobe PDFView/Open
2018v4n2_Zabavska_K-Politicalanalysis_of_the_7-13__COVER.png410.48 kBimage/pngView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.