https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/44842
Title: | Russian information war against Ukraine: peculiarities and mechanisms of countering |
Other Titles: | Інформаційна війна Росії проти України: особливості та механізми протидії |
Authors: | Бучин, Микола Курус, Юля Buchyn, Mykola Kurus, Yuliia |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Buchyn M. Russian information war against Ukraine: peculiarities and mechanisms of countering / Mykola Buchyn, Yuliia Kurus // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2018. — Vol 4. — No 1. — P. 55–62. |
Bibliographic description (International): | Buchyn M. Russian information war against Ukraine: peculiarities and mechanisms of countering / Mykola Buchyn, Yuliia Kurus // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2018. — Vol 4. — No 1. — P. 55–62. |
Is part of: | Humanitarian Vision, 1 (4), 2018 |
Journal/Collection: | Humanitarian Vision |
Issue: | 1 |
Volume: | 4 |
Issue Date: | 12-Apr-2018 |
Publisher: | Lviv Politechnic Publishing House |
Place of the edition/event: | Lviv |
UDC: | 327.88 |
Keywords: | інформаційна війна інформаційна безпека інформаційна стратегія Росія Україна information warfare information security information strategy Russia Ukraine |
Number of pages: | 8 |
Page range: | 55-62 |
Start page: | 55 |
End page: | 62 |
Abstract: | Розглянуто проблему інформаційної війни Росії проти Україні. Автори розкривають суть інформаційної
війни, її трактування в межах широкого та вузького підходів. На основі використання історичного, системного та
структурно-функціональних методів з’ясовано основні недоліки інформаційної сфери України, виокремлено
основні механізми її захисту. Серед механізмів протидії інформаційній війні Росії проти України виділено дві групи:
нормативно-правові та інституційні. До першої групи автори зараховують законодавчі акти України, серед яких
провідну роль у протидії інформаційній агресії Росії відіграє Доктрина інформаційної безпеки України. Серед
другої групи механізмів дослідники виділяють державні та недержавні інституції, діяльність яких спрямована на
формування та реалізацію інформаційної безпеки України, а також міжнародні структури, діяльність яких
спрямована на нейтралізації інформаційного впливу з боку Росії. Серед вітчизняних інституційних механізмів
протидії російській інформаційній важливе місце, на думку авторів, належить Міністерству інформаційної
політики України, Раді національної безпеки та оборони України, кіберполіції та ін.
Значну увагу звертають на такі механізми протидії інформаційній війні Росії проти України, як заборона російських
сайтів та соціальних мереж, а також запровадження квот на українську мову у мас-медіа. Автори зазначають, що дії
України щодо нейтралізації інформаційних загроз з боку Росії слід здійснювати на трьох рівнях: перший – геополітичний
(полягає у впливі на інформаційного агресора та обмеження інтенсивності і сили його нападу); другий – стан, який охоплює
захист цілісності, ефективності та дієздатності системи управління, інформаційної інфраструктури, інформаційних ресурсів;
третій – рівень громадськості (спрямований на захист стабільності та послідовності розвитку соціальних та політичних
відносин, свідомості громадян, цілісності кожної людини). The article deals with the problem of Russian information war against Ukraine. The authors explain the primary sense of the information war, its interpretation in the framework of wide and narrow approaches. Basing on the use of historic, systemic and structural-functional methods, the main disadvantages of the information sphere of Ukraine and the central mechanisms of its protection are identified. The tools of counteraction to the Russian information war against Ukraine are divided into two groups: legislative and institutional. To the first group there are referred the legislative acts of Ukraine, among which the Doctrine of Information Security of Ukraine that plays a leading role in counteracting Russian information aggression. Among the second group of mechanisms there are state and non-state institutions, whose activities are aimed at the formation and implementation of Ukraine's information security, as well as international structures whose actions are aimed at neutralizing the information influence from Russia. According to the authors, among the domestic institutional mechanisms of counteracting the Russian information war, the important place is taken by the Ministry of Information Policy of Ukraine, the National Security, and Defense Council of Ukraine, the Cyber Police, and others. Considerable attention in the article is paid to such mechanisms of counteraction to Russian information war against Ukraine as the prohibition of Russian sites and social networks, as well as the introduction of quotas on the Ukrainian language in the mass media. The authors note that Ukraine's actions on the neutralization of information threats from Russia should be carried out at three levels: the first one – geopolitical (that is influencing the aggressor’s information and limiting the intensity and force of his attack); the second – a state one that includes the protection of the integrity, efficiency and capacity of the management system, information infrastructure, information resources; the third – the level of the public (aimed at protecting the stability and consistency of the development of social and political relations, the consciousness of citizens, the integrity of each person). |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/44842 |
Copyright owner: | © Національний університет „Львівська політехніка“, 2018 © Бучин М., КурусЮ., 2018 |
URL for reference material: | http://mip.gov.ua/files/pdf/MIP_2016_Year_report_UA.pdf http://mfa.gov.ua/ua/about-mfa/structure/staff http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ http://zakon5.rada.gov.ua/ http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/74/95- http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/75/98- https://www.slovoidilo.ua/2017/06/06/novyna/pravo/poroshenko-pidpysav-zakon-promovni-kvoty https://www.unian.ua/politics/1939549-u-nato-ozvuchilipozitsiyu-schodo-zaboroni-rosiyskih-sotsmerej-v-ukrajini.html https://www.rbc.ua/ukr/news/sovete-evropy-obespokoeny-ukazomporoshenko-1495015079.html http://www.president.gov.ua/documents/472017-21374 http://www.president.gov.ua/documents/ https://www.aspi.org.au/publications/why-russia-is-a-threat-to-the-internationalorder/Russia.pdf http://ua.interfax.com.ua/news https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/7KENNAN%20CABLEROJANSKY http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/80/94- http://mip.gov.ua/files/pdf/MIP_2016_Year_report_ https://www.aspi.org.au/publications/why-russia-is-a-threat-to-the-international https://www.slovoidilo.ua/2017/06/06/novyna/pravo/poroshenko-pidpysavzakon-pro-movni-kvoty https://www.rbc.ua/ukr/news/sovete-evropy-obespokoenyukazom-poroshenko-1495015079.html |
References (Ukraine): | Аналіз роботи Міністерства інформаційної політики України за 2016 рік (2017). Отримано з: http://mip.gov.ua/files/pdf/MIP_2016_Year_report_UA.pdf. Демедюк, С. В., Марков, В. В. (2015). Кіберполіція України. Наше право, № 6, 87-93. Департаменти та управління Міністерства закордонних справ України (2018). Отримано з: http://mfa.gov.ua/ua/about-mfa/structure/staff. Еляшевська, Н. (2015). Вразливість України до інформаційної війни. Теле- та радіожурналістика, Vol. 14,165–169. Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні: Закон України № 2782-12 від 16.11.1992. зі змінами та доповненнями 08.12.2016 (2016). Отримано з: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 2782-12 Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах: Закон України № 80/94-ВР від 05.07.1994 зі змінами та доповненнями від 27.03.2014 (2014). Отримано з: http://zakon5.rada.gov.ua/ laws/show/80/94- %D0 %B2 %D1 %80 Про інформаційні агентства: Закон України № 74/95-ВР від 28.02.1995 зі змінами і доповненнями від 09.04.2015 (2015). Отримано з http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/74/95- %D0 %B2 %D1 %80 Про інформацію: Закон України № 2658-12 від 02.10.1992 зі змінами і доповненнями від 06.12.2016 (2016). Отримано з http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 Про Концепцію національної програми інформатизації”: Закон України № 75/98-ВР від 04.02.1998 зі змінами і доповненнями від 04.07.2013 (2013). Отримано з http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/75/98- %D0 %B2%D1 %80 Лубкович, І. М. (2014). Місце українських медій в інформаційній війні 2013–2014 рр. Наукові записки інституту журналістики, № 56, 182–187. Порошенко підписав закон про мовні квоти (2017). Слово і Діло. Отримано з: https://www.slovoidilo.ua/2017/06/06/novyna/pravo/poroshenko-pidpysav-zakon-promovni-kvoty. Расторгуев, С. П. (1997). Информационная война как целенаправленное информационное воздействие информационных систем. Информационное общество,№ 1, 64-66. Сенченко, М. (2014). Запорука національної безпеки в умовах інформаційної війни. Вісник Книжкової палати, № 6, 3-9. У НАТО озвучили позицію щодо заборони російських соцмереж в Україні (2017). Отримано з: https://www.unian.ua/politics/1939549-u-nato-ozvuchilipozitsiyu-schodo-zaboroni-rosiyskih-sotsmerej-v-ukrajini.html. У Раді Європи стурбовані указом Порошенка про заборону російських сайтів (2017). Отримано з: https://www.rbc.ua/ukr/news/sovete-evropy-obespokoeny-ukazomporoshenko-1495015079.html. Про Доктрину інформаційної політики України: Указ Президента України № 47 від 25.02.2017 (2017). Отримано з:http://www.president.gov.ua/documents/472017-21374. Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій): Указ Президента України № 133 від 28.04.2017 (2017). Отримано з: http://www.president.gov.ua/documents/ 1332017-21850. Dibb, P. (2016). Why Russia is a threat to the international order. Retrieved from: https://www.aspi.org.au/publications/why-russia-is-a-threat-to-the-internationalorder/Russia.pdf. Human Rights назвала заборону російських соцмереж та інтернет-ресурсів в Україні “страшним ударом” по свободі слова (2017). Отримано з: http://ua.interfax.com.ua/news /general/422093.html. Kofman, M., Rojansky M. (2015). A Closer look at Russia’s “Hybrid War”. Retrieved from: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/7KENNAN%20CABLEROJANSKY %20KOFMAN.pdf Lamb, Ch. J. (1997). The impact of information age technologies on operations other than war. In War in the information age: new challenges for U. S. security policy (ed. by Robert L Pfaltzgraff; Richard H Shultz). Washington: D. C.: Brassey’s, 256-268. |
References (International): | About information: Law of Ukraine No. 2658-12 of 02.10.1992, as amended and supplemented from 06.12.2016 (2016). Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 About information agencies: Law of Ukraine No.74/95-VR of February 28, 1995, as amended on April 9, 2015 (2015). Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/74/95- %D0 %B2 %D1 %80 About printed mass media (press) in Ukraine: Law of Ukraine No. 2782-12 dated 16.11.1992 with amendments and supplements 08.12.2016 (2016). Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ 2782-12 About the application of personal special economic and other restrictive measures (sanctions): Decree of the President of Ukraine No. 133 dated April 28, 2017 (2017). Retrieved from: http://www.president.gov.ua/documents/ 1332017-21850. About the Concept of the National Program of Informatization: Law of Ukraine No. 75/98-VR of February 4,1998, as amended and supplemented from July 4, 2013 (2013). Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/75/98-%D0 %B2 %D1 %80 About the Doctrine of the Information Policy of Ukraine: Decree of the President of Ukraine No. 47 of 02/25/2017 (2017). Retrieved from: http://www.president.gov.ua/documents/472017-21374. About the protection of information in telecommunication and information systems: Law of Ukraine No. 80/94-VR of July 5, 1994, as amended and supplemented by 27.03.2014 (2014). Retrieved from: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/80/94- %D0 %B2 %D1 %80 Analysis of the work of the Ministry of Information Policy of Ukraine for 2016 (2017). Retrieved from: http://mip.gov.ua/files/pdf/MIP_2016_Year_report_ UA.pdf. Demediuk, S. V., Markov, V. V. (2015). The cyber police of Ukraine. Our right, № 6, 87-93. Departments and offices of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine (2018). Retrieved from: http://mfa.gov.ua/ua/about-mfa/structure/staff. Dibb, P. (2016). Why Russia is a threat to the international order. Retrieved from: https://www.aspi.org.au/publications/why-russia-is-a-threat-to-the-international – order/Russia.pdf. Eliashevska, N. (2015). Ukraine's vulnerability to information warfare. TV and radio journalism, Vol. 14, 165–169. Human Rights has called the prohibition of Russian social networks and Internet resources in Ukraine “a terrible blow to freedom of speech” (2017). Retrieved from: http://ua.interfax.com.ua/news /general/422093.html. Kofman, M., Rojansky M. (2015). A Closer look at Russia’s “Hybrid War”. Retrieved from: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/7KENNAN%20CABLEROJANSKY %20KOFMAN.pd Lamb, Ch. J. (1997). The impact of information age technologies on operations other than war. In War in the information age: new challenges for U. S. security policy (ed. by Robert L Pfaltzgraff; Richard H Shultz). Washington: D. C.:Brassey’s, 256-268. Lubkovych, I. M. (2014). Place of Ukrainian media in the informational war of 2013–2014. Scientific notes of the Institute of Journalism, No. 56, 182–187. NATO has voiced its position on the prohibition of Russian social networks in Ukraine (2017). Retrieved from:https://www.unian.ua/politics/1939549-u-nato-ozvuchilipozitsiyu-schodo-zaboroni-rosiyskih-sotsmerej-v-ukrajini.html. Poroshenko signed the law about language quotas (2017). Word and Matter. Retrieved from: https://www.slovoidilo.ua/2017/06/06/novyna/pravo/poroshenko-pidpysavzakon-pro-movni-kvoty. Rastorhuev, S. P. (1997). Information war as a purposeful information impact of information systems. Information society, No. 1, 64–66. Senchenko, M. (2014). The key to national security in the context of information warfare. Announcer of the Book Chamber, No. 6, 3–9. The Council of Europe is concerned about the ban on Russian sites by Poroshenko's decree (2017). Retrieved from:https://www.rbc.ua/ukr/news/sovete-evropy-obespokoenyukazom-poroshenko-1495015079.html. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Humanitarian Vision. – 2018. – Vol. 4, No. 1 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018v4n1_Buchyn_M-Russian_information_war_against_55-62.pdf | 669.27 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2018v4n1_Buchyn_M-Russian_information_war_against_55-62__COVER.png | 353.04 kB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.