https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/44403
Title: | Архітектурна освіта і творчі спілки (на прикладі Львівської організації НСАУ і Львівської політехніки) |
Other Titles: | Architectural education and creative units (on an example of Lviv organization of NSAU and Lviv Polytechnic) |
Authors: | Ягольник, М. В. Yaholnyk, M. V. |
Affiliation: | Національний університет «Львівська політехніка» Lviv Polytechnic National University |
Bibliographic description (Ukraine): | Ягольник М. В. Архітектурна освіта і творчі спілки (на прикладі Львівської організації НСАУ і Львівської політехніки) / М. В. Ягольник // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. — № 895. — С. 111–115. |
Bibliographic description (International): | Yaholnyk M. V. Architectural education and creative units (on an example of Lviv organization of NSAU and Lviv Polytechnic) / M. V. Yaholnyk // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2018. — No 895. — P. 111–115. |
Is part of: | Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, 895, 2018 |
Journal/Collection: | Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура |
Issue: | 895 |
Issue Date: | 26-Feb-2018 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки |
Place of the edition/event: | Львів |
UDC: | 72.01 |
Keywords: | архітектурна діяльність освіта і практика конкурентоздатність architectural activity education and practice competitiveness |
Number of pages: | 5 |
Page range: | 111-115 |
Start page: | 111 |
End page: | 115 |
Abstract: | Розглянуто проблему ефективного поєднання архітектурної науки, освіти й архітектурної практики, що є надзвичайно актуальним для нашої держави. Дві гілки
архітектурної діяльності – навчально-наукова та практична недостатньо взаємодіють
між собою. На початку ХХІ ст. питання синтезу діяльності вищої архітектурної освіти і
вирішення завдання творчихспілок відображається і в публікаціяху професійній
архітектурній пресі, й у програмнихдокументахНаціональної спілки архітекторів
України. Однак методів та засобів поєднання в єдине гармонійне ціле завдань архітектурної освіти і науки, архітектурної практики поки що не вироблено. Як один із заходів
для налагодження зв’язків архітектурної науки і практики запропоновано проведення
виставки для інтегрованого й одночасного обміну інформацією з усіхділянок архітектури і будівництва – «ЕКСПО-Політехніка», яка може стати єдиним експозиційним
простором для пропагування новітніхдосягнень науки і техніки, продуктів, створених
науково-дослідними підрозділами Львівської політехніки. The publication is dedicated to the problem of effective combining of architectural studies, education and architectural practice what is extremely topical for our country. At the beginning of the 21st century the issue of activity synthesis of the higher architectural education and solution of creative unions’ activity (National Union of Ukrainian Architects) found its place in publications in professional architectural press as well as in program documents of the National Union of Ukrainian Architects. However, unfortunately, the goal of finding methods and means of combining the task of architectural education and studies and task of architectural practice into one harmonized whole has not been reached. If looking at historical past, successful attempts of synthesizing two architecture branches can be highlighted: architecture as profession and architecture as art – architecture education and architecture practice. The heritage of Ivan Levynskyi – Lviv Polytechnic National University professor, pedagogue, scientist and at the same time entrepreneur, builder, public figure – is priceless. Creation of “Polytechnic Society” became extremely important for Levynskyi’s activity, among other program tasks of the society there were the following ones “...creating petitions and demands to the authorities as well as technical and industrial institutions” and “a) uniting people who work in all spheres or with their scientific and practical help to influence the development of all technology fields, put technical life in a corresponding place in the society...”. The exhibitions for integrated and simultaneous exchange of information in all fields of architecture and construction could become one of the means of organizing architectural studies and practice now and in the future. The exhibition “EXPO-Рolytechnic” could become such an event being the only exposition space for promoting brand – new science and technology achievements, products created by scientific and research departments of Lviv Polytechnic National University |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/44403 |
Copyright owner: | © Національний університет “Львівська політехніка”, 2018 © Ягольник М. В., 2018 |
References (Ukraine): | 1. Матеріали ІІ Пленуму правління Національної спілки архітекторів України ХХ скликання. 13 квітня 2018 р., м. Київ. 2. Рижкова К. Г. Досвід формування науково-дослідних підрозділів у вищих навчальних закладах / Архітектурний вісник КНУБА. – 2014. – Вип. 4. 3. Дутка Е. Н. Конкурсна діяльність у контексті розвитку архітектурної теорії і практики / Архітектурний вісник КНУБА. – 2016. – Вип. 8–9. 4. Івашко О. Д. Арт-кластери як новий тип багатофункціональних комплексів: причини виникнення та визначальні ознаки / Архітектурний вісник КНУБА. – 2017. – Вип. 13. 5. Франків Р. Б. Архітектурна критика в сучасній Україні. Постіндустріальне тлумачення та актуальна інтерпретація / Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка” “Архітектура”. – 2006. 6. Нога О. Іван Левинський – художник, архітектор, промисловець, педагог, громадський діяч. – К.: Основа, 1993. |
References (International): | 1. Materialy II Plenumu pravlinnia Natsionalnoi spilky arkhitektoriv Ukrainy KhKh sklykannia. 13 kvitnia 2018 y., m. Kyiv. 2. Ryzhkova K. H. Dosvid formuvannia naukovo-doslidnykh pidrozdiliv u vyshchykh navchalnykh zakladakh, Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 2014, Iss. 4. 3. Dutka E. N. Konkursna diialnist u konteksti rozvytku arkhitekturnoi teorii i praktyky, Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 2016, Iss. 8–9. 4. Ivashko O. D. Art-klastery yak novyi typ bahatofunktsionalnykh kompleksiv: prychyny vynyknennia ta vyznachalni oznaky, Arkhitekturnyi visnyk KNUBA, 2017, Iss. 13. 5. Frankiv R. B. Arkhitekturna krytyka v suchasnii Ukraini. Postindustrialne tlumachennia ta aktualna interpretatsiia, Visnyk Nats. un-tu "Lvivska politekhnika" "Arkhitektura", 2006. 6. Noha O. Ivan Levynskyi – khudozhnyk, arkhitektor, promyslovets, pedahoh, hromadskyi diiach, K., Osnova, 1993. |
Content type: | „Article“ |
Appears in Collections: | Архітектура. – 2018. – №895 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2018n895_Yaholnyk_M_V-Architectural_education_111-115.pdf | 249.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2018n895_Yaholnyk_M_V-Architectural_education_111-115__COVER.png | 1.17 MB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.