Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/41558
Title: Удосконалення документування для обліку витрат на маркетинг промислового підприємства
Other Titles: Documentation improvement for cost accounting on industrial enterprise marketing
Authors: Грицай, О. І.
Grytsay, O. I.
Affiliation: Національний університет «Львівська політехніка»
Lviv Polytechnic National University
Bibliographic description (Ukraine): Грицай О. І. Удосконалення документування для обліку витрат на маркетинг промислового підприємства / О. І. Грицай // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 862. — С. 93–103.
Bibliographic description (International): Grytsay O. I. Documentation improvement for cost accounting on industrial enterprise marketing / O. I. Grytsay // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Seriia : Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku : zbirnyk naukovykh prats. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 862. — P. 93–103.
Is part of: Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць, 862, 2017
Journal/Collection: Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія : Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць
Issue: 862
Issue Date: 28-Mar-2017
Publisher: Видавництво Львівської політехніки
Place of the edition/event: Львів
UDC: 657.076.4
Keywords: облік
контроль
аналіз
витрати на маркетинг
інформаційне забезпечення
документування
система управління
accounting
control
analysis
marketing costs
information application
documentation
management system
Number of pages: 11
Page range: 93-103
Start page: 93
End page: 103
Abstract: Досліджено суть витрат на маркетинг промислових підприємств та розкрито існуючу систему документування цих витрат. Визначено невідповідність наявних облікових реєстрів для обліку витрат на маркетинг сучасним потребам управління. Запропоновано форми бухгалтерських реєстрів, які уможливлять накопичування інформації про витрати на маркетинг з метою їхнього аналізу та контролю.
Under market relations, there is an objective need to improve the timeliness of the acquired information. One of the factors hindering the development of the industrial enterprises is the insufficient information application. It covers a multitude of the basic and consolidated data, the storage of the collected information, ways of its representation and transformation methods, regulations of the database organization, methods of encoding and retrieval. Financial accounts enable to provide only a general assessment of the enterprise financial condition and cannot be used to justify the managerial decisions on the marketing costs of the industrial enterprises. Preference of the accounting information carriers is mostly confined to the use of the normatively assigned to the appropriate direction of the accounting of the source documents and registers. However, using the applicable standardized document forms is not always possible to allocate the separate accounting objects, such as marketing costs, which hampers their further consideration. Resulting from the undertaken study, it is established that the current marketing cost system cannot be used for the managerial decision validity and control in this area. The initial information for the budgeting for the marketing costs is the data of marketing department (merchandising or logistics) on the operating structuring of marketing activities, which reflects the requirements for the object, a set of efforts to perform. Judging from these data and in reliance on the estimating characteristics contained in the database regarding expenditure cross-section of the completed marketing activities, the processing operations of the labor forces that should be involved for work are carried out. To reflect the spending on marketing as from the moment of their occurrence, and its identification with a certain expense group in accordance with the purposes for which it was incurred, and its accounting under the calculation items, there are provided the following accounting registers: Account of the expenses on marketing for the enterprise business units, Subsidiary accounts of marketing expenditures and Combined statement of the marketing expense tracking. The application of the proposed accounting registers will have a positive impact on the creation of the system-related, rapid and complete reflection of the marketing expenditures and the timely write-off on the period costs. It is essential to determine the enterprise financial performance. With respect to the accumulation and synthesis of the planned expenditures on marketing, it is offered an Expense budget on marketing. At the end of the accounting period, it is recommended to form an Account book of deviations of the budget values of the marketing expenditures from the actual expenses, which provides the cost value as outlined in budget, its actual value for each expenditure type, range of deviation, reasons, their significance and measures for each type of deviations. To analyze the deviation of the actual expenses from the planned expenditures in terms of the expense items will allow the Account book of the marketing cost control on items. Based on the inquiry of the specific nature of the industrial enterprises marketing expenditures, as well as requests for information from the managerial personnel, we propose to use such forms of accounting registers developed by the author that will allow the most comprehensive information accumulation towards the marketing expenditures for the analysis and managerial control in this area.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/41558
Copyright owner: © Національний університет
«Львівська політехніка», 2017
© Грицай О. І., 2017
URL for reference material: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/5091
http://bankknig.at.ua/news/skachat_knigu_lenskold_dzh_rentabelnost_investicij_v_marketing
http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99
http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4441/1.pdf
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14
http://www
References (Ukraine): 1. Голов С. Ф. Бухгалтерський облік в Україні: аналіз стану та перспективи розвитку: [монографія]. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 522 с.
2. Кірейцев Г. Г. Розвиток бухгалтерського обліку: теорія, професія, міжпредметні зв’язки: [монографія]. – Житомир: ЖДТУ, 2007. – 236 с.
3. Палий В. Ф. Управленческий учёт издержек и доходов (с элементами финансового учёта). – Москва: ИНФРА-М, 2006. – 279 с.
4. Пушкар М. С. Креативний облік (створення інформації для менеджерів): [монографія]. – Тернопіль: Карт-бланш, 2006. – 334 с.
5. Хорнгрен Ч. Т. Бухгалтерский учёт: управленческий аспект: пер. с англ. / Ч. Т. Хорнгрен, Дж. Фостер ; под ред. Я. В. Соколова. – Москва: Финансы и статистика, 1995. – 416 с.
6. Котлер Ф. Основы маркетинга. Перевод на русский язык: В. Б. Бобров / Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий. – 20.02.2012. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/5091
7. Ленсколд Дж. Рентабельность инвестиций в маркетинг. Методы повышения прибыльности маркетинговых компаний / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bankknig.at.ua/news/skachat_knigu_lenskold_dzh_rentabelnost_investicij_v_marketing /2011-07-29-247.
8. П(С)БО 16 «Витрати» № 131 від 14.06.2000 р.: Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00.
9. П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» № 304 від 30.11.2000 р.: Наказ Міністерства фінансів України від 18.10.99 р. № 242 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99.
10. Притиченко Т. І. Підходи до визначення витрат на маркетинг / Притиченко Т. І., Руденко Ю. В. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4441/1.pdf.
11. Закон України від 16.07.1999 p. N 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
12. Бетге Й. Балансоведение / Й. Бетге; пер. с нем.; под ред. В. Д. Новодворского. – Москва: Изд-во «Бухгалтерский учет», 2000. – 454 с.
13. Граковський Ю. Витрати на маркетинг: бухгалтерський та податковий облік [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. visnuk.com.ua/ua/pubs/id/3306?issue=83
References (International): 1. Holov S. F. Bukhhalterskyi oblik v Ukraini: analiz stanu ta perspektyvy rozvytku: [monograph], K., Centre of Educational Literature, 2007, 522 p.
2. Kireitsev H. H. Rozvytok bukhhalterskoho obliku: teoriia, profesiia, mizhpredmetni zviazky: [monograph], Zhytomyr: ZhDTU, 2007, 236 p.
3. Palii V. F. Upravlencheskii uchet izderzhek i dokhodov (s elementami finansovoho ucheta), Moskva: INFRA-M, 2006, 279 p.
4. Pushkar M. S. Kreatyvnyi oblik (stvorennia informatsii dlia menedzheriv): [monograph], Ternopil: Kart-blansh, 2006, 334 p.
5. Khornhren Ch. T. Bukhhalterskii uchet: upravlencheskii aspekt: transl. from English, Ch. T. Khornhren, Dzh. Foster ; ed. Ia. V. Sokolova, Moskva: Finansy i statistika, 1995, 416 p.
6. Kotler F. Osnovy marketinha. Perevod na russkii iazyk: V. B. Bobrov, Elektronnaia publikatsiia: Tsentr humanitarnykh tekhnolohii, 20.02.2012. [Electronic resource], Access mode: http://gtmarket.ru/laboratory/basis/5091
7. Lenskold Dzh. Rentabelnost investitsii v marketinh. Metody povysheniia pribylnosti marketinhovykh kompanii, [Electronic resource], Access mode: http://bankknig.at.ua/news/skachat_knigu_lenskold_dzh_rentabelnost_investicij_v_marketing /2011-07-29-247.
8. P(S)BO 16 "Vytraty" No 131 vid 14.06.2000 y., Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 31.12.99 r. No 318 [Electronic resource], Access mode: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00.
9. P(S)BO 8 "Nematerialni aktyvy" No 304 vid 30.11.2000 y., Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 18.10.99 r. No 242 [Electronic resource], Access mode: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0750-99.
10. Prytychenko T. I. Pidkhody do vyznachennia vytrat na marketynh, Prytychenko T. I., Rudenko Yu. V. [Electronic resource], Access mode: http://repository.hneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4441/1.pdf.
11. Zakon Ukrainy vid 16.07.1999 p. N 996-XIV "Pro bukhhalterskyi oblik ta finansovu zvitnist v Ukraini" [Electronic resource], Access mode: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14.
12. Bethe I. Balansovedenie, I. Bethe; per. s nem.; ed. V. D. Novodvorskoho, Moskva: Izd-vo "Bukhhalterskii uchet", 2000, 454 p.
13. Hrakovskyi Yu. Vytraty na marketynh: bukhhalterskyi ta podatkovyi oblik [Electronic resource], Access mode: http://www. visnuk.com.ua/ua/pubs/id/3306?issue=83
Content type: Article
Appears in Collections:Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2017. – №862

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017n862_Grytsay_O_I-Documentation_improvement_93-103.pdf964.78 kBAdobe PDFView/Open
2017n862_Grytsay_O_I-Documentation_improvement_93-103__COVER.png465.44 kBimage/pngView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.