Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/41278
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРатніков, Володимир-
dc.date.accessioned2018-05-29T14:01:28Z-
dc.date.available2018-05-29T14:01:28Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationРатніков В. Когерентна концепція істини в сучасному гуманітарно-науковому знанні (До проблеми співвідношення природничо-наукового та гуманітарного знання) / Володимир Ратніков // Humanitarian Vision. – 2016. – Volume 2, number 2. – Р. 117–123. – Бібліографія: 23 назви.uk_UA
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/41278-
dc.description.abstractПроблему співвідношення природничо-наукового та гуманітарно-наукового знання обговорено в контексті категорії істини. Розглянуто три основні концепції істини – кореспондентну, прагматистську та когерентну. Прагматистська і когерентна концепції проаналізовані у межах некласичної епістемології як альтернативні щодо кореспондентної концепції. Стверджено пріоритет когерентної концепції під час обговорення проблематики гуманітарного знання. У зв’язку з цим детально обговорено позицію відомого сучасного американського філософа Ричарда Рорті. The problem of the relation of science and humanitarian and scientific knowledge is regarded as one of central problems of modern epistemology and philosophy of science. This article describes three most common approaches (positions) in relation to resolution of the problem. The first one, a traditional position, gives priority to methodology of natural sciences. The second position is based on the neo-Kantian tradition and claims priority to the humanities. The third one, “moderate” position, rejects two first absolute positions. The problem of interrelation of natural scientific and humanitarian scientific knowledge is discussed in the context of the truth category. We consider three basic concepts of truth: correspondent, coherent, and pragmatist. In the article, pragmatist and coherent concepts are analyzed in the framework of non-classical epistemology as an alternative to the correspondent concept. It is stated that a source of the coherent concept is difficulty of establishing compliance with knowledge of reality and criteria of conformity. This created some difficulties for the classical theory. The research criticizes a classical idea of representation, which is the basis of the correspondent concept of truth. The author draws attention to the fact that in discussion of epistemological problems of humanitarian scientific knowledge, the most adequate conception of truth is a coherent concept. In this context, we discussed in detail the position of a well-known contemporary American philosopher Richard Rorty on this issue. It is shown that one of the main cognitive motives is study of social, psychological and cultural patterns of language-related activities in the context of Universalistic thesis of the postmodern that “the world is a text”. The article states that coherence of truth by Rorty arises from the idea of its conceptuality.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherLviv Polytechnic Publishing Houseuk_UA
dc.subjectістинаuk_UA
dc.subjectкореспондентна концепція істиниuk_UA
dc.subjectпрагматистська концепціяuk_UA
dc.subjectкогерентна концепціяuk_UA
dc.subjectконтекстуальністьuk_UA
dc.titleКогерентна концепція істини в сучасному гуманітарно-науковому знанні (До проблеми співвідношення природничо-наукового та гуманітарного знання)uk_UA
dc.title.alternativeThe coherent concept of truth in the modern humanitarian and scientific knowledge (To the problem of interrelation between natural scientific and humanitarian scientific knowledge)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.rights.holder© Ратніков В., 2016uk_UA
dc.contributor.affiliationВінницький національний технічний університетuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
dc.format.pages117-123-
dc.relation.references1. Апевалов А. С. Особенности исторической истины / А. С. Апевалов // Гуманитарные, социально- экономические и общественные науки (Краснодар). – 2013. – № 2 – С. 27–30. 2. Афанасьев А. И. Гуманитарное знание и гуманитарные науки / А.И.Афанасьев. – Одесса: Бахва, 2013. – 288 с. 3. Борсяков Ю. И. Естественные и гуманитарные науки как типы научной рациональности / Ю. И. Борсяков. – Автореф. д-р филос. наук. – М., 2001. – 34 с. 4. Джохадзе И. Д. Неопрагматизм Ричарда Рорти / И. Д. Джохадзе – М. : Эдиториал УРСС, 2006. – 256 с. 5. Ивин А. А. Три концепции истины / А. А. Ивин // Многомерность истины / Рос. акад. наук, Ин-т филосо- фии; Ред. А. А. Горелов, М. М. Новосёлов. – М. : ИФРАН, 2008. – 215 с. 6. Касавин И.Т.Контекстуализм как методо- логическая программа / И. Т. Касавин // Эпистемология и философия науки. – 2005. – № 4. – С. 6. 7. Касавин И. Т. Истина: вечная тема и современные вызовы / И.Т. Касавин // Эпистемология и философия науки. – 2009. – № 2. – С. 5– 12. 8. Ковальчук В.В. Методологічне обґрунтування збли- ження природничих і гуманітарних наук / В. В. Ковальчук, М.І. Паньков // Чорноморський держ. у.-т ім. Петра Могили (Миколаїв). Наукові праці – Педагогіка – Вип. 146 – Т. 158. 9. Лазарев Ф. В. Проблема истины в социально- гуманитарных науках: интервальный подход / Ф. В. Лазарев, С. А. Лебедев // Вопросы философии. – 2005. – № 10. – С. 95–116. 10. Лебедь А. Парадима реалізму та теорії істини / А. Лебедь // Дрогобицький держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. Людинознавчі студії. Збірник наукових праць ДДПУ. Серія Філософія. – Вип. 30. – С. 129–143. 11. Мамчур Е. А. О релятивности, релятивизме и истине / Е. А. Мамчур // Эпистемология и философия науки. – 2004. – № 1. – С. 76–81. 12. Марчук М. Г. Ціннісні потенції знання / М. Г. Марчук. – Чернівці : Рута, 2001. – 319 с. 13. Микешина Л. А. Философия науки / Л. А. Микешина // Хрестоматия. – М. : Прогресс-Традиция, 2005. – 992 с. 14. Петрушенко В. Л. Гуманітарне пізнання: сучасний статус та парадигмальні зміщення / В. Л. Петрушенко // Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. пр. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2013. – Вип. 663–664: Філософія. – С. 3–9. 15. Розов М. А. О соотношении естес- твеннонаучного и гуманитарного познания (проблема методологического изоморфизма) / М. А. Розов // Науковедение. – 2000. – № 4. – С. 141–161. 16. Рорти Р. Философия и зеркало природы / Р. Рорти; [пер. с англ. В. В. Целищева]. – Новосибирск: НГУ, 1997. – 320 с. 17. Фулер С. Кому нужны гуманитарные науки? [Елект- ронныий ресурс] / С. Фулер. – Режим доступу: https://www. project-syndicate.org/commentary/who-needs-the-humanities? version=Russian&barrier=true. 18. Geuras D. Richard Rorty and the Postmodern Rejection of Absolute Truth [Електронний ресурс] / D. Geuras // Режим доступу: http://www.leaderu. com/aip/ docs/geuras.htm. 19. Glanzberg M. Truth [Елект- ронний ресурс] / M. Glanzberg // Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2013. – Режим доступу: http://plato.stanford. edu/entries/truth/. 20. Putnam H. Three kinds of scientific realism / H. Putnam // Philos. Quart. – 1982. – Vol. 32, № 128. – P. 195–200. 21. Rorty R. Philosophy and the Mirror of Nature / R. Rorty. – Princeton, 1979. – 401 р. 22. Thagard P. Coherence, Truth and the Development of Scientific Knowledge [Елект- ронний ресурс] / P. Thagard – Режим доступу: http://cogsci. uwaterloo.ca/Articles/coherence.truth.pos.2007.pdf. 23. Truth and Pluralism: Current Debates (eds.: Nikolaj J. L. Pedersen & Cory Wright) N.-Y. : Oxford University Press, 2013. – 364 р.uk_UA
dc.relation.referencesen1. Apevalov A. S. Osobennosti istoricheskoy istiny / A. S. Apevalov // Gumanitarnye, sotsialno-ekonomicheskie i obshchestvennye nauki (Krasnodar). – 2013. – № 2 – S. 27–30. 2. Afanasev A. I. Gumanitarnoe znanie i gumanitarnye nauki / A. I. Afanasev. – Odessa : Bakhva, 2013. – 288 s. 3. Borsyakov Yu. I. Yestestvennye i gumanitarnye nauki kak tipy nauchnoy ratsionalnosti / Yu.I. Borsyakov. – Avtoref. d.-r filos. nauk. – M., 2001. – 34 s. 4. Dzhokhadze I. D. Neopragmatizm Richarda Rorti / I.D. Dzhokhadze – M.: Editorial URSS, 2006. – 256 s. 5. Ivin A. A. Tri kontseptsii istiny / A. A. Ivin // Mnogomernost istiny / Ros. akad. nauk, In-t filosofii; Red. A. A. Gorelov, M. M. Novoselov. – M. : IFRAN, 2008. – 215 s. 6. Kasavin I. T. Kontekstualizm kak metodologicheskaya programma / I. T. Kasavin // Epistemologiya i filosofiya nauki. – 2005. – № 4. – S. 6. 7. Kasavin I. T. Istina: vechnaya tema i sovremennye vyzovy / I. T. Kasavin // Epistemologiya i filosofiya nauki. – 2009. – № 2. – S. 5–12. 8. Kovalchuk, V. V. Metodolohichne obgruntuvannia zblyzhennia pryrodnychykh i humanitarnykh nauk / V. V. Kovalchuk, M. I. Pankov // Chornomorskyi derzh. un-t im. Petra Mohyly (Mykolaiv). Naukovi pratsi – Pedahohika – Vyp. 146 – T. 158. 9. Lazarev F. V. Problema istiny v sotsialno-gumanitarnykh naukakh: intervalnyy podkhod / F. V. Lazarev, S. A. Lebedev // Voprosy filosofii. – 2005. – № 10. – S. 95–116. 10. Lebed A. Paradyma realizmu ta teorii istyny / A. Lebed // Drohobytskyi derzh. ped. u.-t im. Ivana Franka. Liudynoznavchi studii. Zbirnyk naukovykh prats DDPU. Seriia Filosofiia. – Vyp.30. – S. 129–143. 11. Mamchur Ye. A. O relyativnosti, relyativizme i istine / Ye.A. Mamchur // Epistemologiya i filosofiya nauki. – 2004. – № 1. – S. 76–81. 12. Marchuk M. H. Tsinnisni potentsii znannia / M. H. Marchuk. – Chernivtsi: Ruta, 2001. – 319 s. 13. Mikeshina L. A. Filosofiya nauki / L. A. Mikeshina // Khrestomatiya. – M. : Progress- Traditsiya, 2005. – 992 s. 14. Petrushenko V. L. Humanitarne piznannia: suchasnyi status ta paradyhmalni zmishchennia / V. L. Petrushenko // Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: Zbirnyk nauk. prats. – Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t, 2013. – Vyp. 663–664: Filosofiia. – S. 3–9; 15. Rozov M. A. O sootnoshenii estestvennonauchnogo i gumanitarnogo poznaniya (problema metodologicheskogo izomorfizma) / M. A. Rozov // Naukovedenie. – 2000. – № 4. – S. 141–161. 16. Rorti R. Filosofiya i zerkalo prirody / R. Rorti; [per. s angl. V. V. Tselishcheva]. – Novosibirsk : NGU, 1997. – 320 s.; 17. Fuler S. Komu nuzhny gumanitarnye nauki? [Elektronnyi resurs] / S. Fuler. – Rezhym dostupu: https://www.project-syndicate.org/commentary/who-needs-thehumanities? version=Russian&barrier= true; 18. Geuras D. Richard Rorty and the Postmodern Rejection of Absolute Truth [Elektronnyi resurs] / D. Geuras // Rezhym dostupu: http://www.leaderu.com/aip/ docs/geuras.htm; 19. Glanzberg M. Truth [Elektronnyi resurs] / M. Glanzberg // Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2013. – Rezhym dostupu: http://plato.stanford.edu/entries/truth/. 20. Putnam H. Three kinds of scientific realism / H. Putnam // Philos. Quart. – 1982. – Vol. 32, № 128. – P. 195–200. 21. Rorty R. Philosophy and the Mirror of Nature / R. Rorty. – Princeton, 1979. – 401 r. 22. Thagard P. Coherence, Truth and the Development of Scientific Knowledge [Elektronnyi resurs] / P. Thagard – Rezhym dostupu: http://cogsci.uwaterloo.ca/Articles/coherence.truth. pos. 2007.pdf. 23. Truth and Pluralism: Current Debates (eds.: Nikolaj J. L. Pedersen & Cory Wright) N-Y.: Oxford University Press, 2013. – 364 r.uk_UA
dc.citation.journalTitleHumanitarian Vision-
dc.coverage.placenameЛьвівuk_UA
dc.subject.udc1/111.83:"06"uk_UA
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2016. – Vol. 2, No. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HV_T2_N2_2016-119-125.pdf210.96 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.