Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/41274
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПетрушенко, Оксана-
dc.date.accessioned2018-05-24T14:19:00Z-
dc.date.available2018-05-24T14:19:00Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationПетрушенко О. Поняття «суспільство знань», його аналіз та оцінка / Оксана Петрушенко // Humanitarian Vision. – 2016. – Volume 2, number 2. – Р. 105–109. – Бібліографія: 10 назв.uk_UA
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/41274-
dc.description.abstractПроаналізовано зміст поняття суспільство знань та останніх публікацій на цю тему, зокрема доповідь ЮНЕСКО “До суспільств знань”. Автор піддає сумніву наукову коректність цього поняття: людина і суспільство не можуть бути редуковані до знання. Проте зазначено, що цей термін може виконати роль проективного поняття та сприяти дослідженню реальних тенденцій розвитку сучасного суспільства. The author analyses meaning of the notion of knowledge society, as in the special investigations, the term is interpreted broadly and ambiguously. The analysis includes main ideas of a well-known management theorist P. Drucker who introduced the term, believing that in modern highly developed societies special knowledge becomes the most important factor of social and economic development. P.Druker’s ideas on knowledge society were developed in the UNESCO report “To the Knowledge Societies” (2005), but in this article, the interpretation of the term is slightly expanded and modified – it is spoken about the need of science and education for the modern knowledge society in all regions of the world on the one hand, and preservation and development of regional indigenous knowledge on the other. Interpretation of the term by educators involves mainly the need for modernisation and changes in the existing educational system. As for the scientific accuracy of the term, there is a number of observations: 1) the idea of knowledge society was already proposed by F. Bacon, but it was also criticised; 2) in modern texts devoted to public knowledge, this notion is interpreted widely, and often not correctly; 3) in the community, in addition to knowledge, an important role is played by religion, morality and art; 4) in human mentality an important role (except knowledge) is played by will, memory, thinking, feelings and emotions, self-consciousness. Thus, the author concludes that knowledge society is a technical term which, to some extent, is a utopia as an ideal type by M. Weber since it allows to highlight some new aspects in society, but it does not describe the real state of a society as a system. Both – man and society are complex systems that cannot be reduced solely to knowledge. Basic research methods are as follows: logical, comparative, textual.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherLviv Polytechnic Publishing Houseuk_UA
dc.subjectсуспільство знаньuk_UA
dc.subjectзнанняuk_UA
dc.subjectсуспільство як системаuk_UA
dc.subjectособистістьuk_UA
dc.subjectthe Knowledge Societyuk_UA
dc.subjectknowledgeuk_UA
dc.subjectscienceuk_UA
dc.subjectsociety as a systemuk_UA
dc.subjectpersonuk_UA
dc.titleПоняття «суспільство знань», його аналіз та оцінкаuk_UA
dc.title.alternativeThe notion of knowledge society, its analysis and evaluationuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.rights.holder© Петрушенко О., 2016uk_UA
dc.contributor.affiliationЛьвівський медичний інститутuk_UA
dc.coverage.countryUAuk_UA
dc.format.pages105-109-
dc.relation.references1. Бекон Фр. Новая Атлантида / Фр. Бекон // Сочинения : в 2 т. Т. 2. Сост., общ. ред. и вст. статья А. Л. Субботина. – М. : Мысль, 1972. – 582 с. (АН СССР. Ин-т философии. Философ. наследие). 2. Ведмедев М. М. Наука и университет в обществе знания / М. М. Ведмедев // Знання. Освіта. Освіченість. Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Вінниця, 28–29 вересня 2016 р. – Вінниця : ВНТУ, 2016. – С. 10–14. 3. Гайденко П. П. История и рациональность: Социология М. Вебера и веберовский ренессанс / П. П. Гайденко, Ю. Н. Давыдов. – М. : Политиздат, 1991. – 367 с. 4. Згуровский М. Путь к обществу, основанному на знаниях [Електронний ресурс] / М. Згуровский. – Режим доступу: nttp://www/zn/ua; 5. К обществам знания: Всемирный доклад ЮНЕСКО 2005 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//unesdoc.unesco. 6. Прокопович Феофан. Етика. Філософські твори в трьох томах. Том другий / Феофан Прокопович. – К. : Наукова думка, 1980. – 550 с. 7. Ратников В.С. Что мешает формированию общества знаний / В. С. Ратников, Н. А. Краснонос // Знання. Освіта. Освіченість : Зб. мат. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 28–29 вересня 2016 р. – Вінниця : ВНТУ, 2016. – С. 44–45. 8. Свіфт Д. Мандри Лемюеля Гуллівера / Д. Свіфт ; Пер. с англ. Ю. Лісняка. – К. : Веселка, 1976. – 231 с., іл. (Бібліотечна серія). 9. Vander Zanden. Sociology, the core / Vander Zanden, James Wilfrid. – 3rd ed. – McGraw – Hill, Inc., 1993. – 419 p. 10. Miller Ed. L. Questions that matter. An invitation to philosophy / Ed. L. Miller. – 2 nd ed. – McGraw – Hill Publishing company, 1987. – 574 p.uk_UA
dc.relation.referencesen1. Bekon Fr. Novaya Atlantida / Fr. Bekon // Sochineniya v 2 tomakh. T. 2. Sost., obshch. red. i vst. statya A. L. Subbotina. – M. : Mysl, 1972. – 582 s. (AN SSSR. In-t filosofii. Filosof. nasledie). 2. Vedmedev M. M. Nauka i universitet v obshchestve znaniya / M. M. Vedmedev // Znannia. Osvita. Osvichenist. Zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Vinnytsia, 28–29 veresnia 2016 r. – Vinnytsia : VNTU, 2016. – S. 10–14. 3. Gaydenko P. P. Istoriya i ratsionalnost: Sotsiologiya M.Vebera i veberovskiy renessans / P. P. Gaydenko, Yu. N. Davydov. – M. : Politizdat, 1991. – 367 s. 4. ZgurovskiyM. Put k obshchestvu, osnovannomu na znaniyakh [Elektronnyi resurs] /M. Zgurovskiy. – Rezhym dostupu: nttp://www/zn/ua. 5. K obshchestvam znaniya: Vsemirnyy doklad YuNYeSKO 2005 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http//unesdoc.unesco. 6. Prokopovych Feofan. Etyka. Filosofski tvory v trokh tomakh. Tom druhyi / Feofan Prokopovych. – K. : Naukova dumka, 1980. – 550 s. 7. Ratnikov V. S. Chto meshaet formirovaniyu obshchestva znaniy / V. S. Ratnikov, N. A. Krasnonos // Znannia. Osvita. Osvichenist. Zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii, m. Vinnytsia, 28–29 veresnia 2016 r. – Vinnytsia : VNTU, 2016. – S. 44–45. 8. Svift D. Mandry Lemiuelia Hullivera / D. Svift. Pereklad s anhl. Iu.Lisniaka. – K. : Veselka, 1976. – 231 s., il. (Bibliotechna seriia). 9. Vander Zanden. Sociology, the core / Vander Zanden, James Wilfrid. – 3rd ed. – McGraw – Hill, Inc., 1993. – 419 p. 10. Miller Ed. L. Questions that matter. An invitation to philosophy / Ed. L. Miller. – 2nd ed. – McGraw – Hill Publishing company, 1987. – 574 p.uk_UA
dc.citation.journalTitleHumanitarian Vision-
dc.coverage.placenameЛьвівuk_UA
dc.subject.udc316.4uk_UA
Appears in Collections:Humanitarian Vision. – 2016. – Vol. 2, No. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HV_T2_N2_2016-107-111.pdf175.05 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.