https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/41245
Title: | Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення |
Other Titles: | Main problems of pjsc “ukrzaliznytsia” functioning and recommended solutions |
Authors: | Горбаль, Н. І. Заремба, М. М. Романишин, С. Б. |
Affiliation: | Національний університет “Львівська політехніка” |
Bibliographic description (Ukraine): | Горбаль Н. І. Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення / Н. І. Горбаль, М. М. Заремба, С. Б. Романишин // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 863. — С. 34–41. |
Bibliographic description (International): | Horbal N. I. Main problems of pjsc “ukrzaliznytsia” functioning and recommended solutions / N. I. Horbal, M. M. Zaremba, S. B. Romanyshyn // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 863. — P. 34–41. |
Is part of: | Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика, 863, 2017 |
Journal/Collection: | Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика |
Issue: | 863 |
Issue Date: | 20-Jun-2017 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки |
Place of the edition/event: | Львів |
UDC: | 656.2 |
Keywords: | залізниця залізничний транспорт монополія перевезення інновації тариф реформа модернізація railway railway transport monopoly transportation innovation tariff reform modernization |
Number of pages: | 8 |
Page range: | 34-41 |
Start page: | 34 |
End page: | 41 |
Abstract: | Розглянуто сучасний стан, основні ключові засади функціонування ПАТ “Укр-залізниця”, нововведення організації, які вплинули на стан галузі. Визначено головні проблеми функціонування підприємства, які необхідно кардинально вирішувати. Проаналізовано чинну тарифну систему та її основні недоліки. Рекомендовано застосувати нову тарифну систему, що передбачає відхід від трьох класів поділу тарифів і запровадження універсального тарифу. Проаналізовано специфіку залізничних перевезень у різних країнах, зокрема й в Україні. Запропоновано реалізацію проекту з оновлення транспортного складу “Укрзалізниці” на умовах оперативного лізингу та рекомендовано
зміцнювати відносини з європейськими країнами задля залучення інвесторів. Рекомендовано модифікувати законодавчу базу щодо регулювання залізничного транспорту. Railways nowadays remain the leading mode of transportation in Ukraine, providing more than 80 % of freight and around 50 % of passenger traffic. The monopolist – JSC “Ukrzaliznytsia” – has a huge impact on the economy of the state. Railways production and processing facilities form a complex infrastructure, which is based on the rail network that meets the national needs in transportation. Nowadays “Ukrzaliznytsia” unites five regional branches. Taking to account the scale and importance of the enterprise for the state, identifying the main problems of the sector and their solutions is extremely important. The article reviews the current state, basic core principles of “Ukrzaliznytsia” operation and innovation of the organization which have affected the industry. The basic problems of the enterprise are to be fundamentally addressed. The current railways tariff system and its main drawbacks are analyzed. It is recommended to apply the new tariff system, which provides three classes of tariffs and the introduction of a universal fare. Specificity of rail transport in different countries, including Ukraine, is analyzed. A project to upgrade the transport of “Ukrzaliznytsia” in terms of operational leasing is described. Strengthening of relations with European countries in order to attract investors is recommended. It is recommended to modify the legal framework for the regulation of rail transport. Rail transport in Ukraine has several problems, the main of which are the lack of investments in the renewal of fixed capital, low incentives to reduce operating costs, lack of competition, demolition of infrastructure, high social costs. Assessing the state of the railways, the government has stated the need to reform the entire system.The most significant problem is the tariffs increase, which have been changed by the Ministry each year. Overall, since 2010 tariffs have increased up to 2.3 times and cargo base fell by 28 %. Growth of rates is a normal situation, but only when it is transparent and reasonably predictable. An updated tariff system should: be transparent and predictable; provide insignificant changes in tariffs, in order not to cause the reduction of freight; changes to the rate should correspond with market conditions. To solve the problems of the industry active cooperation with the European Railway Agency (ERA) is highly recommended, in particular in order to find investors. “Ukrzaliznytsia” needs modernization and renewal, thus replacement of more than 20 thousand of wagons is proposed. To implement this, it would be reasonable to accept the offer for modernization of the American corporation “General Electric”. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/41245 |
Copyright owner: | ©Національний університет “Львівська політехніка”, 2017 © Горбаль Н. І., Заремба М. М., Романишин C. Б., 2017 |
URL for reference material: | http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2014_7_13 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682 http://mtu.gov.ua/content/- http://voxukraine.org/2015/10/19/nova http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/ http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390 http://en.cfts.org.ua/statistics http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi– http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit–%C2% http://mtu.gov.ua/content/statistichni http://voxukraine.org/2015/10/19/nova–taryfna–polityka–ukrzaliznytsi–ua/#imageclose–16386 http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/vantajn_perevezennya_yak_rozvyazati http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390–2009–%D0 http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi–transportu.html http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit– |
References (Ukraine): | 1. Головкова Л. С. Забезпечення конкурентоспроможності залізничного транспорту України в умовах євроінтеграції / Л. С. Головкова, Г. В. Омельчак // Проблеми економіки транспорту: зб. наук. праць ДНУ залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна.– 2014. – Вип. 7. – С. 80–87. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2014_7_13. 2. Дикань В. Л. Особливості реформування Національної транспортної системи [Текст] / В. Л. Дикань, О. М. Єлагіна // Зб. наук. пр. Укр. держ. акад. залізнич. трансп. – Х., 2002. – № 1. – С. 17–21. 3. Данько Н. И. Концепция похода к реформированию железнодорожного транспорта [Текст] / Н. И. Данько, Е. И. Балака, Е. В. Семенцова // Залізничний транспорт України: наук.-практ. журнал. – К., 2011. – № 5. – С. 45–50. 4. Макаренко М. В. Проблеми та основні напрямки реформування залізничного транспорту України [Текст]: навч. посіб. / М. В. Макаренко, Ю. М. Цветов та ін. – К.: КУЕТТ, 2007. – 222 с. 5. Мукмінова Т. А. Реформування залізничної галузі: ключові аспекти [Текст] / Т. А. Мукмінова // Залізничний транспорт України. – 2006. – № 3. – С. 10–13. 6. Позднякова Л. О. Теоретичне обґрунтування доцільності реструктуризації структури управління залізничним транспортом України [Текст] / Л. О. Позднякова, Н. В. Гриценко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2008. – № 24.– С. 34–36. 7. Закон України “Про природні монополії” // Відомості Верховної Ради від 20.04.2000. – № 1682 – III [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682 – 14. 8. Меморандум про відмову від авторських прав, передачу державі та подальші кроки створення пілотної версії автоматизованої інформаційної системи електронних державних закупівель в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ti –ukraine.org. 9. Статистичні дані про Українські залізниці. Офіційний сайт Міністерства інфраструктури України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mtu.gov.ua/content/- statistichni – dani – pro – ukrainski – zaliznici.html. 10. Нова Тарифна Політика Укрзалізниці: Як Знайти Баланс з Національною Економікою [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://voxukraine.org/2015/10/19/nova – taryfna – polityka – ukrzaliznytsi – ua/#imageclose – 16386. 11. Вантажні перевезення: як розв’язати тарифний вузол [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/ vantajn_perevezennya_ yak_rozvyazati_tarifniyi _vuzol. 12. Постанова Кабінету Міністрів “Про реформування залізничного транспорту” на 2010 – 2019 рр. від 16 грудня 2009 року. – № 1390 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390 – 2009 – %D0 %BF. 13. Statistics On Railway Freight In Ukraine. Center for transport strategies [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://en.cfts.org.ua/statistics. 14. Міжнародна технічна допомога ЄС у сфері транспорту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi– transportu.html. 15. Американская корпорация General Electric готова предложить “Укрзализныци” новый подвижной состав [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit–%C2% ABukrzaliznytsi%C2 %BB – novyj – podvizhnoj – sostav.html. |
References (International): | 1. Holovkova L. S. & Omelchak H. V. (2014) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti zaliznychnoho transportu Ukrainy v umovah evroitehracii [Ensuring the competitiveness of rail transport in terms of European integration of Ukraine]. Zbirnyk haukovyh prac’ DNU zaliznychnoho transportu im. akad. V. Lazariana. Problemy ekonomiky transportu – Scientific papers of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named. After acad. V. Lazaryan. The problems of transport economics, 7, 80-87 [in Ukrainian]. 2. Dykan V. L. & Elagina O. M. (2002) Osoblyvosti reformuvannia Nacionalnoyi transpotnoyi systemy [Features of the National Transport System reforming]. Zbirnyk haukovyh prac’ Ukr. derz. akad. zaliznych. transportu - Scientific papers of Ukr. state academy of railway transport, 1, 17-21 [in Ukrainian]. 3. Dan’ko, N.I., Balaka, E.I., & Semencova, E.V. (2011) Koncepciya podhoda k reformirovaniyu zheleznodoroznogo transporta [The concept of the railway transport reformation].Zaliznychnyy transport Ukrainy – Railway trasport of Ukraine, 5, 45-50 [in Russian]. 4. Makarenko M. V., Tsvetov Yu.M. et al. (2007) Problemy ta osnovni napriamky reformuvannia zaliznychnoho transportu [Problems and main directions of reformation of railway transport of Ukraine]. Kyiv: KUETT. 5. Mukminova T.A. (2006) Reformuvannia zaliznychnoyi haluzi: kliuchovi aspekty [Reformation of the railway industry: key aspects]. Zaliznychnyy transport Ukrainy – Railway trasport of Ukraine, 3, 10–13 [in Ukrainian]. 6. Pozdniakova L.O., & Hrytsenko N.V. (2008) Teoretychne obhruntuvannia dotsilnosti restrukturyzatsii struktury upravlinnia zaliznychnym transportom Ukrainy [The theoretical rationale for restructuring of the management structure of the rail transport of Ukraine]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti - Journal of transport economics and industry, 24, 34-36 [in Ukrainian]. 7. Zakon Ukrainy “Pro pryrodni monopolii” № 168 –III 20.04.2000 [Law of Ukraine “On natural monopoly”] Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682 – 14 [in Ukrainian]. 8. Memorandum pro vidmovu vid avtorskyh prav, peredachi derzhavi ta podalshi kroky stvorennia pilotnoyi versiyi avtomatyzovanoyi informaciynoyi systemy elektronnyh derzhavnyh zakupivel’ v Ukraini [Memorandum of rejection of copyrights, transfer to state and further steps of creation of a pilot version of the automated information system of electronic public procurement in Ukraine]. Retrieved from ti – ukraine.org [in Ukrainian]. 9. Statystychni dani pro Ukrainski zaliznyci. Oficiyniy sait Ministerstva infrastruktury Ukrainy [Statistics on Ukrainian railways. The official website of the Ministry of Infrastructure of Ukraine]. Retrieved from http://mtu.gov.ua/content/statistichni – dani – pro – ukrainski – zaliznici.html [in Ukrainian]. 10. Nova Taryfna Polityka Ukrzaliznytsi: Yak Znaity Balans z Natsionalnoyu Ekonomikoyu [The new tariff policy of Ukrzaliznytsia: How to find the balance with the national economy]. Retrieved from http://voxukraine.org/2015/10/19/nova–taryfna–polityka–ukrzaliznytsi–ua/#imageclose–16386 [in Ukrainian]. 11. Vantazhni perevezennia: yak rozvyazaty taryfniy vuzol [Freight: how to solve the tariff node]. Retrieved from http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/vantajn_perevezennya_yak_rozvyazati _ tarifniyi_vuzol [in Ukrainian]. 12. Postanova Kabinetu Ministriv “Pro reformuvannia zaliznychnoho transportu” na 2010-2019 rr. №1390 16.12.2009 [Resolution of the Cabinet of Ministers “On Railway Transport Reformation” in 2010-2019] Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390–2009–%D0 %BF [in Ukrainian]. 13. Statistics On Railway Freight In Ukraine. Center for transport strategies. Retrieved from http://en.cfts.org.ua/statistics [in English]. 14. Mizhnarodna technichna dopomoha ES u sferi transportu [The EU international technical assistance in a transport sphere] Retrieved from http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi–transportu.html [in Ukrainian]. 15. Amerikanskaya korporatsiya gotova predlozhit’ “Ukrzaliznytsi” noviy podvizhniy sostav [American Corporation General Electric is ready to offer “Ukrzaliznytsia” new wagons] Retrieved from http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit– %C2 % ABukrzaliznytsi%C2 %BB – novyj – podvizhnoj – sostav.html [in Russian]. |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Логістика. – 2017. – №863 |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017n863_Horbal_N_I-Main_problems_of_pjsc_ukrzaliznytsia_34-41.pdf | 737.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
2017n863_Horbal_N_I-Main_problems_of_pjsc_ukrzaliznytsia_34-41__COVER.png | 438.74 kB | image/png | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.