Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/38619
Title: Вплив творчості Радослава Жука на розвиток сакральної архітектури Західної України в період кінця ХХ – початку ХХІ століть
Other Titles: Radoslav Zuk influence on the development of religious architecture in Western Ukraine during the late XX – early XXI centuries
Влияние творчества Радослава Жука на развитие сакральной архитектуры Западной Украины в период конца ХХ – начала XXI веков
Authors: Борис, Андрій Михайлович
Bibliographic description (Ukraine): Борис А. М. Вплив творчості Радослава Жука на розвиток сакральної архітектури Західної України в період кінця ХХ – початку ХХІ століть : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури : 18.00.01 – теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури / Андрій Михайлович Борис ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2017. – 228 с. – Бібліографія: с. 206–214 (104 назви).
Issue Date: 2017
Publisher: Національний університет "Львівська політехніка"
Keywords: сакральна архітектура
Західна Україна
Радослав Жук
національна ідентичність
модернізм
church
architecture
Western Ukraine
Radoslav Zuk
national identity
modernism
сакральная архитектура
Западная Украина
Радослав Жук
национальная идентичность
модернизм
Abstract: Дисертація присвячена питанню неомодерністського напрямку в проектуванні церков українсько-візантійського обряду, провідною постаттю якого був архітектор української діаспори Радослав Жук. В дослідженні виявлено ґенезу та специфіку завдань котрі стояли перед архітекторами спочатку української діаспори, а потім пострадянськими архітекторами Західної України межі ХХ-ХХІ століть. Окреслено особливості інтерпретації Радославом Жуком головних морфологічних детермінант української ідентичності у рамках модерністського проектного світогляду як в теоретичному так і в практичному вимірі, сформульовано головні напрямки впливу його творчості на архітекторів Західної України залучених до проектування сакральних об’єктів, визначено набір спільних рис, що пов’язують їх із теоретичною та практичною спадщиною Р. Жука. In this work is considered the phenomenon of creativity Ukrainian-Canadian architect Radoslav Zuk and its impact on the design of sacred buildings in western Ukraine verge of XX-XXI centuries. For the first time comprehensively analyzed the ideological basis of morphological system proposed by R. Zuk, which has two principal components, the combination of which creates a unique cultural and artistic result. The first is to develop their own methods of artistic interpretation of modernists style that is based on use systematics of musical rhythms into architectural shaping. The second - to complete the process of searching the synthesis of Ukrainian national identity in sacred architecture, combining notable features of different regions and key eras, based on modernist stylistic language. Aiming to this, is leaded a brief overview of the history search of nationally determined image of religious buildings among figures of Ukrainian national and cultural revival of the late nineteenth century. It is conducted the analysis developed by Radoslaw Zuk theory of "rhythmic features of Ukrainian church architecture" and realized projects of churches in North America and Ukraine, is traced an evolution of author’s views on the best three-dimensional solution structure due to its ceremonial and functional specificity. Another important part of the work is to analyze the impact of creative works of Radoslaw Zuk on the formation and development of sacred building in western Ukraine (especially in Galicia). It is revealed the differences and similarities among the area of design on the one side of the Ukrainian diaspora of second half of the twentieth century, in which occurred the formation of a professional Zuk’s outlook , and on the other hand, the post-Soviet social and cultural space of the 1990s - 2010s, which was the result of distinctive architectural evolution processes. Then is traced the process of selection and adaptation Zuk’s design principles of nationally determined form in sacred architecture in the practice of intensive church building in Western Ukraine. Presented common and distinctive features and maked an attempt to explain their differentiation in post-Soviet practice. Диссертация посвящена вопросу неомодернистського направления в проектировании церквей украинского-византийского обряда, ведущей фигурой которого был архитектор украинской диаспоры Радослав Жук. В исследовании выявлено генеза и специфику задач которые стояли перед архитекторами сначала украинской диаспоры, а затем постсоветскими архитекторами Западной Украине на рубеже XX - XXI веков. Определены особенности интерпретации Радославом Жуком главных морфологичних детерминант украинской идентичности в рамках модернистского проектного мировоззрения как в теоретическом так и в практическом измерении, сформулированы основные направления влияния его творчества на архитекторов Западной Украине залаленных к проектированию сакральных объектов, определен набор общих черт, связывающих их с теоретической и практической наследием Р. Жука.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/38619
Content type: Autoreferat
Appears in Collections:Автореферати та дисертаційні роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avt_Borys.pdfАвтореферат дисертації2.27 MBAdobe PDFView/Open
dys._borys_a.m._red.pdfДисертаційна робота12.92 MBAdobe PDFView/Open
vidguk_borys_a.m._oponenta_dyachok_o.m.pdfВідгук офіційного опонента509.94 kBAdobe PDFView/Open
vidguk_borysa.m._oponenta_tovbych_v.v._skan.pdfВідгук офіційного опонента732.99 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.