https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/38111
Title: | Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл Австралії |
Other Titles: | Профессиональное развитие учителей общеобразовательных школ Австралии Professional development of public school teachers in Australia |
Authors: | Яремко, Галина Володимирівна |
Bibliographic description (Ukraine): | Яремко Г. В. Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл Австралії : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / Галина Володимирівна Яремко ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2017. – 280 с. – Бібліографія: с. 217–246 (313 назв). |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Національний університет "Львівська політехніка" |
Keywords: | Австралія вчителі загальноосвітніх шкіл професійний розвиток стандарти професійного розвитку неперервна педагогічна освіта Австралия учителя общеобразовательных школ профессиональное развитие стандарты профессионального развития непрерывное педагогическое образование Australia public school teachers professional development professional development standards continuing teacher education |
Abstract: | У дисертаційній роботі на основі виконаного порівняльно-педагогічного дослідження визначено особливості професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл Австралії (наявність національних стандартів професійного розвитку та їхня відповідність міжнародним освітнім тенденціям; комплексне поєднання потенціалу формального та неформального навчання; використання традиційних та інноваційних форм і методів професійного розвитку вчителів); проаналізовано нормативно-правову базу та простежено ґенезис стандартів професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл Австралії, виокремлено його періоди (І період (кінець ХХ століття) – досліджень зарубіжного досвіду; ІІ період (2000–2010 рр.) – децентралізації процесу стандартизації; ІІІ період (2010 р. – сьогодення) – уніфікації стандартів професійного розвитку); охарактеризовано структуру сучасної неперервної педагогічної освіти: початкова педагогічна освіта (відбір абітурієнтів на освітньо-професійну програму підготовки педагога, освітньо-професійні програми підготовки бакалавра, магістра/ спеціаліста, доктора) та післядипломна педагогічна освіта (освітньо-професійні програми підготовки бакалавра, магістра/ спеціаліста, доктора; професійний розвиток), яку забезпечують відповідні органи, установи, організації (Міністерства освіти штатів та територій Австралії; університети, коледжі, інститути та інститути післядипломної освіти; Ради із реєстрації вчителів штатів та територій Австралії; професійні організації, асоціації та спілки вчителів, шкільних лідерів, директорів шкіл та незалежні провайдери; державні, приватні та католицькі школи); розроблено науково-методичні рекомендації щодо використання прогресивних ідей та досвіду професійного розвитку вчителів Австралії в українській педагогічній реальності. Уточнено зміст понять «професійний розвиток учителів», «професійне зростання», «особистісно-професійний розвиток». Подальшого розвитку набула характеристика професійних знань, умінь і навичок, цінностей та ставлення сучасного вчителя загальноосвітньої школи. У науковий обіг введено нові факти, теоретичні ідеї та підходи до професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл, обґрунтовані теоретиками і практиками Австралії. В диссертационной работе на основании исполненного сравнительно-педагогического исследования определены особенности профессионального развития учителей общеобразовательных школ Австралии (наличие национальных стандартов профессионального развития и их соответствие международным образовательным тенденциям; комплексное сочетание потенциала формальной и неформальной учебы; использование традиционных и инновационных форм и методов профессионального развития учителей). Проанализирована нормативно-правовая база и прослежен генезис стандартов профессионального развития учителей общеобразовательных школ, выделены его периоды (І период (конец ХХ века) – исследований зарубежного опыта; ІІ период (2000–2010 гг.) – децентрализации процесса стандартизации; ІІІ период (2010 г. – до сих пор) – унификации стандартов профессионального развития). Представлена характеристика структуры современной системы непрерывного педагогического образования: начальное педагогическое образование (отбор абитуриентов на образовательно-профессиональную программу подготовки педагога, образовательно-профессиональные программы подготовки бакалавра, магистра / специалиста, доктора) и последипломное педагогическое образование (образовательно-профессиональные программы подготовки бакалавра, магистра / спициалиста, доктора; профессиональное развитие), которое обеспечивают соответственные органы, учреждения, организации: Министерства образования штатов и территорий Австралии; университеты, колледжи, институты и институты последипломного образования; Советы по регистрации учителей штатов и территорий Австралии; профессиональные организации, ассоциации и союзы учителей, школьных лидеров, директоров школ и независимые провайдеры; государственные, частные и католические школы. Обоснованы научно-методические рекомендации по использованию возможностей прогрессивных идей и опыта профессионального развития учителей Австралии в украинской педагогической реальности. Уточнено содержание понятий «профессиональное развитие учителей», «профессиональный рост», «личностно-профессиональное развитие». Дальнейшее развитие приобрела характеристика профессиональных знаний, умений и навыков, ценностей и отношения современного учителя общеобразовательной школы. В научный обиход введены новые факты, теоретические идеи и подходы к профессиональному развитию учителей общеобразовательных школ, обоснованные теоретиками и практиками Австралии. The peculiarities of Australian public school teachers’ professional development on the basis of comparative pedagogical research have been determined in the dissertation thesis. Namely, they are: the availability of national teacher professional development standards and their accordance with the international educational tendencies; complex combination of formal and informal professional learning; using of traditional and innovative forms and methods of teacher professional development. Teacher professional development as scientific and educational problem on the grounds of different approaches (system, structural and functional, andragogical, competency, personal, constructivist, activity, humanistic, acmeological, axiological, content, instrumental, intercultural) has been highlighted. It is defined as a complex social and cultural phenomenon and multifunctional system of interconnected elements as well as the continuing process of deepening knowledge, perfecting skills, forming values and attitudes starting at the point of initial teacher education and continuing through all professional activity, the aim of which is enhancing the learning and teaching process, improving the performance of schools and professional communities in general. The classifications of teacher career development stages as well as factors (personal, social, cultural factors, working environment, colleagues, educational preferences, career development stage etc.) influencing teacher professional growth have been analyzed. Legislative basis has been analyzed and genesis of Australian public school teachers’ professional development standards has been traced. Its periods have been defined (I period (end of the 20th century) – investigations of foreign experience; II period (2000 – 2010) – decentralization of standardization process; III period (2010 – till now) – unification of professional development standards). It has been argued that teacher professional development is essential in the context of improving school performance, gaining thorough education by students, development of students’ unique skills and talents, bringing up worthy citizens of a democratic equitable multicultural state. It has been clarified that at the beginning of the 21st century public school teachers’ professional development is carried out according to National standards specifying knowledge, skills and attitudes of teachers in Australia. The framework of standards includes four career stages of teachers (Graduate, Proficient, Highly Accomplished and Lead), three domains of teaching (professional knowledge, professional practice and professional engagement) and seven standards (know students and how they learn; know content and how to teach it; plan for and implement effective teaching and learning; create and maintain supportive and safe learning environments; assess, provide feedback on student learning; engage in professional learning; engage professionally with colleagues, parents/ carers and the community). The structure of contemporary continuing teacher education consisting of initial teacher education (selection of future students for teacher education programs, programs for obtaining the degree of Bachelor, Master, Diploma / Certificate of Education, PhD programs) and in-service teacher education (programs for obtaining the degree of Bachelor, Master, Diploma / Certificate of Education, PhD programs, professional development) has been specified. Relevant bodies, institutions and organizations support its functioning. Namely, they are: Ministries for Education of Australian states and territories; universities, colleges, institutes and TAFE institutes; Teacher Registration Boards of Australian states and territories; professional organizations, associations and unions of teachers, school leaders, principals as well as independent providers; state, private and catholic schools. Scientific and methodological recommendations concerning the opportunities of using advanced ideas and teacher professional development experience of Australia in Ukrainian educational environment have been elaborated. The recommendations pertain to educational policy, initial teacher education, forming the profile of modern public school teacher as well as recommendations for graduate and experienced teachers. It is necessary that school should become the place for professional development. It is advisable to use the potential of leadership, realize the responsibility of teachers and school leaders before the society. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/38111 |
Content type: | Autoreferat |
Appears in Collections: | Автореферати та дисертаційні роботи |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avt_Yremko.pdf | Автореферат дисертації | 425.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
dis_yaremko_h.v_1.pdf | Дисертаційна робота | 3.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
vidguk_bidyuk_n_yaremko_g.pdf | Відгук офіційного опонента | 1.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
vidguk_bodnarchuk_o._yaremko_g_.pdf | Відгук офіційного опонента | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.