https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/37420
Title: | Математичне та програмне забезпечення інформаційно-технологічного супроводу інклюзивного навчання |
Other Titles: | Математическое и программное обеспечение информационно-технологического сопровождения инклюзивного обучения Mathematical and software support of information technology of inclusive education assistance |
Authors: | Шестакевич, Тетяна Валеріївна |
Bibliographic description (Ukraine): | Шестакевич Т. В. Математичне та програмне забезпечення інформаційно-технологічного супроводу інклюзивного навчання : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук : 01.05.03 – математичне та програмне забезпечення обчислювальних машин і систем / Тетяна Валеріївна Шестакевич ; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». – Львів, 2017. – 190 с. – Бібліографія: с. 138–159 (170 назв). |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Національний університет "Львівська політехніка" |
Keywords: | інформаційно-технологічний супровід інклюзивне навчання математичне та програмне забезпечення програмна система архітектура програмної системи информационно-технологическое сопровождение инклюзивное обучение математическое и программное обеспечение программная система архитектура программной системы information and technological support inclusive education mathematical and software support software system software architecture |
Abstract: | У дисертаційній роботі розв’язане актуальне наукове завдання розроблення методів та засобів математичного та програмного забезпечення для удосконалення інформаційно-технологічної підтримки та супроводу навчання осіб з особливими потребами, що навчаються інклюзивно. Розроблено математичну модель процесу інклюзивного навчання, яка враховує національну специфіку навчання осіб з особливими потребами за умов інклюзії та вповні охоплює усі етапи такого навчання. Розроблено модель інформаційно-технологічного супроводу інклюзивного навчання, яка передбачає комплексне застосування інформаційних технологій на кожному з етапів інклюзивного навчання. Запропонований метод встановлення формату навчання особи з особливими потребами ґрунтується на аналізі результатів психофізичного діагностування. Архітектура програмної системи інформаційно-технологічного супроводу інклюзивного навчання, розроблена із урахуванням потреб учасників інклюзивного навчання. Створено програмне забезпечення системи інформаційно-технологічного супроводу окремих етапів інклюзивного навчання. В диссертационной работе решено актуальное научное задание разработки методов и средств математического и программного обеспечения для усовершенствования информационно-технологической поддержки обучения лиц с особыми потребностями, которые учатся инклюзивного. Разработана математическая модель процесса инклюзивного обучения, которая учитывает национальную специфику обучения лиц с особыми потребностями и полностью охватывает все этапы такого обучения. Разработана модель информационно-технологического сопровождения инклюзивного обучения, которая предусматривает комплексное применение информационных технологий на каждом этапе такого обучения. Предложенный метод установления формата обучения лица с особыми потребностями основывается на анализе результатов психофизического диагностирования. Архитектура программной системы информационно-технологического сопровождения инклюзивного обучения, которая отвечает требованиям к программному обеспечению для поддержки такого процесса, разработанная с учетом потребностей участников инклюзивного обучения. Создано программное обеспечение системы информационно-технологического сопровождения отдельных этапов инклюзивного обучения. The development of the assistive information technology to support an education of persons with special needs is an important scientific and practical task. The developed mathematical model of inclusive education formally specifies the process, taking into consideration national specifics of education of persons with special needs, and fully covers all phases of such complex process: the identification of the education format on the basis of the psychopysiological diagnosing; the personalizing of educational goals; the development of the personalized educational trajectory; the analysis of the implemented educational trajectory. A model of information technology of inclusive education assistance provides comprehensive application of information technologies at every phase of inclusive education. This model was used to develop program system of information technology of inclusive education assistance, and considers the requirements for such support from the participants of inclusive education, such as persons with special needs and one’s parents, specialists of inclusive education in school, experts of the psychological, pedagogical, and medical diagnosing institutions. The originality of the developed model of inclusive education IT assistance is in the systematic complex mapping of functional and structural characteristics of the process regarding to its national conditions. The method of educational format identification for persons with special needs is based on the analysis of the results of the psychological and physical diagnostics, using data analysis techniques. To explore the work of inclusive education specialists, multivariate data analysis was used. An architecture of the software system of information technology of inclusive education assistance was developed to meet the demands of the inclusive education participants. The architecture covers all phases of inclusive education with information technologies, enabling implementation of developed algorithms, models and methods. The architecture software system is worked out using the MVC architectural pattern. The text, audio and video documents, produced at every phase of inclusive education are called the corpus of inclusive education texts. The algorithm of that corpus analysis considers specific features of such process, and is used to determine the special needs of the persons, one’s educational features, and to develop a personalized education trajectory. To evaluate effects of the implementation of information technology of inclusive educational assistance, the system of formal criteria was introduced. These criteria take into consideration the impact on social, scientific and technological effects, as well as interlinking and overall effect from implementation of information technologies of every phase of inclusive education assistance. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/37420 |
Content type: | Autoreferat |
Appears in Collections: | Автореферати та дисертаційні роботи |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avt_Shestakevych_T.V..pdf | Автореферат дисертації | 2.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
dys_shestakevych_t.v.pdf | Дисертаційна робота | 5.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
vidguk1_shestakevych_t.v.pdf | Відгук офіційного опонента | 4.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
vidguk2_shestakevych_t.v.pdf | Відгук офіційного опонента | 5.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.