Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/33727
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРусєв, К. В.-
dc.date.accessioned2016-07-12T08:26:49Z-
dc.date.available2016-07-12T08:26:49Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationРусєв К. В. Механізми апробації архітектурних утопій в екологічних антиутопіях науково-фантастичних фільмів XX – початку XXI століть / К. В. Русєв // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура : збірник наукових праць. – 2015. – № 836. – С. 60–63. – Бібліографія: 5 назв.uk_UA
dc.identifier.urihttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/33727-
dc.description.abstractУ статті розглянуто взаємозв’язок архітектурних кінематографічних образів і соціально-культурних підтекстів у межах взаємодії між авангардними архітектурними експериментами на тему екології та соціальним феноменом, який можна описати терміном “сталий розвиток”. The article discusses the relationship of architectural cinematic images and sociocultural subtexts in the interaction between the avant-garde architectural experiments on ecology and social phenomenon that can be described by the term “sustainable development”. Changing of the social consciousness forced architects to reflect on the themes of respect for nature and its resources, the harmonious coexistence of man with his daily needs within a sustainable, global ecosystem. It should be noted that environmental dystopia is one of the most beloved stories in science fiction films of the second half of XX – beginning of XXI century. One could argue that cinematic ecodystopia first discovered and formulated for a wide audience the issue of sustainable development and the organization of living environment of human habitation. This article will study the most remarkable science fiction films of this period also, we will try to identify the main techniques and mechanisms for the implementation and interaction of the utopian architecture with the basic cultural layers and the subsequent migration of cinematographic techniques “cine architecture” into a real architectural practice. In the article several mechanisms are described. Such as testing avant-garde architectural projects in the plot of the movie. An abandoned town in “Logan's Escape” (1976) M. Anderson – as an allegory of the eco-city. Using architectural images in “Avatar” (2009) J. Cameron and “WALL-E” (2008) E. Stanton to enhance the perception of the movie’s storyline. Cases study show clearly that some architectural utopias proven in the film, were later used in a real architecture, so the cinema was an “experimental site” for verification avant-garde architectural theories. Such kind of testing architectural ideas inside the film allows to test attitudes of society, to understand better all pros and cons, to simulate them on the screen, and only then to decide whether or not to implement them in the real architectural practice.uk_UA
dc.language.isouauk_UA
dc.publisherВидавництво Львівської політехнікиuk_UA
dc.subjectархітектурні репрезентації в кінематографіuk_UA
dc.subjectархітектурні еко-утопії та антиутопіїuk_UA
dc.subjectархітектура сталого розвиткуuk_UA
dc.subjectarchitectural representation in filmuk_UA
dc.subjecteco-architectural utopia and dystopiauk_UA
dc.subjectarchitecture sustainable developmentuk_UA
dc.titleМеханізми апробації архітектурних утопій в екологічних антиутопіях науково-фантастичних фільмів XX – початку XXI столітьuk_UA
dc.title.alternativeImplementation of avantgarde architectural utopias in environmental dystopias of science fiction films of XX – beginning XXI centuriesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Архітектура. – 2015. – №836

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9_60-63.pdf133.29 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.