https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/23464
Title: | Дослідження закономірностей змочування та контактної взаємодії в системах TiB2–(Fe–Mo) |
Other Titles: | Investigation of wetting and contact interaction in the system TiB2-(Fe-Mo) |
Authors: | Уманський, А. П. Акопян, В. В. Стороженко, М. С. |
Bibliographic description (Ukraine): | Уманський А. П. Дослідження закономірностей змочування та контактної взаємодії в системах TiB2–(Fe–Mo) / А. П. Уманський, В. В. Акопян, М. С. Стороженко // Інженерна механіка та транспорт : матеріали IІ Міжнародної конференції молодих вчених ЕМТ-2011, 24-26 листопада 2011 року, Україна, Львів / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. – С. 63–63. – (3-й Міжнародний молодіжний фестиваль науки "Litteris et аrtibus"). – Бібліографія: 3 назви. |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Видавництво Львівської політехніки |
Keywords: | матеріалознавство композиційні матеріали диборид титану змочування контактна взаємодія сплави залізо молібдену |
Abstract: | Проведено змочування TiB2 сплавами на основі заліза з різним вмістом Мо від 2 до 30 %. Встановлено контактні кути змочування та розраховані енергетичні параметри. Розглянути мікроструктури зон взаємодії та розподіл елементів. Development of composite materials and coatings intended for intensive use is an important issue of contemporary material science. Due to high hardness, refractory titanium compounds, in particular titanium diboride, are promising substrates for wear-resistant substances and coatings. However, their high frangibility prevents them from being applied in pure form. Therefore, the recommendation is that they should be used with metal coupling agent. For TiB2, iron alloys are advisable. Firstly, iron is available plastic material. Secondly, when applying coatings on steel surfaces, presence of iron in the coupling of composite material results in a decreased concentration gradient. The study presents kinetic regularities of wetting of titanium diboride with Fe-Mo alloys in the range of Mo concentration from 2% to 30%. Contact angles were estimated and energy parameters calculated. It was found out that incorporation of as little as 2% molybdenum into iron leads to a drop in the contact angles and reduced interphase activity of the system's components. Further increase of molybdenum content up to 17% in the alloy brings about further decrease in contact angles of wetting of TiB2 by the alloy. For iron alloy with 17% Mo, contact angle of wetting the refractory component is zero degrees; thereat, no new chemical substances are formed. The zone of interaction between the alloy Fe-17%Mo and titanium diboride, the refractory component, was shown to be narrow (20 μm). Incorporation of molybdenum in the amount exceeding 17% results in more active chemical interaction between the components of the system TiB2-(Fe-Mo) and reduced wetting. Therefore, the alloy Fe-17%Mo is an auspicious metal coupling agent for titanium-diboridebased composites. |
URI: | https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/23464 |
Content type: | Article |
Appears in Collections: | Інженерна механіка та транспорт (EMT-2011). – 2011 р. |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20-62-63.pdf | 279.42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.