Skip navigation

putin IS MURDERER

Please use this identifier to cite or link to this item: https://oldena.lpnu.ua/handle/ntb/12994
Title: Підготовка офіцерських кадрів для танкових військ під впливом динаміки розвитку танкобудування (20–80-ті рр. ХХ ст.)
Other Titles: Подготовка офицерских кадров для танковых войск под влиянием динамики развития танкостроения (20–80-е гг. ХХ ст.)
Training officers for the tank voysk influenced by the dynamics of tank development (20–80-ies. XX century)
Authors: Криленко, Іван Михайлович
Bibliographic description (Ukraine): Криленко І. М. Підготовка офіцерських кадрів для танкових військ під впливом розвитку танкобудування (20–80-ті рр. ХХ ст.) : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук : 20.02.22 – військова історія / Іван Михайлович Криленко ; Національний університет "Львівська політехніка". – Львів, 2011. – 23 с. – Бібліографія: с. 19–20 (11 назв).
Issue Date: 2011
Publisher: Національний університет "Львівська політехніка"
Keywords: танкобудування
танк
військова школа
танкове училище
навчальні програми
офіцерські кадри
тактика
танкові війська
танкостроение
танк
военная школа
танковое училище
учебные программы
офицерские кадры
тактика
танковые войска
tank manufacturing
tanks
military school
a tank school
curriculum
personnel officers
tactics
tank troops
Abstract: Дисертація присвячена питанням підготовки офіцерських кадрів для танкових військ під впливом динаміки розвитку танкобудування у 20–80-ті рр. ХХ ст. Розглянуто вплив на розвиток військової освіти удосконалення бронетанкової техніки, яка, в свою чергу, стимулювала розвиток теорії застосування танків. Зміни у розвитку засобів збройної боротьби і тактики застосування їх викликали істотні зміни в навчальних програмах підготовки офіцерів-танкістів. Доведено, що динаміка концепції розвитку танків визначає динаміку навчального процесу. Встановлено взаємозв’язок новоствореної бронетехніки з системою підготовки кадрів. Запропонована історична періодизація підготовки офіцерських кадрів для танкових військ радянського періоду. На прикладі Харківського танкового училища досліджено практичну підготовку офіцерських кадрів для танкових військ. Показано, як розвиток бронетанкової техніки, насичення її новими елементами автоматичного керування, захисту від зброї масового ураження впливали на зміни у навчальних програмах, формах і методах навчання. The dissertation is devoted to the training officers for the armored forces under the influence of the dynamics of domestic tank production in the 20-80-ies. Twentieth century. The interconnection of the newly created vehicle with a system of training. Shows how the dynamics of tank development determines the need for changes in the educational process. The study confirms that rapid growth tankostroitelnoy Soviet industry, the development and introduction into practice the theory of deep battle and operations using large groups of armored forces allowed to form a state's military doctrine, in which the leading role in the conduct of hostilities was assigned to middle-tracked combat vehicles. Dissertation research allowed to propose universal historical periodization of training officers for the armored forces of the Soviet period, based on the analysis of curricula wartime training tank crews concluded that the educational process throughout the war had intensified from a practical orientation, was filled with the content, forms and methods that meet the problem of mass training for armored forces. On the example of the Kharkov Tank School studied the practical side of training officers for the armored forces, and proved that the development of armored vehicles, the saturation of its new elements of automatic control, protection against weapons of mass destruction contributed to changes in curriculum, forms and methods of study, the introduction of the educational process new disciplines. Beginning in the late 1960's., the doctrine of combined arms fight, which was based system using nuclear weapons was a factor in the need to train officers with a deep fundamental knowledge. Period of 70-80 years. Twentieth century accompanied by the continuous upgrading of weapons and military equipment. Kharkiv's tank designers to upgrade T-64 tank, which was aimed at improving fire power, the improvement armament control system, improving the quality of the engine, armored protection. In this regard, increases the demands on military and technical training of the crew, which was supposed to ensure the implementation of 90 per cent of the combat qualities of the machine. Because there was need to increase the volume of the material, which was to be learned for future officers. Studies have shown that this problem was solved due to the intensification of educational process. Emphasis was placed on the fact that the future tanker officer should not only be excellent ognevikom and tactician, but firmly and know the material part of its subsections, skillfully use all kinds of weapons and equipment. Диссертация посвящена вопросам подготовки офицерских кадров для танковых войск под воздействием динамики развития отечественного танкостроения в 20–80-е гг. ХХ ст. Установлена взаимосвязь вновь создаваемой бронетехники с системой подготовки кадров. Показано, как динамика развития танкостроения определяет необходимость внесения изменений в учебный процесс. Исследованием подтверждается, что стремительные темпы роста танкостроительной промышленности СССР, разработка и внедрение в практику теории глубокого боя и операции с использованием значительных группировок танковых войск позволили сформировать военную доктрину государства, в котором ведущая роль в ходе ведения боевых действий отводилась средним гусеничным боевым машинам. Диссертационное исследование позволило предложить универсальную историческую периодизацию подготовки офицерских кадров для танковых войск советского периода. На основе анализа учебных программ военного времени подготовки танкистов сделаны выводы, что учебно-воспитательный процесс на протяжении всей войны имел интенсивный характер с практической направленностью, был наполнен содержанием, формами и методами, которые отвечали задаче массовой подготовки кадров для танковых войск. На примере Харьковского танкового училища исследовано практическая сторона подготовки офицерских кадров для танковых войск и доказано, что развитие бронетанковой техники, насыщение ее новыми элементами автоматического управления, защиты от оружия массового поражения способствовало внесению изменений в учебные программы, формы и методы учебы, введению в учебный процесс новых дисциплин. Начиная с конца 1960-х гг., доктрина ведения общевойскового боя, основой которой была система применения ядерного оружия, явилась фактором необходимости подготовки офицеров с глубокими фундаментальными знаниями. Период 70-80 гг. ХХ ст. сопровождался непрерывным обновлением вооружения и боевой техники. В связи с этим повышались требования к боевой и технической подготовке экипажа. Поэтому возникла необходимость увеличения объема материала, который было нужно усвоить будущим офицерам. Как показали исследования, эта проблема решалась за счет интенсификации учебного процесса. Акценты делались на том, что будущий танкист-офицер должен быть не только отличным огневиком и тактиком, но и твердо знать материальную часть своего подраздела, искусно пользоваться всеми видами техники и вооружения. Дисертація присвячена питанням підготовки офіцерських кадрів для танкових військ під впливом динаміки розвитку танкобудування у 20–80-ті рр. ХХ ст. Розглянуто вплив на розвиток військової освіти удосконалення бронетанкової техніки, яка, в свою чергу, стимулювала розвиток теорії застосування танків. Зміни у розвитку засобів збройної боротьби і тактики застосування їх викликали істотні зміни в навчальних програмах підготовки офіцерів-танкістів. Доведено, що динаміка концепції розвитку танків визначає динаміку навчального процесу. Встановлено взаємозв’язок новоствореної бронетехніки з системою підготовки кадрів. Запропонована історична періодизація підготовки офіцерських кадрів для танкових військ радянського періоду. На прикладі Харківського танкового училища досліджено практичну підготовку офіцерських кадрів для танкових військ. Показано, як розвиток бронетанкової техніки, насичення її новими елементами автоматичного керування, захисту від зброї масового ураження впливали на зміни у навчальних програмах, формах і методах навчання.
URI: https://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12994
Content type: Autoreferat
Appears in Collections:Автореферати та дисертаційні роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avt_01339746.doc401 kBMicrosoft WordView/Open
Show full item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.